Citat:
Ursprungligen postat av
Tintagel
Jag tycker att flera här lägger alltför stor vikt vid risken att stoppas av polisen när man är ute och kör bil. Har själv haft körkort i drygt 40 år och har väl bara stoppats 3-4 gånger. Så risken att Farbror Blå skall haffa dig, vare sig du är utan körkort eller har oförsäkrad bil, är oerhört liten.
Är man dessutom ute i ärendet att skaffa undan en kropp tar man säkerligen en hel del risker.
Tror heller inte att kroppen är i närheten av den brunna bilen. Det vore för korkat till och med för dessa grabbar. Är mer inne på att den finns i "Västergötland med omnejd".
I min "vilda" ungdom var jag med ett gäng som ibland hamnade i andra städer. Om inte alla fick tag i tjej att övernatta hos, var det nästan alltid så att man/någon körde hem på fyllan (idiotiskt, men så var det). Man parkerade alltid i "utkanten" på aktuell stad och tog närmaste/diskretaste vägen ut därifrån. Från 3,00 och framåt är krogslagsmål/efterfestbråk mm för det mesta över och då har polisen all tid i världen på sig att stoppa en "sunkig" Volvo - sannolikheten att fånga någon som har något fuffens för sig är enormt mycket högre vid denna tidpunkt. Riskbenägenheten är stor nog med ett lik i bilen, så man kör nog inte omkring och bredsladdar....
När det gällde Trollhättan (vi kom från Grästorpshållet) ställde man sig så att man kunde ta Tunhemsvägen ut eller (ännu hellre) vägen som går förbi Kronogården och mot Gärdhem (tror jag att det heter). Alltid smågator inom eller småvägar runt städerna i så hög utsträckning som möjligt. Väl ute ur Trollhättan är det ju så att det är två gränsande polisdistrikt. Således är trakten mellan Grästorp och Trollhättan/Vänersborg är i utkanterna för bägge distrikten. Personligen har jag aldrig sett någon polis/poliskontroll kvälls-/natte- eller gryningstid (vare sig jag kört lagligt eller inte). "Storevägen" till Grästorp kan de därför också ha betraktat som relativt säker. I så fall finns det utmed den vägen många "vägstängselgrindar" som går att öppna (?) + gamla Norra Björkevägen som finns kvar i vissa sträckningar. Här finns det områden där de skulle kunnat agera ostört. En främmande bil hörs på ca 600 meters håll (om det är tyst), så det finns gott om tid att öppna grinden, köra in och stänga utan att någon märker något. Efter det sen är det bara några kilometer till Flo Klev, där bilen brändes...
Bara spekulation, givetvis, men på detta sätt kan man köra en "säker" väg, vilseleda genom att bränna bilen på Hunneberg och sedan vara säker/stöddig när man intervjuvas i AB, eftersom söket sker på fel ställe...
Nästa risk som uppstår (när man ska gräva ner ett lik) är ju att om man åker omkring och letar efter ett bra ställe att stanna på - då kör man sakta - och därmed misstänkt om någon är ute och rastar hunden eller dylikt (det borde ju eventuellt kunna vara rimliga tidpunkter för detta?). Killarnas utseende gör ju inte att man tror att de är husspekulanter, precis...
Ännu värre sedan om man kommer tillbaka till bilen med spadar i nävarna... Nej, de vill så snabbt och enkelt som möjligt ta sig till en plats (planerad dumpning)/område (oplanerad dumpning) - och där de kan arbeta ostört/osedda.
Det är min rationella bedömning. Men det KAN ju vara så att de INTE handlat rationellt eller kanske till och med varit laddade med droger - så att de trott att de var Stålmannen light ute på tur. Och då kan hon ju hänga i ett träd eller vara var som helst...