2013-07-12, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Så här tolkar jag bilden, det finns två trappor i huset, en ½-trappa och en spiraltrappa:
https://www.flashback.org/p44274302#p44274302

Ok, då är jag med - nästan! Varför skulle blodet finnas en halvtrappa upp? Hon bodde ju på 2:a våningen påstås det, vilket stämmer med lägenhetsnumret (även om vissa sagt 1:a våningen). Tror för övrigt det finns en begreppsförvirring här om våningsplanen. I nyare hus början man räkna planen nerifrån, dvs källare=0, entré=1, våning 1= 2 (och värre kan det bli om det också finns garage, bodde själv på andra våningen men för att komma dit med hiss fick man trycka på 4:an och enligt pappren låg lägenheten på plan 4).
Citera
2013-07-12, 14:27
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Då är det är en viktig pusselbit. Dags att uppdatera kartan också med FH:s ställe där han bor med sambo. För det är väl FH:s ruckel som är placerad på kartan? Hur skall vi ta reda på FH:s görande under tiden lördag fram till gripandet? Hans sambo jobbar på Tre Älgar enligt uppgift. Borde finnas mycket uppgifter ute på gatan som folk snappat upp. DB och sambon till FH jobbar på Tre Älgar. Polisen borde pressat detta ställe rejält på uppgifter. Varför har inget kommit fram?
Och gärna PT's bostad också, då en del kanske tror att den ligger i Thn. Samt att vissa tecken tyder på att AJ försökt fräjma honom.
Citera
2013-07-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peacean
Tänker du på Svenäcker så är det grindar men dåligt inhägnat. Ibland är grindarna öppna men vanligtvis inte nattetid. Tror att området används av kommunen för att krossa sten. Ev. så har privatpersoner tillgång till byggnader/verkstad fortfarande. DBs kompis?
finns ett par garage där bla m.kidbo hyr och hans kamrat *läppen* brukar vara där med som är gammal vän med moroten mm
Citera
2013-07-12, 14:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnu2
I motsats till den annars synnerligt stringente Quarrel vill jag mena att om man är vållande, alltså culpös, torde mord eller dråp vara uteslutet då uppsåt krävs.
Vållande, där man är likgiltig för vad som händer offret, är mord.
Citera
2013-07-12, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Ok, då är jag med - nästan! Varför skulle blodet finnas en halvtrappa upp? Hon bodde ju på 2:a våningen påstås det, vilket stämmer med lägenhetsnumret (även om vissa sagt 1:a våningen). Tror för övrigt det finns en begreppsförvirring här om våningsplanen. I nyare hus början man räkna planen nerifrån, dvs källare=0, entré=1, våning 1= 2 (och värre kan det bli om det också finns garage, bodde själv på andra våningen men för att komma dit med hiss fick man trycka på 4:an och enligt pappren låg lägenheten på plan 4).

Id@ bodde på 2:a våningen som man kom till genom spiraltrappan eller hissen.

Vi har alltså följande plan:

Entré
1 Nås via ½-trappa
2 Hiss eller spiraltrappa, Id@ mördades här
3 Hiss eller spiraltrappa
4 Hiss? eller spiraltrappa (oklart om hissen går hit upp, men av det jag kan döma av olika bilder så - ja)

EDIT: planen kan heta ngt annat i huset, men principen, uppbyggnaden menas här.
EDIT: det finns inga uppgifter på något blod i ½-trappan
Senast redigerad av mypenisatrap 2013-07-12 kl. 14:41.
Citera
2013-07-12, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om det var AJ:s motorcykel och Idas blod hade han suttit nu.

Jag hörde bara om ett fynd med motorcykel men gissar att det är AJs. Kläderna som hittades med blod hade legat längre än IF varit försvunnen. Finns referenser från bl.a. TTELA om klädfynden. Gissar onsdag den 3/7. Gummihandskarna har det inte stått något om.

