2013-07-01, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Den är väldigt lik kniven på din bild. Jag tycker det ser ut som en extragrej längst fram, kanske beror på att bilden är lite suddig. Men hur öppnar han burken, slår han med handen på stämjärnet?

Intressant, tror polisen bör kolla detta och jämföra med knivhuggen.
Citera
2013-07-01, 20:50
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Den är väldigt lik kniven på din bild. Jag tycker det ser ut som en extragrej längst fram, kanske beror på att bilden är lite suddig. Men hur öppnar han burken, slår han med handen på stämjärnet?

Skulle den kunna stämma med vinkelmåtten som utredarna gick ut med? Väldigt likt, snudd på identisk.
Citera
2013-07-01, 20:57
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Skulle den kunna stämma med vinkelmåtten som utredarna gick ut med? Väldigt likt, snudd på identisk.

Spetsvinkeln menar jag
Citera
2013-07-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Det har diskuterats om en eventuell medhjälpare till styckning och efterstäd.
Inte ens om min bäste vän eller en nära familjemedlem kom till mig och bad
om hjälp att stycka och göra sig av med ett mordoffer skulle jag ställa upp.
Tror inte många skulle det. Vissa dysfunctionella individer eller någon under
hot skulle kanske de, men de flesta skulle inte.
Så antingen var han själv hela vägen eller så var eventuell(a) medgärningsman/
män med hela vägen.
Bara spekulationer men med lite logik. Många här verkar duktiga i hur människor
reagerar i vissa situationer. Kan säga vad som verkar mest troligt av det jag skrev.
Jag har svårt att tro att ngn ställer upp och hjälper till vid en styckning. Möjligtvis ngn mkt nära kompis eller en familjemedlem men tror inte det i detta fall. Familjen verkar väl fungerande och har kämpat hårt för sitt barn. De har både hjälpt honom till folkhögskola och även är godman och det säger en del att förmågan finns. Så om ngn hjälpt till tänker jag att då är det kan vara en eller flera kompisar som är med på mordet, men jag tror att sannorlikheten är störst att det är en ensam GM.

Tillskilnnad från många andra tror jag i första hand att detta inte var planerat utan ngt gick snett den här kvällen som gjorde att GM, i detta fall mtGM, dödade VB genom misshandel. Han fick ett raseriutbrott och när han "vaknade till" så var det för sent. I ren förtvivlan tror jag han sedan styckade henne.
MtGM kan också ha upplevt ngt pga ev psykisk ohälsa.

I andra hand tror jag att det kan ha varit som ett spel för mtGM och att ngt gick snett. I detta scenario tänker jag mig att ngn annan, förslagsvis en person till har varit med. I den händelsen tror jag att tortyr även skett. Även hör tror jag psykiskt mående spelat in. Här tror jag mer det fanns en vilja att döda än i det första scenariot.
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-07-01 kl. 21:02.
Citera
2013-07-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Tycker det mer ser ut som ett verktyg man brukar öppna målarburkar med...
Citera
2013-07-01, 21:04
Medlem
Lagro

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad är det som utmärker det här brottet som får dig att tro att en utlandsfödd har begått det?
Det är de avhuggna händerna, den här typ av mord har förekommit i andra länder där händer och huvud huggits bort och det har varit religiöst betingad.
Det är orsaken att jag anser att det är en utlandsfödd som begått mordet.

Det här med demoner var en skröna som jag drog tidigare.
Senast redigerad av Lagro 2013-07-01 kl. 21:05. Anledning: ändrad ord
Citera
2013-07-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det är de avhuggna händerna, den här typ av mord har förekommit i andra länder där händer och huvud huggits bort och det har varit religiöst betingad.

Vilka länder?
Citera
2013-07-01, 21:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro

Har du något exempel på mord i utlandet där händerna har tagits bort?

