2013-07-02, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Nej, jag skrotade planen, pga att Marianne avlidit, och att be om en gratisintervju, hur fräscht hade det varit? Amatörmässigt, om inte annat. Och att ingående diskutera detta fall utan att diskutera Catrines inte särskilt vackra liv, det går bara inte. Och ja, jag vet, du ogillar Vincent-grävandet

Men det gillar jag och många andra här. Mycket intressant, vilket gräv. Den här tråden har utvecklats enormt tack vare Eremona, echoes (du har ju skapat ett helt bibliotek, ovärderligt), justice, Hamilkar (frågor om DNA kan hänvisas till hens inlägg) mfl
Citera
2013-07-02, 13:09
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Finns multum med andra skyldiga som förklarat sig "oskyldiga". Inget nytt. Inget häpnadsväckande med det.

O var i början inte mer misstänkt än någon annan av de andra som polisen hörde med. Allteftersom blev han det och polisen blev mer och mer övertygade om hans skuld och de övriga föll bort från utredningen av just den anledningen.

Men, nu försöker ni få det att verka som om media och en feministisk rörelse bidragit (stort) till det ni kallar för justitiemord och att utredarna, åklagaren (och kanske t.o.m läkarnas advokater) och rättens domare varit viljelösa spratteldockor i "drevet mot läkarna". Rajs och HO framställer ni gärna som en slags ondskefulla dockmakare och man kan skratta åt det, men det är egentligen inget att skratta åt. Er paranoia är bara så tragisk.

Det är tyvärr inget att skratta åt att Rajs gjorde som han gjorde.

Du verkar försvara det fast inte ens Rajs själv gör det idag.

Sen överdriver du när du skriver, antagligen för att få mer "tyngd" precis som du gör med smileys.

Att det var ett mediedrev som gick utanpå det mesta är väl ingen nyhet?

Fråga Yrsa Stenius om vad hon tycker om saken idag.
Citera
2013-07-02, 13:19
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
En amatördeckare (om h*n är seriös) skulle inte låta sig låsas av sådana här fördomar och statistik. Så löser man inga knepiga brottsfall. I alla fall inte, om man inte samtidigt kan tillåta sig att tänka utanför ramarna

Men en proffsdeckare=mordutredare kan?

För det var ju exakt det som skedde i det här fallet, man låste sig tidigt på (som det har visat sig) fel person.

När det väl var gjort och när en fotograf dessutom fick vara med vid gripandet för att upplysa lite extra om saken så var bollen i rullning och resten vet vi tyvärr allt för väl om hur det gick.
Senast redigerad av Claude-M 2013-07-02 kl. 13:23.
Citera
2013-07-02, 15:58
Bannlyst
Citat:
Catrine fick stryk första veckan i juni, 2 ggr enligt NK och MO, som inte kände varandra, men deras vittnesmål passar ihop. Båda nämner ett liknande plagg (byxorna), och MO:s vittesmål passar in i en tidsmässig lucka som NK lämnade. Enligt NK träffade han inte Catrine när MO säger att hon hittade Catrine misshandlad.

Enligt NK slogs Catrine till marken (av namngiven person) första veckan i juni, utomhus. Mannen som slog ner Catrine hotade enligt NK också NK: "Passa din skalle tills nästa gång" (källa: FUP).

Jag skrev att flera personer sagt att Catrin fick spö i mitten av 1984. Juni är väl mitten av 1984?

Japp, det stämmer. Det har jag också läst om. Jag läste ditt inlägg för snabbt och slarvigt.

Citat:
Du köper inte det. Du menar alltså att flera personer som inte kände varandra råkade hitta på att Catrine hotades, fick stryk i juni 1984? En läkarvän, NK, MO, alla ljög eller mindes fel? Ja undrar också om du träffat några pundare alls, om du tror att en person som Catrin klarar sig utan stryk. Det ingår i paketet, tro mig. Och alla brukade vara så rörande överens om att prostituerade, knarkande kvinnor lever så farligt, håller inte du tex med om det? Att de lever våldsamma liv?

