2006-06-23, 03:15
Medlem
503s avatar
Ja man får verkligen hoppas att de håller bra koll på sådana saker.
En sak är det om där försvinner en massa tältpinnar och kalsonger och annat skräp som användare i denna tråden plockat med sig hem, men inte fan tror jag det daltas runt med vapen och sprängämnen.

Jag både tror och hoppas att där är noll tolerans på "borttappade" stridsvagnsminor, semtex, handgranater, pentylstubin, slutstycken och allt annat i vapenväg som vissa användare hävdar sig ha stulit hem från kronan.

Förresten, kan man inte vänta sig åtal om tex. ens personliga vapen försvinner?
Citera
2006-06-23, 03:30
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Jag både tror och hoppas att där är noll tolerans på "borttappade" stridsvagnsminor, semtex, handgranater, pentylstubin, slutstycken och allt annat i vapenväg som vissa användare hävdar sig ha stulit hem från kronan.

Förresten, kan man inte vänta sig åtal om tex. ens personliga vapen försvinner?

Vi hade iaf nolltolerans på vitala delar för att inte tala om hela vapen.... Kan inte tänka mig att något regemente skulle tillämpa nåt annat heller.

Vet faktiskt inte hur det är med borttappade vapen. Man skriver ju på att man tar ansvaret för vapnet och borde sålunda få stå till svars om det kommer bort?!

Vi fick våra baskrar vid muck. Utöver det så blev det några par kort- och långkalsonger, strumpor och två fältskjortor M/59 samt ett exemplar av Flygplankort 1987. Det blev lite till sen på repövningarna.
Citera
2006-06-24, 00:49
Medlem
Razumikhins avatar
Tappa bort sitt vapen... Det existerar inte! Att tappa slutstycket till ett 20 mm p-skott (det sitter utanpå och vrids fast med ett kvarts eller åttondels varv till en rätt så glapp passning, säkerhetsvajern, i den mån den är hel, har en böjd ståltråd som fungerar som en karbinhake) ute i fält är jävligt klantigt, att tappa bort sin AK5:a är så vansinnigt idiotiskt så man borde få livstid bara för att man är så TOTALT värdelös.

Eller rättare sagt; man borde få fängelse bara för sin dumhet när man tror att någon skall tro på ens rövarhistoria.

Jag utgår ifrån att det blir åtal om ens vapen "försvinner"; förmodligen har man stulit det och om man nu, mest för argumenteringens skull, verkligen har tappat bort det kan man väl ändå bli fälld för ansvarslöst handlande, eller liknande? Lagen är ju dessutom, tack och lov, inte helt bunden av "kalla" bevis.
Citera
2006-06-25, 02:48
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det där känns igen, så var det för oss också. Iofs så tappade vi inte bort nåt men det var ett evigt räknande och kollande av vapen och tillbehör (vilket är bra tycker jag). Så jag kan bara ana vad som skett om någon skulle påstått sig tappat bort sitt vapen eller om ett kilo sprängdeg försvunnit....

Om man ska spränga 50 kg sprängdeg så märks det inte om laddningen skulle sakna några kilo.
Citera
2006-06-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
*host* bullshit *host*

Säker på att du inte fick med dig en tysk luftvärnskanon och en stridsvagn också? Guldkulor, någon?

Det är helt sant. Handgranaterna kom på pall och lastades av vid skjutfältet när vi kastade granater på slutövningen, så när jag hade kastat mina granater så gick jag bara förbi och plockade på mig två granater när befälet (notera singularis) stod med nästa värnpliktige och kontrollerade när han satte ihop sin granat. Samma sak med sprängdegen, den låg också på marken då befälet hade tändhattarna i bröstfickan. Så jag plockade ner 2 st 100g bitar i benfickan.

All ammunition plockade jag på mig när jag och en annan värnpliktig fick i uppdrag att lägga tillbaka all överbliven ammunition efter slutövningen. Vi kom hem strax innan 4 på natten, så killen som jobbade i materialförådet satt och sov medans vi lastade lådor. Sen väckte vi honom när vi var klara och han skrev under alla pappar.
Citera
2006-06-26, 00:48
Medlem
amfolyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phade
Det är helt sant. Handgranaterna kom på pall och lastades av vid skjutfältet när vi kastade granater på slutövningen, så när jag hade kastat mina granater så gick jag bara förbi och plockade på mig två granater när befälet (notera singularis) stod med nästa värnpliktige och kontrollerade när han satte ihop sin granat. Samma sak med sprängdegen, den låg också på marken då befälet hade tändhattarna i bröstfickan. Så jag plockade ner 2 st 100g bitar i benfickan.

