Citat:
SKL håller ju fortfarande på med analyser och så länge de inte är klara kan KJ självfallet inte försättas på fri fot.
Vi i tråden vet ingenting om exakt var fingeravtrycket hittades på plastpåsen. Som jag ser det finns två exempel. Antingen var fingeravtrycket osynligt för blotta ögat och påträffades - efter diverse tester - långt från VB:s blod på samma påse. Eller så syntes det tydligt eftersom det var avsatt direkt i VB:s blod.
Inget av dessa exempel bevisar dock bortom allt rimligt tvivel att KJ mördade och styckade VB. Det första exemplet skulle avfärdas i vilken tingsrätt som helst. Det andra är allvarligare - förvisso ett starkt indicium - men om åklagarna endast har detta att komma med tror jag de hugger i sten även här.
Vi i tråden vet ingenting om exakt var fingeravtrycket hittades på plastpåsen. Som jag ser det finns två exempel. Antingen var fingeravtrycket osynligt för blotta ögat och påträffades - efter diverse tester - långt från VB:s blod på samma påse. Eller så syntes det tydligt eftersom det var avsatt direkt i VB:s blod.
Inget av dessa exempel bevisar dock bortom allt rimligt tvivel att KJ mördade och styckade VB. Det första exemplet skulle avfärdas i vilken tingsrätt som helst. Det andra är allvarligare - förvisso ett starkt indicium - men om åklagarna endast har detta att komma med tror jag de hugger i sten även här.
Skulle man gissa något om den kommande rättsprocessen just nu så blev det att åklagaren kommer att försöka bygga ett indiciemål, då kända fakta just nu inte tyder på att det finns bevis som direkt binder KJ till själva mordet. Där finns sannolikt en rad omständigheter förutom de som är kända här som är besvärande för KJ. Frågan är då om man kan göra kedjan av indicier så stark att den bortom rimligt tvivel utesluter alternativa gärningsmän. Det är givetvis långt ifrån klart, men när vissa här i tråden verkar resonera som att avsaknad av mordplats, mordvapen och klarlagt motiv skulle innebära att det är kört för åklagaren så bygger de nog den slutsatsen på TV-serier och deckare snarare än på hur svensk straffrätt fungerar.