2013-07-21, 01:42
Medlem
Hej, har blivit av med jobbet,har glömt gå med i A-kassan (får skylla mig själv) jag får just nu lön den 25te varje månad för jobb utfört samma månad, men nu är det så att jag fått ett nytt jobb där jag får lönen i efterskott, och detta jobbet startar en månad efter sista dagen på mitt nuvarande jobb, så att det blir alltså två månader jag får leva på mina sparpengar för att klara mig, och alla dessa sparpengarna kommer antagligen ta slut.

Jag behöver en bil till det nya jobbet och det jag tänkte fråga er är ifall det går skjuta upp första avbetalningen på en bil ifall jag tar ett lån, eller sker alltid första avbetalningen månaden efter jag köpt bilen? för att jag behöver en bil nu och kommer inte att ha pengar till att kunna betala första amorteringen föräns om 2-3 månader. inga moralkärringar och massa snack om min ekonomi nu tack, min lön räcker gott och väl till att betala av bilen jag köper. den kommer att landa på ca 120k, uppdelat på tre år.

Är det någon annan som lyckats lösa något liknande när de tagit lån hos bilhandlaren? tror inte det är så poppis med lån hos banken om jag är mellan två jobb.
Citera
2013-07-21, 02:12
Medlem
club01s avatar
Kan säkert gå från mer seriösa firmor. Dock kräver det ju att du har 20% kontantinsats vilket dom mer oseriösa med dåliga lån inte kräver. Så beror nog på vart du köper bilen och om du har kontantinsats.
Citera
2013-07-21, 02:39
Medlem
ikaros2008s avatar
Inte poppis hos banken att vara mellan två jobb? Men tror du att det är det om du tar ett billån hos ett finansieringsinstitut? Det kommer bli problem där också, det är inte bilhandlarna själva som lånar ut pengarna.

Om du köper en bil utan kontantinsats så får du ett slags blancolån till hög ränta, det är ett sätt för bilhandlare att sälja bilar till bonnläppar, fattighjon och andra som inte kan snyta upp kontantinsatsen. De lånen kan du ta på vilken bil som helst oavsett ålder på bilen. Med andra ord kan du köpa en Volvo 850 från 1994 för 12000 spänn med lån utan kontantinsats och med en amorteringsperiod på tre år. Vilket betyder att när du efter ett år kört slut på bilne, inte har råd att reparera den och den inte går igenom besiktningen pågrund av ABS-lampan eller något annat krångligt så har du två år kvar att betala på en skitbil som bara kommer stå bakom en lada och rosta sönder.

Köper du bilen den första i månaden så ska första betalningen ske nästa månad, det vill säga att du får nästan två månader på dig. Men då blir det en dryg förstaräkning då den kommer att täcka två månader. Inget är gratis.

Skaffa en billig skitbil kontant och ha den tills den trillar isär. Borde gå att hitta en för 4000 spänn som är besiktad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in