2013-07-02, 14:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyheter24
Fyfan, gång på gång bjuder SVT in SD-hatande "experter". Sen tvingas vi betala TV-innehav för att få en "politiskt oberoende" TV och radio.

Ska bli kul att se vilken skillnad det blir på mediabevakningen nu när det är MPs tur.

Inte så märkligt. De flesta journalister är miljöpartister.

Citat:
Miljöpartiet är det största partiet bland svenska journalister. 41 procent uppgav att Miljöpartiet är det bästa partiet, visar en undersökning från JMG i Göteborg.

Senast JMG frågade journalisterna om vilket parti de föredrog var 2005. Sedan den undersökningen har journalisternas stöd för Miljöpartiet ökat med 19 procentenheter

Andel som sympatiserar med miljöpartiet inom...
Sveriges Radio 54%
Sveriges Television 52%
Kommersiell radio/TV 45%
Storstadsmorgontidningar 40%
Kvällspress 40%
Landsortspress 38%
Populärpress 34%
Kåren i sin helhet 41%

Länken till undersökningen finner du här.

Några citat:

Citat:
Det går en tydlig skiljelinje mellan journalister som arbetar inom
dagspress och journalister som arbetar inom radio och tv. Över 50
procent av journalisterna på Sveriges Radio och Sveriges Television
sympatiserar med miljöpartiet, kommersiell radio och tv kommer därefter.
Minst andel sympatisörer har miljöpartiet i landsortspress och
populärpress.

Citat:
Skillnaderna mellan journalister med olika bevakningsområden
är begränsade. Miljöpartiet har en mycket stark ställning i samtliga
grupper, med undantag för sportjournalister (men även bland sportjournalister
är mp det största partiet). Stödet för vänsterpartiet, och
för socialdemokraterna, är också likartat. Vänsterpartiet har dock särskilt
starkt stöd hos kulturjournalister, medan socialdemokraterna har
svagt stöd hos nöjesjournalister och starkt stöd hos sport- och kriminaljournalister
.

Citera
2013-07-02, 14:42
Medlem
Nyheter24s avatar
Kollat på SVT grillningen av MP. Är det ett skämt?? Snacka om skillnad mot SD som fick svara på folk som hatade SD. De kunde väl i alla fall ha tagit en Sverigedemokrat t.ex som ställde frågor angående deras fria invandringspolitik?
Citera
2013-07-02, 14:47
Medlem
Kavalleristens avatar
För mig fungerar inte SVTs debatt med Sverigedemokraterna. Någon annan som har samma problem? Fler andra klipp som inte heller fungerar...
Citera
2013-07-02, 15:51
Medlem
Powergirls avatar
För mig är en kritisk inställning till Sverigedemokraterna helt naturlig. 9 av 10 väljare tar ju klart avstånd ifrån dem.
Citera
2013-07-02, 16:15
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
För mig är en kritisk inställning till Sverigedemokraterna helt naturlig. 9 av 10 väljare tar ju klart avstånd ifrån dem.

Då borde den kritiska inställningen mot KD vara ännu mer naturlig, med tanke på att mer än 96 procent av väljarna "tar klart avstånd ifrån dem".
Citera
2013-07-02, 16:17
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Verkligen? Om ca: 10% idag stödjer SD betyder det ju inte att 90% tar avstånd från dem. Eller hur?

Enligt en färsk undersökning från Novus vill 25% av väljarna att SD ska ingå i en regering. Vidare visade undersökningen att 41% av väljarna vill att de andra partierna skulle sammarbeta med SD medan 39% var emot och 20% visste ej.
http://www.friatider.se/var-fjarde-vill-ha-regering-med-sd
http://embed.tv4.se/www.tv4.se/files/novus.docx

Hur var det nu igen med att 9 av 10 väljare tar klart avstånd från SD?

Svammel från din sida såklart. I själva verket visar undersökningen att endast 39% tar avstånd från SD medan en majoritet dels hyser sympatier, dels hyser acceptans och en del säger sig inte riktigt veta.
Senast redigerad av Kloss 2013-07-02 kl. 16:32.
Citera
2013-07-02, 16:27
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:

Haha du är så jävla dum.
Citera
2013-07-02, 16:30
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Och 95 % tar klart avstånd från Vänsterpartiet menar du? Att inte rösta på ett parti betyder inte att man tar avstånd från dem, det betyder bara att det finns andra partier som man gillar bättre.
Citera
2013-07-02, 16:52
Medlem
Almedalen 2013 - Jimmie Åkesson (SD) - Hela talet
http://www.youtube.com/watch?v=3EF7Oi0tVMw

Citat:
Sverigevänner ... sverigevänner ... sverigevänner ... sverigevänner ... sverigevänner!
spysmileyn är tyvärr borttagen.
Citera
2013-07-02, 17:04
Medlem
Cineastens avatar
Jag röstar inte på SD av olika orsaker men tycker att Jimmie Åkesson var förhållandevis sympatisk och han tog upp en del vettiga saker i sitt tal, även om det blev tjatigt med uttrycket Sverigevänner. Det är väl klart att de flesta av oss vill ha en bättre välfärdspolitik och jag tror många med mig anser att vi inte ska skära ned på äldreomsorgen eller akutsjukvården samtidigt som vi öser ut pengar över "flyktingar" som samtidigt spottar på Sverige och ser ned på infödda svenskar.

OM SD kan bli mer än ett enfrågeparti där de kan lägga sin energi på något mer än invandringsrelaterade problem så lär de få betydligt fler röster. Samtidigt tror jag att de måste ta tydligt avstånd från de extrema partierna på högerkanten. Att se till Sveriges och svenskarnas bästa i första hand före nyanlända invandrare behöver inte vara synonymt med en främlingsfientlig eller rasistisk politik.

Om de t.e.x kan komma med realistiska och konkreta förslag på hur vi ska utjämna löneskillnaderna mellan män och kvinnor, hur vi ska höja statusen på de lågbetalda kvinnodominerade jobben och hur vi ska få ned arbetslöshet och kriminalitet så kanske de även får min röst. Och bara för att förekomma alla eventuella lustigkurrar och förståsigpåare. Nej, det räcker inte med att "kasta ut alla blattar". Vi får inte bukt med vare sig kriminalitet, utanförskap eller arbetslöshet så enkelt. Det är en för enkel lösning på ett mycket komplext problem.

SD får oförtjänt hård kritik från alla håll och de jämförs med nazister trots att det inte är något nazistparti. De kör iofs en ganska hård och rak linje gentemot massinvandringen från främst MÖ men det finns ju en anledning också. Det är inte enbart fördummande fördomar som skapat ett visst förakt för Islam och arabvärlden.
Senast redigerad av Cineasten 2013-07-02 kl. 17:50.
Citera
2013-07-02, 17:14
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Har du läst deras partiprogram? Eller är du en åsna som tycker vad andra säger?

Själv har jag inte läst det, så jag tycker absolut inget om dem.

Tänk om alla åsnor skulle göra sin hemläxa istället för att lyssna på propagandaministeriet - då skulle läget förmodligen varit väldigt annorlunda.
Citera
2013-07-02, 17:17
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:

Du är i behov av omyndigförklaring. I all välmening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in