Citat:
Ursprungligen postat av
panzertax
Otroligt riskabelt i sådana fall.
Dotterns far hade kontakt med AJ på kvällen och när polisen kontaktar fadern så kommer ju AJ's namn fram, dvs hans namn blev känt för polisen väldigt tidigt vilket han måste ha varit medveten om. I det läget vill man inte ha ett lik som inte redan är gömt på halsen om man inte är extremt kall.
Tror snarare att liket redan var gömt när blodet hittades.
Jag tror inte att någon av dessa herrar hade en uttänkt plats att gömma kroppen på innan dådet heller, utan det har uppstått panik och man har försökt fundera "vad fan gör vi nu?!". Antingen har man bara dragit iväg och kört lite i blindo tills man hittat ett ställe där man dumpat kroppen - eller så har någon föreslagit en plats som de andra nappat på. Frågan är om de har verkligen ansträngt sig för att gömma liket för att verkligen försäkra sig om att det aldrig någonsin ska hittas igen - eller om det har mer varit i panik med att få bort kroppen. Alltså är gömstället riktigt smart eller bara halvsmart.
Första fetstilta: Det tror däremot inte jag. Personer som umgås med, och framför allt själva, som har en lång historik av våldsbrott bör sannorlikt diskuterat platser att gömma eller förstöra bevis på. Vare sig det är en kropp, vapen, kläder och bilar med dna-rester, för att nämna några exempel.
Ett exempel på detta är att de bränt upp bilen vilken man kan anta var full av dna-rester. Samma sak gäller troligtvis allt annat som kan innehålla spår (kläder, matta/sopsäckar/madrass eller vad som kan använts som täckning) Även en rejäl kroppsskrubbning efter hantering av kroppen, nagelklippning o.dyl.
Andra fetstilta: Det antagandet skulle jag anse sannolikt också. Då det mesta inte tyder på att det är planerat så bör en paniksituation uppstå. Kanske inte nödvändigtvis panik över att inse att man mördat en människa, men hur man ska lösa situationen snabbt och effektivt, dessutom troligtvis under påverkan av alkohol.
Tredje fetstilta: Om man antar att de har en beredskapsplan för ett scenario där man måste göra sig av med en kropp så kan man också anta att gömstället är "smart" (dvs: uttänkt). Då bör också detta gömställe vara känt av gärningsmannen och de denna har gjort upp beredskapsplanen med.
Är kroppen däremot gömd i panik kan den ju teoretiskt sett dumpats var som helst vilket kan försvåra och förlänga ett upptäckande.
Däremot kan man anta att kroppen inte forslats långt i en oregistrerad bil, skriven på en person med flera domar och eventuellt framförd av en alkoholpåverkad person, för att minimera risken att bli stoppad av polisen.
Antar man att det funnits en beredskapsplan så är kroppen rimligtvis inte dumpad i närheten av den brunna bilen.
Vad som talar för att en beredskapsplan funnits är att en kropp snabbt blivit bortforslad från ett tätbebott område utan att bevittnats. Inga avgörande fynd/bevis har hittats än efter snart två veckor. Den bil som kan förmodas ha använts att forsla kroppen i har förstörts och troligtvis har ytterligare ett fortskaffningsmedel funnits tillhands efter nämnda bil förstörts. Snabba försök att skaffa och uppvisa alibi av mtGM, främst elektroniskt.
Det finns säkert fler exempel men dessa är de jag kan tänka mig på rak arm utan att gå igenom hela tråden för att påminna mig.
Mina 2c