2013-07-13, 23:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
SKL håller ju fortfarande på med analyser och så länge de inte är klara kan KJ självfallet inte försättas på fri fot.
Vi i tråden vet ingenting om exakt var fingeravtrycket hittades på plastpåsen. Som jag ser det finns två exempel. Antingen var fingeravtrycket osynligt för blotta ögat och påträffades - efter diverse tester - långt från VB:s blod på samma påse. Eller så syntes det tydligt eftersom det var avsatt direkt i VB:s blod.
Inget av dessa exempel bevisar dock bortom allt rimligt tvivel att KJ mördade och styckade VB. Det första exemplet skulle avfärdas i vilken tingsrätt som helst. Det andra är allvarligare - förvisso ett starkt indicium - men om åklagarna endast har detta att komma med tror jag de hugger i sten även här.

Skulle man gissa något om den kommande rättsprocessen just nu så blev det att åklagaren kommer att försöka bygga ett indiciemål, då kända fakta just nu inte tyder på att det finns bevis som direkt binder KJ till själva mordet. Där finns sannolikt en rad omständigheter förutom de som är kända här som är besvärande för KJ. Frågan är då om man kan göra kedjan av indicier så stark att den bortom rimligt tvivel utesluter alternativa gärningsmän. Det är givetvis långt ifrån klart, men när vissa här i tråden verkar resonera som att avsaknad av mordplats, mordvapen och klarlagt motiv skulle innebära att det är kört för åklagaren så bygger de nog den slutsatsen på TV-serier och deckare snarare än på hur svensk straffrätt fungerar.
Citera
2013-07-13, 23:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Skulle man gissa något om den kommande rättsprocessen just nu så blev det att åklagaren kommer att försöka bygga ett indiciemål, då kända fakta just nu inte tyder på att det finns bevis som direkt binder KJ till själva mordet. Där finns sannolikt en rad omständigheter förutom de som är kända här som är besvärande för KJ. Frågan är då om man kan göra kedjan av indicier så stark att den bortom rimligt tvivel utesluter alternativa gärningsmän. Det är givetvis långt ifrån klart, men när vissa här i tråden verkar resonera som att avsaknad av mordplats, mordvapen och klarlagt motiv skulle innebära att det är kört för åklagaren så bygger de nog den slutsatsen på TV-serier och deckare snarare än på hur svensk straffrätt fungerar.

Åklagarna har säkert på fötterna till en fällande dom i tingsrätten, men tveksamt om det står sig i HovR, och det är i Umeå det här kommer att avgöras.
Citera
2013-07-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Läkarintyg krävs för detta, ja. Det var anledningen till att jag efterfrågade på vilken grund tingsrätten förordnat en god man för KJ och på vems initiativ fadern fick godemanförordnandet, dvs har fadern eller KJ ansökt om att förordnandet bör hållas inom familjen. Det kunde m.a.o. ha varit modern som fått uppdraget om hon eller KJ ansökt om detta.

Edit: SUT hos KFM och förestående skuldsanering är inte tillräckligt kriterium för att få en god man förordnad.
Om läkarintyg bifogades i ansökan till KJ:s påstådda god man-skap vet jag inte. Principiellt är det inte ett krav för alla ansökningar med läkarintyg, men ofta förekommande.

Quarrel tipsade tidigare idag en annan deltagare om att försöka begära ut tingsrättens handlingar i ärendet.
Citera
2013-07-13, 23:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Om läkarintyg bifogades i ansökan till KJ:s påstådda god man-skap vet jag inte. Principiellt är det inte ett krav för alla ansökningar med läkarintyg, men ofta förekommande.

Quarrel tipsade tidigare idag en annan deltagare om att försöka begära ut tingsrättens handlingar i ärendet.

Jag känner inte till något fall där tingsrätten förordnat om god man utan stöd av ett läkarutlåtande.
Citera
2013-07-13, 23:47
Medlem
bokfodrals avatar
OT för tråden men OnT för själva trådens ämne. Jag läste den här artikeln sen det stod att den här mannen nu har fått lov till obevakade permissioner.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/marie-sexmordades-i-kristianstad/

Om man läser den här artikeln med den här trådens glasögon på näsan, ser man hur själva mordet beskrivs och hur brottsplatsen såg ut, hur de resonerade kring gärningsmannen osv. Det fanns ingen relation till offret kunde de se.

