Med anledning av diskussionerna i tråden Nationalistisk ekonomi (
https://www.flashback.org/t2098618) vill jag ställa några frågor till framtida sverigepartistiska finansministrar och ekonomiska byråkrater. Jag skulle vilja veta lite kort om vilket ekonomiskt system vi skulle få med SvP vid makten och vilket ekonomiskt manöverutrymme svenskarna egentligen skulle ha?
-Vad är egentligen pengar för något?
-Ska staten trycka pengar och hur ska det i så fall gå till; genom en centralbank? Uppbackade med en guldreserv eller av något annat?
-Ska staten ha monopol på betalningsmedel?
-Ska andra marknader monopoliseras av staten och i så fall vilka?
-Ska svenskarna betala skatt och i så fall hur mycket?
-Ska ränta vara tillåtet?
-Hur ska man hantera angrepp på den statliga ekonomin från andra stater och globala storbanker?
-Andra synpunkter?
Jag vill påpeka att jag inte betvivlar att SvP eller exempelvis SMR har dom bästa och godaste avsikter för Sverige och svenskarna. Jag är övertygad om att man vill arbeta för folkets väl. Däremot bör man om man avser att statligt styra ekonomin vara medveten om vad det innebär för företagande, svenskarnas privatekonomi, arbetsmarknad, bostadsmarknad osv.
Jag vill också undanbe mig svepande svar som att "ekonomin ska tjäna folket", "allmännytta före egennytta", "man måste vara realistisk", och man bör istället då precisera exakt vad man menar.