2013-07-06, 01:35
Medlem
tja jag tror i alla fall pa Liechtenstein
Citat:
Tja Liechtenstein fans väl tidigare men då en del av Tysk romerska riket om de oliika länderna i Tysk Romerska Riket är väl en akademisk fråga men efter Westfaliska freden var gemenskapen i Tysk romerska riket bara formel.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Liechtenstei

Sen funderar jag lite på United Arab Emirates som vad jag förmogar att alla del erimaten formelt är självstnädiga.
Viserligen stödde dom de olika Gulfkrigen men deltog alla Emirat i detta åtagande.
Tidigar sen tidigt 1800 tal vae UK deras skydsmakt främst mot turkarna.
Fast jag ar lite osäker här det medges.
Citera
2013-07-06, 03:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
tja jag tror i alla fall pa Liechtenstein

Sen funderar jag lite på United Arab Emirates som vad jag förmogar att alla del erimaten formelt är självstnädiga.
Viserligen stödde dom de olika Gulfkrigen men deltog alla Emirat i detta åtagande.
Tidigar sen tidigt 1800 tal vae UK deras skydsmakt främst mot turkarna.
Fast jag ar lite osäker här det medges.

Hur kan du det när det är på svart och vitt att de inte blev självständiga förrän 1815 och blev den stat som det är nu först på 1860-talet? Faller på sin egen orimlighet att de skulle haft längre fred än Sverige på dessa enkla faktum.

Svart på vitt där med.
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Wars_involving_the_United_Arab_Emirates

Eftersom det är världskänt att Sverige snart når 200 år av fred världsbäst och vi har historiker i varje land så kanske man helt enkelt ska acceptera att det är så. På gott och ont då eftersom jag säkert tror vår absurda PK:ism till stor del beror på detta faktum.
Citera
2013-07-06, 03:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag önskar av hela mitt hjärta att vi hade förklarat ryssdjävlarna krig dagen de steg på finsk land. Det var egentligen vår skyldighet att göra men den svek vi tyvärr.
Citera
2013-07-06, 03:29
Medlem
Fromlandss avatar
Länder som klarat sig ifrån krig länge....
Uruguay kanske. Brasilien? Albanien? Bhutan? Hur är det med länderna på arabiska halvön?
Citera
2013-07-06, 10:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Länder som klarat sig ifrån krig länge....
Uruguay kanske. Brasilien? Albanien? Bhutan? Hur är det med länderna på arabiska halvön?

Känns inte som det behövs räknas upp fler länder. Det finns inget land helt enkelt. Detta är redan bevisat och historiker har kollat runt på varenda land och kommit fram till just att 199 år det är världsbäst. Uruguay och Brasilien kan du stryka direkt då de haft krig mot varandra under senare delen av 1800-talet, Bhutan krigade mot britterna under ungefär samma tid. Albanien fanns inte ens förrän 1900-talet och har ändå varit med i krig. Länderna på arabiska halvön de flesta där är ju också nya efter att legat under främst brittisk kontroll tidigare.
Citera
2013-07-06, 11:30
Medlem
Egentligen hur många stater existerade 1814 och som fortfarande fins
Inte många i Spanska amerika hade just frihetskrigen börjat så i Amerika bara USA och Haiti
Afrika Egyptet, Abesinien (etiopien), Maroko
Australien Oceanien inga
Asien Turkiet , Persien, Ev.några små Gulfstater (fast dom var nog bara nominelt självständiga).Oman Jemen . Afganistan, Nepal, Butan, Thailamd, Kina, Korea, Japan
Euroa Sverige, Danmark, Rysland, Tyskland,Storbritanien, Nederländerna, Frankrike, Spanien, Portugal
Makedonien, österike, Schweits, Monaco, Andora, San marino, Liechtenstein
Om Swerige eller Liechtenstein har haft längst fred beror väl hur man räknar självst'ndighet.
Citera
2013-07-06, 11:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Om Swerige eller Liechtenstein har haft längst fred beror väl hur man räknar självst'ndighet.

Man räknar det som att inte vara en del av ett annat imperium och strida på deras sida. Först på 1860-talet alltså som Liechtenstein kunde fatta sina egna beslut och därifrån man kan börja räkna. Sedan såklart kan man ju lägga till det enkla faktumet att Liechtenstein är stort som en medelstor svensk stad, dvs inte många som direkt varit hotade av pyttelandet.
Citera
2013-07-07, 00:38
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hur kan du det när det är på svart och vitt att de inte blev självständiga förrän 1815 och blev den stat som det är nu först på 1860-talet? Faller på sin egen orimlighet att de skulle haft längre fred än Sverige på dessa enkla faktum.

Svart på vitt där med.
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Wars_involving_the_United_Arab_Emirates

Eftersom det är världskänt att Sverige snart når 200 år av fred världsbäst och vi har historiker i varje land så kanske man helt enkelt ska acceptera att det är så. På gott och ont då eftersom jag säkert tror vår absurda PK:ism till stor del beror på detta faktum.
Har du helt missat att vi har krigat i Afghanistan? Det var ett värdelöst kolonialkrig som SVerige deltog i , även fast korkade politiker kallar det för något annat än krig så är det fortfarande krig.
Citera
2013-07-07, 11:04
Medlem
awestbys avatar
Sverige är det ända land i världen som aldrig varit under ockupation. Men beroendel lite på hur man ser det Finland blev ockuperat av ryssarna så..

Så svaret på TS är Sverige
Citera
2013-07-07, 11:15
Medlem
tJA DET BEROR PA HUR MAN RAKNAR
Citera
2013-07-07, 11:21
Medlem
Det beror pa hur man raknar delar av Sverige har ju tidvis varit okuperat senast nora Sverige av Ryssen 1809
Citera
2013-07-07, 11:21
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Sverige är det ända land i världen som aldrig varit under ockupation. Men beroendel lite på hur man ser det Finland blev ockuperat av ryssarna så..

Så svaret på TS är Sverige
Läs på om kalmarunionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in