Citat:
Ursprungligen postat av
TexasTiger
Hur mycket skiljer sig egentligen den österrikiska kulturen ifrån den tyska? Märk väl att jag är medveten om kulturskillnader i Nord- och Sydtyskland. Säg den varianten av den tyska kulturen som är mest lik den österrikiska, hur stort är gapet? Jag är inte vidare påläst i frågan, men min intuition säger att det knappast går att motivera den österrikiska statens existens med hänvisning till kulturskillnader.
Största skillnaden man märker när man träffar dem, även jämfört med bayrare som då är de "närmaste" tyskarna, är som sagt att de är lågmälda och inriktade på konsensus. Lite skandinaviska på så vis.
Tyskar är inriktade på ärlighet (som de kallar det) eller konfrontation om man så vill och älskar att älta i evigheter om vem som har rätt och vem som har fel. Det finns en slags otålighet/aggressivitet/påstridighet i hela Tyskland som saknas i Österrike. Österrikare och nordbor är nog mer på samma våglängd.
Den österrikiska staten är ju mycket äldre än den tyska, det kanske också är en motivering? Eller land kanske är bättre att säga, ingen av staterna med dagens gränser är ju särskilt gammal.