Citat:
Ursprungligen postat av
Mr_wiseguy
Käre flashbackare, här kommer mr_wiseguys analys av det inträffade:
Detta tror jag är en person som liksom många andra som begår vansinnesdåd, lever relativt isolerad och känner en utanförskap.
Han har säkert en tid funderat på att ta sitt liv och valt detta sätt, tror ej att det är droger inblandade.
Det mesta verkar luta åt att det är den tidigare nämda NE, som var på träningsläger i Varberg med sin thaiboxningsklubb ifrån Brandbergen. Av bilderna att döma som går att finna på deras facebook-sida så förekommer han relativt sällan på bilderna och verkar inte vara en "del i gänget".
Liksom många andra som lever i en ofrivillig isolation så känner han säkerligen ett förakt mot andra människor och de periferala aspekterna av isoleringen leder ofta till ångest och depression.
Eftersom att det var ett träningsläger med en thaiboxningsklubb så tror jag inte att det var droger inblandade, iaf inte tyngre, möjligtvis cannabis. Troligtvis så har han tillsammans med andra ur klubben druckit alkohol under natten, och det är även mycket möjligt att gm har varit uppe utan att sova.
Jag får en känsla av att denna person har varit mer eller mindre utfryst i varierande grad under olika delar av sitt liv, som t.ex mobbning. Tror även att så är fallet i klubben.
Något har fått honom att ta det sista steget mot självmord, som i detta fall är "suicide by cop".
Och nu till det han enligt vittnen ska ha ropat:
Tidigare i pressen talades det om att han hade ropat "-jag har empati" och senare nämdes "-jag har hepatit". Jag tror på det sistnämda, för att jag vet att många i "liknande" situationer" eller när dom t.ex ska bli frihetsberövade under mer eller mindre våldsamma omständigheter skriker saker som "jag har aids", "jag har kanyler" etc. för att poliserna ska iaktta försiktighet och inte vara så våldsamma.
// Mr_wiseguy
Analys? Det var snarare en gissning. Och här är min:
Normal kille, men har under senaste månaderna drabbats av svåra psykotiska symtom. Det absolut vanligaste är att man får sk negativa symtom vilket innebär att man drar sig undan och sluter sig i sig själv. Han ser inte jättetränad ut, dessutom verkar han inte har tävlat. Därför tror jag att han är ny i klubben. Möjligen är det så att han helt plötsligt började träna kampsport, eftersom han börjat tro att fler och fler är ute efter honom. Anyway, klubben åkte på träningsläger, han hänger med. Fortfarande en väldigt egen grabb utan vidare kontakt med lagkamraterna, så han är mest ensam.
Kanske var det något som triggade psykosen i Varberg, som t ex droger, alkohol, bråk, ett "tecken" som han såg. Kanske var detta något som han förutbestämt att han skulle göra i just Varberg (t ex pga. uppmaningar av röster i huvudet: "Du måste döda någon i Varberg!").
EDIT:
Ber om ursäkt om det inte är rätt GM!