Citat:
Man skall alltid vara försiktig med att dra slutsatser av vad åklagaren inte säger. Jag kan bara notera att jag inte stött på något belägg någonstans för att någon annan kommit till lägenheten efter AJ. AJ är den siste som vi kan säkert säga ha varit i lägenheten innan polisen kom. Att AJ schappat och dumpat jobbet på DB är en hypotes, men en svag sådan.
Men blodspåret när Id* bars in i hissen tyder på att en person har lyft henne snett in i höjd och sidled. Inte rakt in i höjd och sidled som det skulle bli om två bar. Och vore de två som var där så hade en kunnat hålla kroppen och en annan öppnat dörren. Finns inga skäl att lägga Id* utanför hissen om man är två. Och vore de två borde hon inte burits ut på bredden utan på längden. Men spåren visar att hon burits ut på bredden (=blodspår nära vägg på varje sida). Om två mot förmodan burit ut kroppen på bredden så borde en av dem varit på var sida och därmed skulle den som går bak trampa i spåren, men spåren i hallen är runda och fina och inte utsmetade.
Men blodspåret när Id* bars in i hissen tyder på att en person har lyft henne snett in i höjd och sidled. Inte rakt in i höjd och sidled som det skulle bli om två bar. Och vore de två som var där så hade en kunnat hålla kroppen och en annan öppnat dörren. Finns inga skäl att lägga Id* utanför hissen om man är två. Och vore de två borde hon inte burits ut på bredden utan på längden. Men spåren visar att hon burits ut på bredden (=blodspår nära vägg på varje sida). Om två mot förmodan burit ut kroppen på bredden så borde en av dem varit på var sida och därmed skulle den som går bak trampa i spåren, men spåren i hallen är runda och fina och inte utsmetade.
Lite konfunderad hur du ser det dels i höjd och sidled, dels på längden och på bredden...

Det går att utläsa en hel del av hur åklagaren uttalar sig som hon blir citerad i artikeln. hon säger att de två som sitter häktade för skyddande av brottsling , DB och FH har "kommit till platsen vid tillfället" och hon säger att de varit VID MORDplatsen. Rubriken till artikeln använder prepositionen "på". Häri ligger en betydelseskillnad som jag tolkar det. Har de varit PÅ brotts/mordplatsen, och om man då antar brottsplats=lägenheten, betyder det att de två varit INNANFÖR TRÖSKELN som jag ser det. Har de två varit VID brottsplatsen och KOMMIT TILL platsen för TILLFÄLLET, implicerar det enligt min tolkning att de två varit medhjälpare att forsla bort kroppen, men inte nödvändigt varit INNE I lägenheten. De båda, alt en av dom, kan ha tagit emot kroppen utanför dörren.
De kan ha hittat dna/spår/avtryck /skor/ fingrar kläder/ från DB och/el FH på hissvägg, golv knappar osv. Men behöver inte ha hittat några spår efter dem i lägenheten.
Ed. Ja så säger hon ju rakt ut att " – Om någon av dem talar om var de lagt henne så går det ju fort."
Vilket betyder att de vet att de varit fler än en som lagt henne någonstans.
Senast redigerad av PhDSalander 2013-07-26 kl. 18:15.
Senast redigerad av PhDSalander 2013-07-26 kl. 18:15.