I muslimska länder händer det att en hand huggs av som bestraffning, men inte båda, och inte vid avrättning, vad jag vet.
Citera
2013-07-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Tycker det mer ser ut som ett verktyg man brukar öppna målarburkar med...
Har han användt detta så tycker jag det tyder mer på ett verktyg i farten, dvs oplanerat mord, än om det varit en kniv. MtGM kanske ständigt bär omkring med det där verktyget i sin ficka. Eller så ännu värre, ett planerat mord där olika verktyg används i syfte att tortera offret.
Citera
2013-07-01, 21:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
I detta fall finns det inget som ens antyder mot någon form av hedersmord. Thailändarna kan inte ens stava till hedersmord= de skulle aldrig bry sig...
Inte heller att skulle vara något specifikt att en invandrare gjort detta. Inte med de bevis som presenterats hittills i alla fall.
Ingen våldtäkt är heller presenterad.
Nej, Lagro här är du ute och cyklar.
Visst KAN det vara så, men inget speciellt pekar åt det hållet just nu.

Om det inte var något motiv för att döda henne, så är det en person med någon form av psykisk störning, kanske en person i psykos.
Visst kan det vara någon nyanländ med svåra psykiska problem. Dock bör dessa vara kända av vårdinrättningar i boden, luleå med omnejd. Likaså andra grannar osv. PLUS att det bara är en tidsfråga i så fall innan nästa mord sker...

Kärnan i min teori är att minst två, kanske tre eller fyra varit delaktiga i tortyren, mordet, och styckningen av Vatchareeya Bangsuan och att ingen av dem har agerat psykotiskt, bara känslokallt och lustfyllt. Något nästa mord av de inblandade kommer inte att inträffa, det handlar inte om någon/några seriemördare. Det här handlar om att förverkliga en fantasi, en dröm - A Once In a Lifetime Event för att få uppleva den berusande känslan att döda en människa. Men om de skyldiga äro lyckas undvika livstid och beviljas psykvård med försöksutskrivning ställt i utsikt efter några år kanske detta manar andra till efterföljd i tanken att det är värt ett försök, då riskerar vi liknande fall som det här och då är vi ute på farliga vägar. Därför är det av yttersta vikt att samhället markerar med beslutsamhet och kraft i VB-fallet.
Citera
2013-07-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har du något exempel på mord i utlandet där händerna har tagits bort?

I muslimska länder händer det att en hand huggs av som bestraffning, men inte båda, och inte vid avrättning, vad jag vet.
Gå in på Google och slå in ( Jihad murder in New Jersey ) där kan du läsa intressanta saker vad gäller det här ämnet.
Citera
2013-07-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Kärnan i min teori är att minst två, kanske tre eller fyra varit delaktiga i tortyren, mordet, och styckningen av Vatchareeya Bangsuan och att ingen av dem har agerat psykotiskt, bara känslokallt och lustfyllt. Något nästa mord av de inblandade kommer inte att inträffa, det handlar inte om någon/några seriemördare. Det här handlar om att förverkliga en fantasi, en dröm - A Once In a Lifetime Event för att få uppleva den berusande känslan att döda en människa. Men om de skyldiga äro lyckas undvika livstid och beviljas psykvård med försöksutskrivning ställt i utsikt efter några år kanske detta manar andra till efterföljd i tanken att det är värt ett försök, då riskerar vi liknande fall som det här och då är vi ute på farliga vägar. Därför är det av yttersta vikt att samhället markerar med beslutsamhet och kraft i VB-fallet.
One in a lifetime event? Men vad är oddsen att om ngn av dessa mördar igen? Och vad skulle det vara för berusande känsla? Skulle de kunna hålla tyst om det? Ja tror att det är mkt svårt att vara tyst när farbror blå knackar på även för personer som gjort ngt sådant. Då är du otroligt hårdnackad och känslokall.
I Finland var det ett uppmärksammat mål där tre ungdomar hade mördat på ett rituellt sätt och även kannibaliserat. Jag har dock mkt svårt att tro att dessa airsoft spelare skulle göra ngt sådant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in