Jo, jag köper det. Absolut. Var bara det att jag var slarvig med läsningen, som sagt, och trodde det gällde tiden efter pingsten. Ett missförstånd blev det där, tydligen. Jo, missbrukare lever inte ofarligt direkt. Det är sant.

Vi är helt överens om det.

Men, däremot är det inte sagt att det på något sätt skulle varit upptakten till det som sedan hände CdC. Det var det som var andemeningen i mitt resonemang, ja, mitt i allt missförstånd från min sida.
Citera
2013-07-02, 16:06
Bannlyst
Citat:
Nej, jag skrotade planen, pga att Marianne avlidit, och att be om en gratisintervju, hur fräscht hade det varit? Amatörmässigt, om inte annat. Och att ingående diskutera detta fall utan att diskutera Catrines inte särskilt vackra liv, det går bara inte. Och ja, jag vet, du ogillar Vincent-grävandet

Det tycker jag du gjorde helt rätt i. Och jag namngav ju ingen särskild, utan skrev "från läkarvänshållet", för det var flera som nappade på den idén.

Nej, jag tycker grävandet ändå är intressant, trots vad jag själv har för uppfattning i skuldfrågan.
Citera
2013-07-02, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Det är mig och mitt förhastade inlägg du ska låtsas upprörd över. Jag slängde ur mig det och har backat eftersom det rapporterades som annonsering och reklam. Dessutom var det helt orealistiskt och inget som görs i en fb-tråd.

Mariannes syster Eija kan ju annars posta i tråden och berätta om Hanna Olsson. Det vore snarast hedrande. Man får lätt intrycket att du Hagenbach värnar allra mest om Hanna Olsson och Jovan Rajs.

Ville inte nämna några namn, eftersom du inte var ensam om att tycka det var en god idé då.
Om du backat, så är det ju bara positivt. Det talar för dig och Eremona. Definitivt.

Varför skulle jag låtsas att vara upprörd?

Nej, då har du fått fel intryck. Jag värnar inte mest om någon särskild aktör i detta brottsfall.
Citera
2013-07-02, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Det är tyvärr inget att skratta åt att Rajs gjorde som han gjorde.

Du verkar försvara det fast inte ens Rajs själv gör det idag.

Sen överdriver du när du skriver, antagligen för att få mer "tyngd" precis som du gör med smileys.

Att det var ett mediedrev som gick utanpå det mesta är väl ingen nyhet?

Fråga Yrsa Stenius om vad hon tycker om saken idag.

Har bara ett särskilt skrivsätt och jag gillar uppenbarligen smilisar.

Jo, men mediahetsen är ju inget som per automatik tar bort någons eventuella skuld. I Storbritannien var det ju ett jävla mediauppbåd, när Fred och Rose West gripits. Likadant var det med Yorkshire-uppskäraren. Och där är pressen långt mer skoningslös än vad den någonsin varit i Sverige.
Citera
2013-07-02, 16:45
Bannlyst
Citat:
Men en proffsdeckare=mordutredare kan?

För det var ju exakt det som skedde i det här fallet, man låste sig tidigt på (som det har visat sig) fel person.

När det väl var gjort och när en fotograf dessutom fick vara med vid gripandet för att upplysa lite extra om saken så var bollen i rullning och resten vet vi tyvärr allt för väl om hur det gick.

Nej, samma sak gäller för proffsen som för amatörerna.

Man måste komma ihåg att O var inte mer misstänkt i början än någon annan som hördes av polis. Han blev det sedan och de andra föll bort av den anledningen. Jag är övertygad om att de hade rätt snubbe i O. Att det sedan blev ett mediauppbåd och att feminister började härja gör ju inte en misstänkt automatiskt mindre skyldig. Eller hur?
Senast redigerad av Hagenbach 2013-07-02 kl. 16:48.
Citera
2013-07-02, 16:59
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Har bara ett särskilt skrivsätt och jag gillar uppenbarligen smilisar.

