2013-07-01, 16:42
Medlem
bothniensiss avatar
Tjänstgöringsorterna ligger nu uppe för GMU1 2014. Positivt för oss som är intressade av marinen.

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/borja-har/ansokningsperioder/
2013-07-01, 17:18
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bothniensis
Tjänstgöringsorterna ligger nu uppe för GMU1 2014. Positivt för oss som är intressade av marinen.

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/borja-har/ansokningsperioder/
Även I19, Arvidsjaur, jägartjänst är antagligen intressant för dom flesta.
2013-07-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi.12
Yrkesvägledaren ringde precis upp mig och sa att det gick 1 plats på 3-4 sökande på Amfibie i Göteborg och Stockholm. Han sa att jag istället borde söka R3 och berättade lite om vad det var för något. Han övertygade mig så jag sökte dit istället.

Någon som vet vad R3 gör? Läser lite på Försvarsmaktens hemsida men om någon har varit där och gjort GMUn eller något annat så berätta gärna lite.

Han berättade inte vad man behövde för resultat men vad tror ni om mina chanser att komma in på R3?

Styrkelyft: 9
Inskrivningsprov: 7
Cykel: 7
psykolog: 6
Syn:B 0,9 på båda ögona
Hörsel: A
Tjänstbarhet: A

Jobbar själv som R3 fälthållning.

R3 står för räddning, röjning, reperation.

R3 ansvarar för att flygplatsen kan hållas öppen. R3 är uppdelat på Fält & räddning.
Fälthållning ansvarar för att flygbanan är operativ, vi skall kunna vid ett anfall reparera och röja banan från föremål t.ex fod eller eventuell fientlig minering. R3 står för flygvapnets amröj.
Till detta har Fält an uppsjö av fordon och maskiner till sitt förfogande. Som R3 fälthållnings soldat får du C & CE körkort vilket är väldigt meriterande civilt.

Räddning ansvarar för flygplatsräddningstjänsten. Du står i beredskap ifall en flygmaskin skulle haverera. Då skall du rädda eventuell nödställd pilot som kan vara fast i maskinen eller hämta upp honom om han hoppat. Även kunna sanera bränslespill och eventuella biologiska och kemiska stridsmedel.

R3 är en jävligt rolig tjänst. Vi jobbar i små tajta grupper och har en skitbra stämning även mellan grupperna. Med dina testresultat ser förutsättningarna bra ut.

Vilken av tjänsterna är du intresserad av samt vart har du tänk bli placerad ?

Mvh
2013-07-02, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Även I19, Arvidsjaur, jägartjänst är antagligen intressant för dom flesta.

Vill man bajsa i påsar, bli uppäten av mygg och lida av kroniskt skavsår så tycker jag definitivt man ska söka.
2013-07-02, 16:31
Medlem
klos_s avatar
Någon som vet när man får reda på om man har blivit antagen? Har för mig att de sa 15 Juli men jag är inte helt hundra på det.
2013-07-02, 16:44
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
Någon som vet när man får reda på om man har blivit antagen? Har för mig att de sa 15 Juli men jag är inte helt hundra på det.

Står många gånger både i tråd och på RM's hemsida.. Men 10:e juli är det som gäller. Sen kan man bli reserv och då få svar så sent som 1 vecka in i GMU 4/5.
2013-07-02, 21:21
Medlem
a-ntoonss avatar
Någon som vet hur det såg ut på Livgardet och Markstrid i Kungsängen?

Prov:6/9
Fys:6/9
Styrka:8/9
Psykolog:7/9
Befälslämplighet:7/9
Syn:A
Hörsel:A
Tjänstbarhet:A
2013-07-03, 22:25
Medlem
Mayorns avatar
Grupp för GMU 4 i Enköping finns på facebook!. GMU 4 Enköping 2013 heter gruppen. Grattis till alla som kom in!
2013-07-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamsvensson
Jobbar själv som R3 fälthållning.

R3 står för räddning, röjning, reperation.

