2013-07-16, 18:00
Medlem
Klabbarparn-s avatar
Läste en hel del om Mayhem för några veckor sedan, så jag blev minst sagt förvånad när jag såg Vikernes på Aftonbladets framsida.

Han har ju lite tvivelaktiga idéer för sig, men jag förstår ändå inte riktigt vad han är gripen för? Han har skrivit saker på sin blogg, och så har hans fru köpt vapen lagligt. Är det ens tillåtet att gripa någon på så lösa grunder?
Citera
2013-07-16, 18:17
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godsmacked
Fyfan. Dags att börja ta till hårdhandskarna mot dessa *nationella.
Blir så jävla förbannad. Ska bli intressant och få reda på om Burzum har någon koppling till Brevik även om han själv föraktar honom. Han vart väll jävligt inspirerad iaf.
Det som slår mig är vilka han skulle rikta sitt våld mot... Högt upsatta politiker eller kanske engegerade ungdomar.
*Pundhuven.
Är du helt jävla sänkt i huvudet? Burzum hade sin "storhetstid" 20 år innan Breivik, och har sysslat med den ideologiska biten nästan lika länge. Om något så var det Breivik som tog inspiration av Vikernes. Dessutom har Vikernes tagit tydligt avstånd från Breivik, och vad gäller den här arresteringen har inte ett bevis eller motiv framkommit. Men du trollar väl förmodligen...
Citera
2013-07-16, 18:20
Medlem
Citat:
Norges främsta experter på högerextrema miljöer är både överraskade och inte överraskade över gripandet av Varg Vikernes.

- Det råder inga tvivel om att mannen har använt sig av våld tidigare, men jag och flera jag har pratat med är överraskade över att han står åtalad för att ha planerat en massaker, säger Øyvind Strømmen.

Han har följt den högerextrema miljön i åratal, och gett ut boken "Det mörka nätet", som bland annat tar sig an högerextremism i Europa.

- De jag har talat med har lite problem med att sätta detta i sammanhang med hur han är. Man har gärna tyckt att Vikernes "har det i käften", till stor grad, säger Strømmen.

I sitt sista blogginlägg innan gripandet, skrev Varg Vikernes bland annat: "Av uppenbara skäl vill jag inte uppmana någon att begå olagliga handlingar för att stoppa det europeiska folkmordet, men det är mycket ni kan göra som ännu inte är olagligt."

Vikernes har också bloggat om Anders Behring Breivik flera gånger. Terroristen som mördade 77 människor den 22 juli 2011 blir av Vikernes beskriven som en "sionistisk galning". Vikernes har också uppmanat Breivik till självmord.

Läs mer: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Overrasket-over-at-Vikernes-er-siktet-for-a-ha-planlagt-en-massakre-7256989.html#.UeVuB_dvljo
Citera
2013-07-16, 18:30
Medlem
Kommer detta att tystas ner nu?
Citat:
Inrikesminister Manuel Valls säger att Vikernes är "benägen att planera en större terrorhandling". Poisen misstänker honom för att ha planerat en "massaker", enligt France 3 Limousin.

- Denna person, som står den nynazistiska rörelsen nära, utgör därmed ett potentiellt hot mot samhället, något han har visat genom sina uttalanden på internet, framgår det av ett uttalande från departementet.

Senare på eftermiddagen erkände statsrådet Valls att myndigheterna för ögonblicket inte har hittat "varken ett mål eller ett tydligt projekt". Han försvarar gripandet med att när det gäller terrorism är det nödvändigt "att handla före och inte efteråt".
http://www.dagbladet.no/2013/07/16/nyheter/utenriks/frankrike/norge/samfunn/28223175/
Citera
2013-07-16, 18:36
Medlem
Reuters:
Citat:
Man linked to Norwegian mass killer Breivik arrested in France

(Reuters) - A neo-Nazi linked to Norwegian mass killer Anders Behring Breivik was arrested in southwestern France on Tuesday after his wife bought four rifles, raising suspicions he could turn to violence, the Paris prosecutor's office said.

Far-right militant Breivik killed 77 people in a bombing in central Oslo and a shooting spree on a nearby island in July 2011. He was imprisoned for the maximum 21-year term last year.

Breivik sent a copy of a manifesto setting out his ideology to Vikernes, an official at the prosecutor's office said.

"That was at the origin of the investigation ... There were several suspicions that made the services fear he could possibly carry out a violent act," the official said.
http://www.reuters.com/article/2013/07/16/us-france-norway-breivik-idUSBRE96F0FY20130716?feedType=RSS&feedName=worldN ews
Citera
2013-07-16, 18:41
Medlem
shotacats avatar
Inte helt hundra på det här men.

Citat:
Varg Vikernes har på senare tid skrivit många blogginlägg i vilka han uttalar sitt stöd för Anders Behring Breivik och dennes ökända manifest. Men Breivik får även kritik. Vikernes anser att massmördaren har misslyckats med att lägga skulden på judar för ”muslimernas invasion av Europa", enligt norska tidningen Aftenposten.

