2013-07-21, 08:59
Medlem
Vad gäller svartkrutsvapen så är de licensfri om de är tillverkade före 1860 och inte har gastät enhetspatron ( dvs laddas med en hylsa ) . Det finns inte så många sådana vapen på marknaden. De flesta ägs av samlare eller sådana som tävlingsskjuter med sådana vapen. Jag bedömer det mindre troligt att GM har använt något sådant. De är lite bökiga att ladda dessutom om man inte kan hantera dem.
Uppborrad startpistol skulle kunna vara nyttjad. De var licensfria tidigare och såldes på bla postorder . De är oxå ganska kass om man inte sätter dit en räfflad pipa. En slät uppborrad sådan kan knappt träffa en vägskylt på 5 m
Citera
2013-07-21, 09:01
Medlem
nocturne.no2s avatar
Är hemmahörande i Skellefteå men befinner mig nu faktiskt på Ersboda, följde med en kompis hem från Trästocksfestivalen som tog slut igår. Är ungefär en kilometer från det avspärrade området, jag och min polare är väl bekanta med Ersboda och omkringliggande industrilokaler, bergrum med mera. Har inte läst igenom tråden men om det är någon som vill ha information är det bara att citera, kommer dock somna snart - då jag som sagt varit på festival i helgen.

Jag antar dock att det vanliga snacket om Ersboda dykt upp i tråden, men i det här fallet är vi faktiskt förvånade. Dels skedde skottlossningen på den absolut lugnaste delen av Ersboda, och dels har Ersboda blivit allt mindre av ett ghetto och allt mer en vanlig radhusförort - huset som blev skottskadat kostar säkert runt 2 miljoner.
Citera
2013-07-21, 09:02
Medlem
Nu säger polisen som intervjuades på nyheterna i Radio att "De två gripna är misstänkta för inblandning i mordet".
Han kan inte precisera närmare.
Citera
2013-07-21, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldo
Tvivlar på att det var en civil-bil om det var en SAAB - länge sedan dom var "heta". Nu kör dom bara nya XC70, Passat:er + VW bussar som omålade bilar.

Var väl någon "flashback-agent" som satte i väg efter ett hett tips? :-)
Finns 3-4 Saab kvar. I umeå. Civila. 1 blå. Bland dessa
Citera
2013-07-21, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Failguard
Börjar bli lagomt less på alla ogrundade spekulationer. . Varken jag eller "Skuggfan" hade något med denna tragedi att göra. Kommer hem inatt från att ha spenderat helgen på annan ort och får höra att det pratas om mig angående att en bekant till mig som blivit skjuten. Hur kan man koppla en gammal kommentar på tuben till mord, en kommentar som var VÄNNER emellan.
Den video jag lagt upp är från ett Airsoft-spel med lajv-element, inte någon typ av arisk kamp-för-herravälde avrättning. Om folk vill hjälpa till så vänd er till allmänheten och be dem lämna vittnesmål till polisen så de kan göra sitt jobb.

Jag har ingen inside info, men är det något som jag kan göra så skicka PM. Låt denna tråd finnas till för att hjälpa polisen att lösa utredningen, inte för att svartmåla oskyldiga sörjande.
Tack för mig
Er*k

Detta är en viktig post!

Var jävligt försiktiga med vilka ni pekar ut här på FB, det kan få större konsekvenser än vad ni tror!
Citera
2013-07-21, 09:08
Bannlyst
Bara jag som inte hittar någon t**e se*li* på fb? Finns bara en med det namnet på facebook.. mkt underligt
Citera
2013-07-21, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McUnd
Vad gäller svartkrutsvapen så är de licensfri om de är tillverkade före 1860 och inte har gastät enhetspatron ( dvs laddas med en hylsa ) . Det finns inte så många sådana vapen på marknaden. De flesta ägs av samlare eller sådana som tävlingsskjuter med sådana vapen. Jag bedömer det mindre troligt att GM har använt något sådant. De är lite bökiga att ladda dessutom om man inte kan hantera dem.
Uppborrad startpistol skulle kunna vara nyttjad. De var licensfria tidigare och såldes på bla postorder . De är oxå ganska kass om man inte sätter dit en räfflad pipa. En slät uppborrad sådan kan knappt träffa en vägskylt på 5 m

Har skickat PM till dig, så låt oss bara säga att du har fel i väldigt mycket. Kanske startpistol, jag vet inte. Men låt oss inte låta det här ta över tråden.
Citera
2013-07-21, 09:12
Medlem
T-Xs avatar
Såg att någon undrade vad (T) hade för relation till skuggfan, Han har tidigare varit ett ihop med en syster till T. Han har nyligen fyllt år och T skulle komma på festen för honom på Lördagskvällen.
Senast redigerad av T-X 2013-07-21 kl. 09:21.
Citera
2013-07-21, 09:13
Medlem
Drinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Du borde uppmana din vän att ta kontakt med polisen ifall denne inte gjort det. Kan ju mycket väl vara den sista personen som har haft kontakt med t*ve förutom mördaren då.

EDIT : Kom på att polisen redan lär kontaktat personen ifråga ifall han/hon var ett av de sista samtalen på hennes samtalslista
Jo han har pratat med dom. Dom frågade tydligen om allt möjligt.Vilka andra hon umgåtts med osv men nu har dom ju gripit två så har vi tur är dom skyldiga.
Citera
2013-07-21, 09:15
Medlem
Eftersom det var pådrag i går i hela stan, kan det funnits någon övervakningskamera han fastnat på så polisen haft bild på honom Och därför inte vill bekräfta att hon var död före man gripit honom
Citera
2013-07-21, 09:31
Medlem
Mr.Sparriss avatar
Nu har jag suttit och kikat genom hela tråden. Men är det någon som vet om det var svenska gärningsmän eller invandrare?
Citera
2013-07-21, 09:36
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sparris
Nu har jag suttit och kikat genom hela tråden. Men är det någon som vet om det var svenska gärningsmän eller invandrare?

Nix.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in