2013-05-06, 20:28
Medlem
KonungHonungs avatar
För att de inte får för USA/EU.
Citera
2013-05-06, 20:39
Medlem
Rektangels avatar
Det var segrarmakterna efter WWII som ställde dessa krav och Österike är inte med i Nato.
Första gången detta testades på allvar var vid revolten i Ungern 1956, när ungerska upprorsmän begärde hjälp från västmakterna och USA.
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-06 kl. 20:41.
Citera
2013-05-06, 20:40
Medlem
Mikojans avatar
Dom provade för 75 år sen. Och det gick som bekant inget vidare.
Citera
2013-05-06, 20:48
Medlem
Quid pro quos avatar
Ju större statsbildning desto sämre för medborgarna och desto mer makt samlas hos eliten.

Frågan är i stället varför inte Bayern och Preussen och andra regioner bildar egna stater, och varför inte Sveriges landsdelar gör sammalunda.
Det skulle vara ett utmärkt tillfälle att vräka såväl politikerfrälset som mångkulturen när de nuvarande skrivbordsprodukterna till nationalstater avskaffas.

En välkommen följd blir att EU-fördragen antagligen kommer behöva rivas upp och revideras när hela överstatlighetsprincipen blir obsolet.
Citera
2013-05-06, 21:09
Medlem
Rektangels avatar
När Hitler i en ölkällare i Munchen hörde en talare hörande till det politiska partiet DAP som senare blev NSDAP föreslå att Bayern skulle ansluta sig till det katolska Österike reste han sig och blev helt ursinnig och höll ett eldande tal där han efteråt blev tillfrågad om han ville bli medlem i partiet.

Hitler ville inte att Bayern skulle ansluta sig till det sjuka degenererade mångkulturella Habsburg (Österike) utan höra till det friska uppåtgående Tyskland, där han ansåg att framtiden låg. Ett stort enat Tyskland inklusive Tyskösterike. Så blev det också 1938.

Dessutom existerar inte Preussen längre som upplöstes efter kriget men då var statsbildningen redan obsolet och överspelad. Det närmaste blir väl då DDR och det vill ingen ha tillbaka.
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-06 kl. 21:14.
Citera
2013-05-29, 23:59
Medlem
TexasTigers avatar
Hur mycket skiljer sig egentligen den österrikiska kulturen ifrån den tyska? Märk väl att jag är medveten om kulturskillnader i Nord- och Sydtyskland. Säg den varianten av den tyska kulturen som är mest lik den österrikiska, hur stort är gapet? Jag är inte vidare påläst i frågan, men min intuition säger att det knappast går att motivera den österrikiska statens existens med hänvisning till kulturskillnader.
Citera
2013-05-30, 16:55
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasTiger
Hur mycket skiljer sig egentligen den österrikiska kulturen ifrån den tyska? Märk väl att jag är medveten om kulturskillnader i Nord- och Sydtyskland. Säg den varianten av den tyska kulturen som är mest lik den österrikiska, hur stort är gapet? Jag är inte vidare påläst i frågan, men min intuition säger att det knappast går att motivera den österrikiska statens existens med hänvisning till kulturskillnader.

Största skillnaden man märker när man träffar dem, även jämfört med bayrare som då är de "närmaste" tyskarna, är som sagt att de är lågmälda och inriktade på konsensus. Lite skandinaviska på så vis.

Tyskar är inriktade på ärlighet (som de kallar det) eller konfrontation om man så vill och älskar att älta i evigheter om vem som har rätt och vem som har fel. Det finns en slags otålighet/aggressivitet/påstridighet i hela Tyskland som saknas i Österrike. Österrikare och nordbor är nog mer på samma våglängd.

Den österrikiska staten är ju mycket äldre än den tyska, det kanske också är en motivering? Eller land kanske är bättre att säga, ingen av staterna med dagens gränser är ju särskilt gammal.
Senast redigerad av Savoy 2013-05-30 kl. 16:57.
Citera
2013-05-31, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Varför blir inte Norge och Sverige inte ett land? För att norrmän och svenskar är inte lika på många plan.

Samma sak gäller Tyskland och Österrike, även om de har mycket gemensamt så är "alpkulturen" en egen speciell kultur. Tyskar gör ofta skoj av denna aplkultur precis som svenskar skojar med norrmän.

Njae. Skälet är främst att judarna som vann andra världskriget uttryckligen har förbjudit en återförening av dessa två tyska länder.
Citera
2013-05-31, 19:14
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Ju större statsbildning desto sämre för medborgarna och desto mer makt samlas hos eliten.

Frågan är i stället varför inte Bayern och Preussen och andra regioner bildar egna stater, och varför inte Sveriges landsdelar gör sammalunda.
Det skulle vara ett utmärkt tillfälle att vräka såväl politikerfrälset som mångkulturen när de nuvarande skrivbordsprodukterna till nationalstater avskaffas.

En välkommen följd blir att EU-fördragen antagligen kommer behöva rivas upp och revideras när hela överstatlighetsprincipen blir obsolet.

Inget vidare att dela upp ett så stort och fint land som Tyskland och göra det svagare ekonomiskt och politiskt. Bättre att de slutar importera turkar och göra landet rent och fint. Österrike skulle passa bra in i ett stortyskland.
Citera
2013-07-13, 16:52
Medlem
Tsementnozavodskiys avatar
Tyskland och Österrike är ganska hårt bundna till fredsavtalet som framarbetades efter andra världskriget. Med historien i backspegeln kan man enkelt se att tyskarna var den bråkigaste och aggressivaste befolkningen i Europa under seklet som föregick fredsavtalet.

De tyska folken ansågs med förståeliga skäl vara det största hotet mot freden i Europa, härav upplöste segrarmakterna landet helt, och stiftade lagar som skulle göra det omöjligt för tyskarna att i framtiden organisera sig och börja med ofog.

Tyskland och Österrike upphörde att existera som självständiga stater. Västtyskland och Österrike blev lydstater uppdelade mellan Västmakterna, Östtyskland blev en satellitstat till Sovjetunionen, och hela Preussen blev annekterat av Ryssland och Polen. Ca 15 miljoner tyskar i Polen, Ryssland, Ukraina, Tjeckien etc. tvingades flytta hem till Tyskland inom dagens gränser.

Österrike förbjöds att någonsin ingå i en militärallians, och att någonsin bli en del av Tyskland.

Och västmakterna har militärbaser runtom i Tyskland och Österrike än idag.
Citera
2013-07-13, 23:31
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:

Baserat på vänner så det stor skillnad i kynnet även om att de delar en form av nedlåtenhet över andra folk och deras prestationer och att de är väldigt mycket för perverta sexskämt trots att de sammtidigt är mer för kyrkan och i övrigt håller en välputsad fasad.

Österrikanen är mer uppsluppen i umgänge, bjuder stort och är rättfram på ett genuint sätt likt typ jugoslaver medans att tysken gärna är borgerligt stringent och håller tyglarna ända in i kaklet dvs till att han är aspackad och då vänder det på en femöring och en gris tittat fram, ja typ som med en del av oss.
Citera
2013-07-13, 23:34
Bannlyst
Citat:
Med samma resonemang så kan man ju göra hela norden till ett land, för face it: Danskar, norrmän och svenskar är väldigt lika varandra, både i utseende, kultur, språk och mentalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in