Citat:
Ursprungligen postat av
SparkMan
DB är antagligen rökt oavsett, om det är så som jag har förstått att man inte behöver en gärningsman för att kunna dömas för medhjälp?
Sen är AJ rökt så fort kroppen hittas så vad finns det att förlora egentligen? Förutsatt att kistan gör det svårare att hitta kroppen.
Nu vet vi ju inte vad exakt man har för bevisning hittills, men om vi ponerar att polisen inte har särskilt mycket mer än vad som framkommit här i tråden, vilket ändå känns rimligt innan SKL är klara i alla fall, så tror jag inte nödvändigtvis att DB är rökt som situationen ser ut just nu. Huruvida det behövs en gärningsman för att kunna dömas för medhjälp till mord (om det nu var det du menade) vet jag inte, men det låter nästan orimligt att det inte skulle behövas, rent praktiskt i alla fall. Däremot så kan ju DB dömas för brott mot griftefriden och skyddande av brottsling utan att någon faktiskt döms för själva mordet. Att han skulle vara inblandad i själva mordet är väl ändå väldigt osannolikt.
AJ är heller inte nödvändigtvis rökt när och om man hittar kroppen. Det lär inte finnas någon form av teknisk bevisning på just kroppen som AJ inte kan förklara genom att bara ha varit med BO under den aktuella kvällen. Så för den sakens skull lär upphittandet av en kropp knappast göra någon skillnad. Den enda skillnaden det möjligtvis kan göra är att AJ döms för mord istället för människorov om bevisen inte är tillräckliga för att påvisa att BO faktiskt är avliden utan en kropp.
AJ har kanske ingenting att förlora på att kistan används, men DB kan sannolikt ha det.