Tror därför att Aj är GM och åkte bil från BP och lämnade kvar hojen. Att ta på sig ett litet brott som olovlig körning är nog inget att bråka om för AJ. Han försökte nog dra en vals under förhören om det polska körkortet och att det skulle gälla. En påföljd med lite böter bara och möjligtvis ytterligare tid innan han kan få tillbaka sitt körkort om han ens har något. Han har ju erkänt att han träffat BO på kvällen så det gör väl varken till eller från om polisen har hojen i förvar. Däremot om han varit i kontakt med den efter att BO börjat blöda och lämnat spår. Då hade han suttit nu.
Citera
2013-07-12, 14:32
Medlem
0-0-0-0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funnyfarm
Va pga medicineringen, vilket inte är konstigt om man äter efter allt han gått igenom.
Dessa är starkt beroende framkallande, vilket ger abstinens… han är stark och kämpade på utan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mirtazapin

Mirtazapin är ingen medicin som är svår at sluta med eller ger någon AT direkt. Gäår inte att jämföra med benso eller opiater när man snackar AT.

Det är en medicin som man faktiskt bara kan sluta med utan att trappa ner utan några problem annat i så fall väldigt små. Det går inte med alla SSRI preparat men med denna går det.
Citera
2013-07-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vållande, där man är likgiltig för vad som händer offret, är mord.

Där är vi inte överens. Jag menar att det krävs uppsåt för mord/dråp där det iofs kan vara fråga om ett likgiltighetsuppsåt. Inte likgiltighetsvållande.
Citera
2013-07-12, 14:40
Medlem
Analstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funnyfarm
Va pga medicineringen, vilket inte är konstigt om man äter efter allt han gått igenom.
Dessa är starkt beroende framkallande, vilket ger abstinens… han är stark och kämpade på utan.
Jag förstår. Jag blev fundersam mest för att vissa av preparaten är sådant man antingen kan få via läkare eller från gatan och ibland är det svårt att uppfatta om det är självmedicinering eller om en läkare skrivit ut det. Ibland är det ju lite av varje dessutom.
Citera
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnu2
Där är vi inte överens. Jag menar att det krävs uppsåt för mord/dråp där det iofs kan vara fråga om ett likgiltighetsuppsåt. Inte likgiltighetsvållande.
Hur kan man ha ett uppsåt till dråp?
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty09
Jag hörde bara om ett fynd med motorcykel men gissar att det är AJs. Kläderna som hittades med blod hade legat längre än IF varit försvunnen. Finns referenser från bl.a. TTELA om klädfynden. Gissar onsdag den 3/7. Gummihandskarna har det inte stått något om.

Tror därför att Aj är GM och åkte bil från BP och lämnade kvar hojen. Att ta på sig ett litet brott som olovlig körning är nog inget att bråka om för AJ. Han försökte nog dra en vals under förhören om det polska körkortet och att det skulle gälla. En påföljd med lite böter bara och möjligtvis ytterligare tid innan han kan få tillbaka sitt körkort om han ens har något. Han har ju erkänt att han träffat BO på kvällen så det gör väl varken till eller från om polisen har hojen i förvar. Däremot om han varit i kontakt med den efter att BO börjat blöda och lämnat spår. Då hade han suttit nu.
2 juli skrev ttela: http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2229897-missing-people-gjorde-vissa-fynd
Citat:
Efter att polisen analyserat de fynden, som visade sig vara klädesplagg, kunde konstateras att de inte hade något med ärendet att göra.

– Vi bedömde efter de intryck vi fick att kläderna legat ute mycket längre än i helgen och därför ansågs de inte aktuella, säger [S-RT] på länskriminalen till TTELA.
Men 4 juli återkom de: http://ttela.se/nyheter/sverige/1.2233331-husrannsakan-hos-misstankt
Citat:
- Det var lite kläder och någon ryggsäck som man har lämnat in för analys, säger polisens presstalesman [CF] till TT.
Frågan är om den senare artikeln handlar om senare klädfynd som inte har avförts.
Citera
2013-07-12, 14:45
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Hur kan man ha ett uppsåt till dråp?

Både mord och dråp kräver uppsåt, annars är det vållande till annans död. Skillnaden mellan mord och dråp är i stort sett hur planerad gärningen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in