R3 ansvarar för att flygplatsen kan hållas öppen. R3 är uppdelat på Fält & räddning.
Fälthållning ansvarar för att flygbanan är operativ, vi skall kunna vid ett anfall reparera och röja banan från föremål t.ex fod eller eventuell fientlig minering. R3 står för flygvapnets amröj.
Till detta har Fält an uppsjö av fordon och maskiner till sitt förfogande. Som R3 fälthållnings soldat får du C & CE körkort vilket är väldigt meriterande civilt.

Räddning ansvarar för flygplatsräddningstjänsten. Du står i beredskap ifall en flygmaskin skulle haverera. Då skall du rädda eventuell nödställd pilot som kan vara fast i maskinen eller hämta upp honom om han hoppat. Även kunna sanera bränslespill och eventuella biologiska och kemiska stridsmedel.

R3 är en jävligt rolig tjänst. Vi jobbar i små tajta grupper och har en skitbra stämning även mellan grupperna. Med dina testresultat ser förutsättningarna bra ut.

Vilken av tjänsterna är du intresserad av samt vart har du tänk bli placerad ?

Mvh
Tack för infon!

På F7 (?) i Jönköping om jag fattade det rätt. Jag har ingen aning vilken tjänst jag är intresserad av, är egentligen mer sugen på Amfibie men eftersom det var ett sådant tryck på det tyckte yrkesvägledaren som jag pratade med i måndags att jag skulle välja R3 istället och eftersom jag vill göra GMU denna period tyckte jag att det var lika bra.

Om jag nu inte gillar R3 får jag väl göra så bra ifrån mig som möjligt så jag får bra resultat på GMUn och sedan söka vidare mot amfibie.
2013-07-04, 00:42
Medlem
Jawmosts avatar
Hej!

Jag undrar om man får sms även om man inte blir antagen?
Och hur stor är chansen att man blir antagen om man blir preliminärt antagen till Amfibiesoldat i Göteborg. Många som söker dit?
2013-07-04, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jawmost
Hej!

Jag undrar om man får sms även om man inte blir antagen?
Och hur stor är chansen att man blir antagen om man blir preliminärt antagen till Amfibiesoldat i Göteborg. Många som söker dit?

Det beror på dina mönstringsresultat. När jag pratade med yrkesvägledaren i måndags sa han att det fanns 1 plats på 3-4 sökande i både Göteborg och Stockholm. Han sa även att i mitten av juli skulle man få besked på sms och med ett brev, 10 juli har jag för mig.

Jag hade;
Styrka:9
Datatest: 7
Psykolog: 6
Syn:B

Men ändå så tyckte yrkesvägledaren att jag skulle söka något annat för han trodde inte jag skulle komma in på varken Göteborg eller Stockholm med dessa resultat (eller ljög han för mig bara för att jag skulle söka något som inte hade fått så många ansökningar). Så om du har sämre än mig så kan du förbereda dig på att inte bli antagen.

EDIT: Läste dina frågor fel men något jag skrivit borde vara till någon nytta.
2013-07-04, 01:28
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi.12
Det beror på dina mönstringsresultat. När jag pratade med yrkesvägledaren i måndags sa han att det fanns 1 plats på 3-4 sökande i både Göteborg och Stockholm. Han sa även att i mitten av juli skulle man få besked på sms och med ett brev, 10 juli har jag för mig.

Jag hade;
Styrka:9
Datatest: 7
Psykolog: 6
Syn:B

Men ändå så tyckte yrkesvägledaren att jag skulle söka något annat för han trodde inte jag skulle komma in på varken Göteborg eller Stockholm med dessa resultat (eller ljög han för mig bara för att jag skulle söka något som inte hade fått så många ansökningar). Så om du har sämre än mig så kan du förbereda dig på att inte bli antagen.

EDIT: Läste dina frågor fel men något jag skrivit borde vara till någon nytta.

haha!
Du har bättre resultat när det gäller styrkan. Men fysen tar jag dig på med hästlängder
Ska ringa och kolla imorgon. Vill komma in verkligen. Spelar ingen jätte stor roll om jag kommer in på Amfibie eller inte. Vill bara få erfarenheten. Fan.

Tack

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in