Jo, men mediahetsen är ju inget som per automatik tar bort någons eventuella skuld. I Storbritannien var det ju ett jävla mediauppbåd, när Fred och Rose West gripits. Likadant var det med Yorkshire-uppskäraren. Och där är pressen långt mer skoningslös än vad den någonsin varit i Sverige.

Att pressen är värre i England gör det inte legitimt.

Dessutom är det väl lite skillnad när man hittar kroppar på någons tomt?

Här var det ju så att pressen dömde dom på förhand och skapade obducenten som gick som en följetång i tidningar.

Hur är det med Rajs, försvarar du hans beteende i det här fallet?

Var det korrekt att peka ut en kollega som styckmördare och seriemördare?

Ser du inte själv allt skit som finns i den här utredningen?

Och jag vill inte höra det där om att de kan vara skyldiga oavsett, det är bara trams och fantasier.
Citera
2013-07-02, 17:04
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Det tycker jag du gjorde helt rätt i. Och jag namngav ju ingen särskild, utan skrev "från läkarvänshållet", för det var flera som nappade på den idén.

Nej, jag tycker grävandet ändå är intressant, trots vad jag själv har för uppfattning i skuldfrågan.

Är du emot att hon ställer upp på en intervju och berättar om vad hon vet?

Vadan denna plötsliga omsorg om personers privatliv?

Du vet väl hur TH kränkts av pressmurvlar?

Om hon själv vill så är det ju helt ok om någon intervjuar henne.

Eller ska hon fredas från att ens bli tillfrågad?

Om du har den inställningen så tycker jag att du nu genast slutar skriva att TH och TA gjort allt det du påstår.

Det blir lite dubbelmoral annars.
Citera
2013-07-02, 18:34
Bannlyst
Citat:
Att pressen är värre i England gör det inte legitimt.

Dessutom är det väl lite skillnad när man hittar kroppar på någons tomt?

Här var det ju så att pressen dömde dom på förhand och skapade obducenten som gick som en följetång i tidningar.

Hur är det med Rajs, försvarar du hans beteende i det här fallet?

Var det korrekt att peka ut en kollega som styckmördare och seriemördare?

Ser du inte själv allt skit som finns i den här utredningen?

Och jag vill inte höra det där om att de kan vara skyldiga oavsett, det är bara trams och fantasier.

Jo, men du förstår andemeningen, va'? Hade O och A varit misstänkta för samma sak i UK, så hade det varit ett jävla hallå. Alltså, ingen skillnad alls.

Pressen var inte nådig mot O och A, men det är ju inget tecken på att läkarna är oskyldiga för det.

Har inga direkta synpunkter på Rajs' agerande, inte minst med tanke på hur ni försökt totalkvadda honom som person.. Jag tror det var något mellan dem, som bara de kände till och därför agerade han som han gjorde (jag tror O bl.a. ville testa sin handledare). Precis som det var något mellan Rajs och Voigt.

Nej, jag ser inte den "skiten" som ni gör.
Citera
2013-07-02, 18:38
Bannlyst
Citat:
Är du emot att hon ställer upp på en intervju och berättar om vad hon vet?

Vadan denna plötsliga omsorg om personers privatliv?

Du vet väl hur TH kränkts av pressmurvlar?

Om hon själv vill så är det ju helt ok om någon intervjuar henne.

Eller ska hon fredas från att ens bli tillfrågad?

Om du har den inställningen så tycker jag att du nu genast slutar skriva att TH och TA gjort allt det du påstår.

Det blir lite dubbelmoral annars.

Nej, det är jag inte. Men, vad är det hon ska berätta? Den "sanning" som ni tror på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in