Var inte AB pro Israel och ganska judevänlig av sig? Ser inte ut som att Varg delar den uppfattningen, kan man då verkligen säga att han är inspirerad av honom? Det var självklart att det bara var en fråga om tid innan Varg skulle få problem igen.
Citera
2013-07-16, 18:45
Medlem
Citat:
Inrikesminister Valls sa i eftermiddags att det för ögonblicket inte är avklarat vem som var Vikernes målgrupp eller vad hans projekt gick ut på.

- Mannen har en mycket farlig profil, som kunde skadat de grundläggande intressena för landet, sa Valls när han mötte franska journalister i den franska nationalförsamlingen i eftermiddags.

Citat:
Även om Vikernes ska ha uttryckt förståelse för Breiviks handlingar, har han på sin hemsida anklagat terroristen för att vara en sionistisk agent och en "kristen förlorare".
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10105333

Det finns två möjligheter här: antingen förstår Vikernes hela Breiviks idé eller så blir han en av hans värsta fiender från och med nu. Jag tror det sistnämnda.
Citera
2013-07-16, 18:49
Medlem
flummbullens avatar
Vad fan ska man med ett gäng .22or till? Skjuta kaniner? Fransk polis är dum.

Jag ser inget brott, han kommer säkerligen bli frisläppt snart.
Citera
2013-07-16, 19:14
Medlem
VG har översatt och publicerat Varg Vikernes brev som han hade på sin hemsida. Här är min översättning:

Kära Frankrike

Detta är en vädjan till alla fransmän. Jag har besökt ert land flera gånger nu, och tillbringat flera månader där sammanlagt. Situationen för er nation är kritisk, och den blir värre och värre för varje timme som går.

Er landsbygd är vacker, men det är bara för att den för tillfället inte påverkas så mycket av massinvandringen. Om du bor på en sådan plats kan du vakna upp och inse att det finns ett Frankrike utanför din landsbygd och att det lider kraftigt.

Även om du kanske är en egoistisk idiot bör du förstå att endast din röst till Front National kommer förhindra att dessa lidanden berör dig förr eller senare.

Media ljuger för dig och försöker att manipulera dig med sin tvivelaktiga statistik och undersökningar samt andra former av propaganda, men var så snäll och var stark och rösta på Front National i vilket fall som helst. Det är ditt enda hopp för en god framtid i Frankrike - och resten av Europa.

Skolan och universitetssystemet ljuger också för er, och använder sina befogenheter för att få dig att rösta annorlunda. Detta gäller särskilt universitetet. Var snäll och var stark och ignorera dina professorer som föraktar sig själva. Rösta på Front National oavsett vad de säger till dig.

Dina föräldrar kommer kanske försöka få dig att rösta på något annat än Front National, men lyssna inte på dem. Dessa är ansvariga för den tragiska situationen i dagens Frankrike, eftersom de var alltför ovetande och för initiativlösa, och för underkuvade för att göra det som borde ha gjorts. De har redan bevisat för världen att de har misslyckats och förrått Frankrike.

Jag bor i Norge, den sista Sovjetstaten i Europa, och har inget acceptabelt parti att rösta på, medan ni däremot har denna möjlighet. Ni kan rösta på Front National och se hur er nation kommer att återvända till sin storhet. Jag avundas er. Faktiskt. Om ni har den minsta antydan till någon stolthet i er själva, lite intelligens, lite mod och vilja att leva, måste ni rösta på Mariene Le Pen och FN (Front National).
Citera
2013-07-16, 19:23
Medlem
Är säker på att någon har nämnt detta i tråden redan, men fransk polis/media verkar peka på Vargs "Breivik-kopplingar" som anledning till gripandet.

Man menar att Breivik var en av mottagarna till Breiviks manifest, och vidare att Varg skrev ett öppet brev till Breivik. Men alla som har läst vad Varg har sagt om Breivik, vet ju att Varg var emot det som Breivik gjorde och kallade honom för "vilsen" etc. Speciellt att han angrep norska barn.

Personligen tror jag att detta är en s.k. "smear campaign".
Citera
2013-07-16, 19:46
Medlem
Säkerhetspolisen lär ha betydligt mycket mer på benen än någon här inne för att kunna storma en villa innehållandes barn + gravid fru och en mycket känd person som har många fans som dyrkar honom likt en gud. Det är ju inte precis Pelle Svensson vi pratar om och då är man mer försiktig. Dom har väll spanat på Varg under en längre tid, buggat honom osv. Media i sin tur vet lika mycket som vi, det vill säga noll. Vi får väll vänta och se om det kommer ut nått nytt.
Citera
2013-07-16, 19:52
Medlem
Ninjors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azia
Säkerhetspolisen lär ha betydligt mycket mer på benen än någon här inne för att kunna storma en villa innehållandes barn + gravid fru och en mycket känd person som har många fans som dyrkar honom likt en gud. Det är ju inte precis Pelle Svensson vi pratar om och då är man mer försiktig. Dom har väll spanat på Varg under en längre tid, buggat honom osv. Media i sin tur vet lika mycket som vi, det vill säga noll. Vi får väll vänta och se om det kommer ut nått nytt.
"Senare på eftermiddagen erkände statsrådet Valls att myndigheterna för ögonblicket inte har hittat "varken ett mål eller ett tydligt projekt". Han försvarar gripandet med att när det gäller terrorism är det nödvändigt "att handla före och inte efteråt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in