Det är lite samma i det här fallet med VB. De borde följt upp tips mer, letat mer på vissa ställen som tipsats om mm.

Eller så ser bara jag det här och är ute och cyklar fullständigt :/
Citera
2013-07-13, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
SKL håller ju fortfarande på med analyser och så länge de inte är klara kan KJ självfallet inte försättas på fri fot.
Vi i tråden vet ingenting om exakt var fingeravtrycket hittades på plastpåsen. Som jag ser det finns två exempel. Antingen var fingeravtrycket osynligt för blotta ögat och påträffades - efter diverse tester - långt från VB:s blod på samma påse. Eller så syntes det tydligt eftersom det var avsatt direkt i VB:s blod.
Inget av dessa exempel bevisar dock bortom allt rimligt tvivel att KJ mördade och styckade VB. Det första exemplet skulle avfärdas i vilken tingsrätt som helst. Det andra är allvarligare - förvisso ett starkt indicium - men om åklagarna endast har detta att komma med tror jag de hugger i sten även här.

men nu svammlar du.... K.J vart omhäktad (på den högsta eller näst högsta graden) dels pga. att det funnits blod i hans lgh. det har funnits blod i hans bil. Nu tillkom det dessutom det att det har funnits kombinerat dna träff i en tillsluten påse i hans bil!!.... detta är extremt illa för K.J.. enbart detta räcker för livstid... sen att dom kvinnliga åklagarna kör med mycket rökridåer må ju vara...krävs ingen "smoking gun" krävs ingen "styckplats", om så vore fallet skulle inte många mord i sverige bli avklarat... det som krävs är en indicekedja och dna-hits...
Citera
2013-07-13, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag känner inte till något fall där tingsrätten förordnat om god man utan stöd av ett läkarutlåtande.
Föräldrabalken reglerar förutsättningarna, se t ex Kap 11, §16.
Citera
2013-07-13, 23:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
men nu svammlar du.... K.J vart omhäktad (på den högsta eller näst högsta graden) dels pga. att det funnits blod i hans lgh. det har funnits blod i hans bil. Nu tillkom det dessutom det att det har funnits kombinerat dna träff i en tillsluten påse i hans bil!!.... detta är extremt illa för K.J.. enbart detta räcker för livstid... sen att dom kvinnliga åklagarna kör med mycket rökridåer må ju vara...krävs ingen "smoking gun" krävs ingen "styckplats", om så vore fallet skulle inte många mord i sverige bli avklarat... det som krävs är en indicekedja och dna-hits...

Detta är inte ett livstidsfall om det inte skulle gå att bevisa utdragen tortyr före döden.
Citera
2013-07-14, 00:13
Bannlyst
Citat:
Detta är inte ett livstidsfall om det inte skulle gå att bevisa utdragen tortyr före döden.

självklart är det mest utstuderade styckmordet i svensks modern rättshistoria ett livstidsfall. Kanske kan pojkens diagnos (och hyfsat unga ålder) reducera ner det till 18 år.

det enda jag kan jämföra med är där en "hårdrocks" manager styckade en av sina telningar på 90-talet.. tror GM hette ander*c*rlsson
Senast redigerad av pikespeak11 2013-07-14 kl. 00:20.
Citera
2013-07-14, 00:19
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:

Frågan är om det över huvud taget blir en fällande dom. I länken finns ett examensarbete som handlar om indiciemål och där författaren redogör för ett antal fall med olika utgång. Ett av fallen är särskilt intressant. Det handlar om ett mord som begicks 1998 och där den misstänkte mannen överföll och mördade en kvinna med kniv. Sju hugg delades ut. Hovrätten för Nedre Norrland ogillade mordåtalet, som alltså helt var byggt på indicier. Fallet finns att läsa under 4.1.2 RH 1998:88. Hovrätten för Nedre Norrland. Dom (B 375-98).

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2292949&fileO Id=2342886
Citera
2013-07-14, 00:27
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
Kan du bekräfta det jag fetat i ditt inlägg?
Detta var obekant för mig. Länk?
Citera
2013-07-14, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Kan du bekräfta det jag fetat i ditt inlägg?
Detta var obekant för mig. Länk?

läste det i båda länstidningarna i fredags. "dom har hittat en påse med bådas DNA i K.J bagagelucka...... detta var ju f.ö det "nya" som möjliggjorde omhäktning.
Senast redigerad av pikespeak11 2013-07-14 kl. 00:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in