2013-07-09, 21:18
Medlem
M Nordströms avatar
Man får ju den uppfattningen ibland när man läser en del trådar här, stämmer det? Jag kan väl säga av den erfarenhet jag har fått dom gångerna när man varit i en diskussion med en vänsterfeminist så har väl jag fått lite av den uppfattningen. Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2013-07-09, 21:20
Medlem
donaukinds avatar
Jo, det är så det är. Precis som den vite heterosexuelle mannen bara kan vara kvinnohatare, rasist och homofob.
Citera
2013-07-09, 21:34
Medlem
Det handlar väl snarare om en överrepresentation samt att de vita heterosexuella männen knappast är en utsatt grupp till skillnad från de svarta homosexuella muslimerna.
Citera
2013-07-10, 07:54
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Jo, det är så det är. Precis som den vite heterosexuelle mannen bara kan vara kvinnohatare, rasist och homofob.

Japp, man har fått den uppfattningen.
Citera
2013-07-10, 11:49
Medlem
Lelianas avatar
När jag hade en mer könsneutral konto så fick jag pikar att jag var näthatare samt kvinnohatare. Nu blir jag ihopkopplad till att vara feminist per automatik. Ta en sak, mixa ihop det med fördomarna, särskilt gissningar baserat på nick+bild.. Känns som vissa vill söka upp meningsmotståndare med flit bara för att få någon att debattera emot
Citera
2013-07-10, 12:22
Medlem
SnyggveLannerbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Det handlar väl snarare om en överrepresentation samt att de vita heterosexuella männen knappast är en utsatt grupp till skillnad från de svarta homosexuella muslimerna.

Ja, sant

Jag skulle gissa att den största gruppen "näthatare", är vita, heterosexuella, lågutbildade, arbetslösa, singelkillar, som antingen är oskulder, eller har haft väldigt dåliga framgångar med kvinnor.
Senast redigerad av SnyggveLannerbach 2013-07-10 kl. 12:24.
Citera
2013-07-10, 12:32
Medlem
Citat:
Hur tänker du egentligen när du säger nåt så korkat? Först och främst: "Det vita heterosexuella mannen", är alltså alla inom denna kategori priviligierade enligt dig? Har dessa inte drabbats hårt av arbetslösheten, nedskärningarna i välfärden och den klart försämrade sjukvården? Är det bara muslimer och homosexuella som blir hårt utsatta? Eller ska du köra argumentet "Titta på alla som är rika och förmögna i Sverige, dessa är ju vita heterosexuella män". Det argumentet är totalt verklighetsfrånvarande och saknar totalt relevans i sammanhanget. Bara för att en man som råkar ha samma hudfärg, läggning och kön som mig så betyder det att det är en tröst för mig, om jag nu skulle sitta arbetslös?

Dessutom blir jag ganska mörkrädd när jag märker hur mycket folk börjar tänka på etnicitet i första hand framför individer. Du är en av de som bidrar till rasismen i vårt land!
Citera
2013-07-10, 12:37
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:

Skulle svarta, homosexuella muslimer vara utsatta i Sverige?
Citera
2013-07-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelastkingofscotland
Hur tänker du egentligen när du säger nåt så korkat? Först och främst: "Det vita heterosexuella mannen", är alltså alla inom denna kategori priviligierade enligt dig? Har dessa inte drabbats hårt av arbetslösheten, nedskärningarna i välfärden och den klart försämrade sjukvården? Är det bara muslimer och homosexuella som blir hårt utsatta? Eller ska du köra argumentet "Titta på alla som är rika och förmögna i Sverige, dessa är ju vita heterosexuella män". Det argumentet är totalt verklighetsfrånvarande och saknar totalt relevans i sammanhanget. Bara för att en man som råkar ha samma hudfärg, läggning och kön som mig så betyder det att det är en tröst för mig, om jag nu skulle sitta arbetslös?

Dessutom blir jag ganska mörkrädd när jag märker hur mycket folk börjar tänka på etnicitet i första hand framför individer. Du är en av de som bidrar till rasismen i vårt land!

Som vit heterosexuell man har jag aldrig blivit behandlad annorlunda för mitt kön min läggning eller min religion. Många av de vänner jag har som är av annorlunda hudfärg eller läggning har mött mycket hat genom sina dagar. Att jag fokuserar på hudfärg är väl ganska betingat då diskussionen kräver det?

Citat:
Ursprungligen postat av Bombaysapphire
Skulle svarta, homosexuella muslimer vara utsatta i Sverige?
Det skulle jag väl säga att de är ja
Citera
2013-07-10, 14:45
Medlem
Citat:
Som vit heterosexuell man har jag aldrig blivit behandlad annorlunda för mitt kön min läggning eller min religion. Många av de vänner jag har som är av annorlunda hudfärg eller läggning har mött mycket hat genom sina dagar. Att jag fokuserar på hudfärg är väl ganska betingat då diskussionen kräver det?

Det skulle jag väl säga att de är ja

Som vit heterosexuell man som levt i miljonprojekt så kan jag ju berätta att man upplever en del hat. Detta hat är kopplat direkt till min etnicitet. Man blir annorlunda behandlad för sin religion eller avsaknad av densamma. Det minskar när man lär känna sina grannar men försvinner aldrig helt.
Citera
2013-07-10, 14:51
Bannlyst
Visst är det så. För det första så speglas ju aldrig någonsin något på feminister och ett av grundkraven för att få bli feminist är just avsaknaden av självinsikt så att man kan hata som fan men sen inte behöva ta något ansvar.
Kolla bara på stackars näthatade fröken Drougge. Utmärkt exempel på den totala bristen på självinsikt som är svenska nazifeministers signum.
Citera
2013-07-10, 15:04
Medlem
Citat:
Och hur tror du att en vit man som bor i t.ex. Rinkeby blivit behandlad? Ska vi se det som okey eftersom att han, i landet Sverige, inte är en minoritet eller ska vi fördöma det p.g.a. att han faktiskt blir dåligt behandlad? Och det där med att "du känner en massa" är egentligen ingenting jag tar seriöst i en diskussion som har lite klass. Du vet mycket väl vad du själv har för inställning till vilka det är som blir dåligt behandlade och inte. Ska vi prata om vilka som får utstå väldigt många kränkningar så kan det vara bra att konstatera att en av de värst utsatta folkgrupperna i Sverige är Judarna, vars samfund ständigt utsätts för hot. Och dessa hot brukar inte ofta tas upp i Svensk TV, eftersom att den absolut största minoriteten i Sverige är just muslimer, och det är dessa som ofta utsätter Judar för hot, p.g.a. dess hat mot Israel.
http://www.youtube.com/watch?v=a6JHJxnQhpI

Jag tycker att hela diskussionen blir enormt löjlig när man ska prata om vilka det är mest synd om. Oavsett om du är en Svensk, muslim eller Kines så ska man aldrig tolerera kränkningar, oavsett om dessa är etniskt motiverade eller inte. Därför ser jag inte dig som speciellt seriös då du påpekar att "vita heterosexuella män har det lättare".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in