All ammunition plockade jag på mig när jag och en annan värnpliktig fick i uppdrag att lägga tillbaka all överbliven ammunition efter slutövningen. Vi kom hem strax innan 4 på natten, så killen som jobbade i materialförådet satt och sov medans vi lastade lådor. Sen väckte vi honom när vi var klara och han skrev under alla pappar.

http://vet.hut.nu/?id=14
Citera
2006-06-26, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amfolyt
http://vet.hut.nu/?id=14

Citera
2006-06-26, 19:05
Medlem
redflips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe__
hah, muckade i april från ING3/i19 (sista kullen ingenjörer).. klart man var tvungen ta med sej några "minnen"
Fem m90 byxor (två sålda) .. skitbra arbetsbrallor, ett par är helt nya också.
Ett par m90p brallor
Fem värmetröjor (bra presenter till farsan) två helt nya i plast
Tre skjorta 59 (helt jävla onödiga, men inplastade så)
Komarocken (vaarm och gosig)
Två sovsäckar (nya)
En lösskjutningsanordning till AK5 (hittade jag i bilen på jobbet så den gills kanske inte)
Två snödräkter (sålda) Perfekt för jakt
Kalsonger, strumpor, underställ.. men inte med flit, glömdes hemma ,)
Massa märken, artic soldier, gamla ing3 märket, ing2s märke, i19, nån norsk ingenjörsbataljons märke, ing3's standart (gavs till kb elever, men en ville inte ha sin så den tog jag)

Och sen de dyraste sakerna.. skäms lite men
Vi hade ju slutövning i norge.. cold response, och sen så flyttades ju allt ut ur ing3's kaserner.. helt kaos
Fyra stycken, helt nya, inplastade c-stridsdräkter.. ser ut precis som m90 uniformen, fast fodrad och med ett kol lager i sej typ, vet inte riktigt hur det fungerar men.. 30, 000:- styck sa dom att dom gick på i alla fall.. jag och några kamrater tog en hel låda.. 20 stycken. Ingen märkte ett skit.

Sen tog vi fem kartonger med norgepåsar, tror det var 30 st i varje.. så jag har 75 st 24 timmars påsar i källaren á 300:- st

Så nog fan har man kostat pengar nog.. och vissa saker är ju helvetiskt onödiga. Typ c-stridsdräkterna..

Du var mig en liten tjuv
Men hur fan märkte de inget när du packa ner lite mer när du skulle hem? Iofs antar jag att du tog det i omgångar, men inga suspekta miner när du bad om nya kläder hela tiden?
Citera
2006-06-27, 20:57
Medlem
Om nu Ing3 hade samma tvättbyte som övriga I19, vilket jag tror, så är det absolut inget problem att få ut lite kläder och annat. Kom över ett par P-byxor utan att ha nått att byta in så då tror jag att han klarar att byta til sig lite extra utrustning som är den vanliga metoden. 5 par kalsonger tack fast man bara lämnat in 4. En enkel men fungerande metod. Nu vill jag lista upp mina grejer

*Regnjacka, perfekt under golfsäsongen
*3 Värmetröjor, härligare tröja får man leta efter
* Kalsonger och strumpor har dock inte räknat
*Underställ, lite mysigt när man sitter i alperna och tagit av sig jackan,har tröja90 på sig och en man kommer fram och frågar var jag snodde den
* 5 knivar
* Sommar och vinterkängor
* Sovsäck
*Basker och märken
* 3 poplin ställ

Vill avsluta med att tacka tvättmongot
Citera
2006-06-29, 23:34
Medlem
hah, joru det va som inga problems alls med tvättbytet.. dolek ordnade biffen där hahaa... vårt alldelens egna tvättmongo ;P

Norgepåsarna och c-stridsdräkterna fraktade vi hem i lastbilarna från norge.. stuvade in dom i förvaringslådor osv.. va lite spännt dät ett tag, men det gick fintfint .. ang maten så brydde sej ingen, vi skulle ju lämna tillbaka 5 st portioner som vi fått ut, men sista dagarna så blev det aldrig nån koll..

Sen bor jag i norrbotten och åkte bil hem så det var INGA problem alls att få hem prylarna hähä.. nått jag saknar är en trosspackning dock, helvete svår att få tag i.. funkar ju fan som en etta med kokvrå .. jävla fin väska
Citera
2006-06-29, 23:47
Medlem
redflips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe__
nått jag saknar är en trosspackning dock, helvete svår att få tag i.. funkar ju fan som en etta med kokvrå .. jävla fin väska

Värt att försöka få tag på en sån?
Citera
2006-07-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redflip
Värt att försöka få tag på en sån?

jo fyfan, satsa på en sån.. va in i nån affär i sthlm förra året, när jag prec ryckt in typ.. första lediga veckan.. och där sålde dom såna väskor.. militaryshop eller vafan den hette.. 2000:- kosta den.. så.. inge skit va .
Men se till att få den med den grövre dragkedjan.. finns två varianter.. den med den smalare går lite för lätt sönder när du överlastar skiten..
Rymms två hela flak öl och typ.. 10 st på sidorna i den i alla fall.. hihi

Byxor, tross, värmetröja (om ni bor kallt till iaf) och värmejackan är kanonsaker som man har användning för .. ammo och sprängdeg och skit är det fan bara idioter som snor.. hittade en larmmina en gång, men lämnade in skiten istället.. visade sej att en hel pluton var ute och letade efter den, fast helt åt helvete fel ... var ganska älskad där den kvällen.. hihi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in