2013-06-29, 17:36
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Det finns forskare, ganska många forskare, som menar att universums expansion håller på att sakta in.

Men i alla fall jag argumenterar varken för eller emot big bang teorin. Det tillhör ett annat forum. Här diskuteras mer filosofiskt hur någonting kan expandera eller finnas i/mot ingenting?
Man trodde fram till i slutet på 90-talet att expansionen saktar in. Idag är det inte många forskare/kosmologer som tror att expansionen saktar in.

Men, som du säger. Filosofera ni vad universum expanderar i. Vi kan nämligen inte veta svaret.

Vi kan bara observera en liten del av hela universum. Diametern idag på det vi kan se är ~92 miljarder ljusår. Hur mycket större det är än vad vi kan se vet vi så klart inte. Det finns vissa indikationer på att det minst är 20ggr större.
Citera
2013-06-29, 17:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
. . Vi kan bara observera en liten del av hela universum. Diametern idag på det vi kan se är ~92 miljarder ljusår. Hur mycket större det är än vad vi kan se vet vi så klart inte. Det finns vissa indikationer på att det minst är 20ggr större.
Men universum är väl ca 16 miljarder år. Det borde väl innebära att ljuset från BB hunnit 32 miljarder ljusår i diameter i runda slängar. Om det är 92 M så är utökningen av universum snabbare än ljuset?
Eller . . ?
Citera
2013-06-29, 17:51
Medlem
Det jag vill komma fram till är att ingenting inte finns eller har funnits, vilket säger sig självt.
Vi måste omslutas av någonting (och ja, tomrum är någonting eftersom det är en rymd). Annars kan vi inte finnas (vilket jag har skrivit tidigare).

Vetenskapen förklara hur, religionen förklara varför, och filosofin kommer med teorier om det vi inte har löst.

Jag skrev redan i första inlägget att vi aldrig kommer få reda på svaren eftersom vi är människor, vi kan inte i sann empirisk anda veta varför eller hur vi finns eftersom ingen har erfarenheten av det.
Vi ska inte lösa frågorna, vi ska bara komma med tankar och förslag B-)
Citera
2013-06-29, 17:55
Medlem
526s avatar
Jag tror att det är en kod som är endimensionell. I den finns tid och rum. Inte tvärtom. Dvs koden beskriver tid och rum. Se holografiska principen. Platon hade rätt.

http://www.uu.se/nyheter/nyhet-visning/?id=1410&area=3,10,16&typ=pm&na=&lang=sv
Citera
2013-06-29, 18:00
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men universum är väl ca 16 miljarder år. Det borde väl innebära att ljuset från BB hunnit 32 miljarder ljusår i diameter i runda slängar. Om det är 92 M så är utökningen av universum snabbare än ljuset?
Eller . . ?
Ursäkta, men nu är jag lite lat. Läs igenom det jag skrivit här:
https://www.flashback.org/sp43277083

Citera
2013-06-29, 18:19
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ursäkta, men nu är jag lite lat. Läs igenom det jag skrivit här:
https://www.flashback.org/sp43277083

Tack. Det rör sig samtidigt som ljuset, så från en observationsplats så ökar avståndet exponentionellt. Är det rätt uppfattat?
Citera
2013-06-29, 18:29
Medlem
Citat:
Eller . . ?
Jo, det är sant. Universum expanderar faktiskt fortare än ljuset. Enligt Einstein kan inget gå fortare än ljuset genom vakuum, men dessa galaxer åker inte 'igenom' rummet i så höga hastigheter, utan det är rummet mellan dom som expanderar, och därför kan de gå fortare än ljuset.

Ett sätt man brukar illustrera det med är att tänka att universum är som en russinbulle som expanderar i ugnen. Avstånden mellan russinen expanderar, även fast de inte färdas igenom degen. På samma sätt åker inte galaxerna i rummet, utan det är rummet som expanderar.

Det är lätt att förstå att det finns en gräns för hur fort ett russin kan åka igenom en deg, eftersom det är ett segt medium. Rummet i rymden är ett mycket tunnare medium, men det har ändå en viss substans i det (till exempel finns det lite atomer här och där), så ljushastigheten är gränsen.

Jag antar att en sak som går igenom rymden saktas ner av små partiklar och saker hela tiden, vilket gör att hastigheten begränsas till ljushastighet. Men det skulle innebära att om man kunde skapa ett mer perfekt vakuum så borde man kunna åka fortare än ljuset.
Citera
2013-06-29, 18:31
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Tack. Det rör sig samtidigt som ljuset, så från en observationsplats så ökar avståndet exponentionellt. Är det rätt uppfattat?
Allt beror på ljuset från galaxerna. Liknelsen med resan mellan Gbg och Sthlm är bra, eftersom den förklarar varför storleken på det observerbara universum är större än vad många tror. Det är många som tror att eftersom universums ålder är 13.8 miljarder år, borde radien vara 13.8 miljarder ljusår.

Det finns många galaxer som idag avlägsnar sig från oss i högre hastigheter än c. Det betyder inte att de rör sig i rummet så snabbt, utan att rummet ökar avstånden. Principiellt skulle galaxerna kunna vara helt stillastående i rymden och ändå driva iväg från oss.
Citera
2013-06-29, 18:34
Medlem
Citat:
Det jag vill komma fram till är att ingenting inte finns eller har funnits, vilket säger sig självt.
Många ateister säger dock att de kommer uppleva ingenting efter döden, så ingenting kan finnas enligt dom, om man tar bort medvetandet. Jag tror att det betyder att medvetandet är det som skapar allt, eftersom ingenting finns när man tar bort den.
Senast redigerad av elsydeon 2013-06-29 kl. 18:49.
Citera
2013-06-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Många ateister säger dock att de kommer uppleva ingenting efter döden, så ingenting kan finnas enligt dom, om man tar bort medvetandet. Jag tror att det betyder att medvetandet är det som skapar allt, eftersom ingenting finns när man tar bort den.

Du är inne på ett bra spår där. Men frågan är om medvetandet kan försvinna? Jag som agnostiker är öppen för förslag. Många andliga/medier som säger sig kunna känna av döda f.d levandes "energier" och liknande, menar att dem har medvetande, men att det inte riktigt fungerar som det gjorde när de levde. Eftersom de inte har någon kropp som kan styra känslor med kemi.
Citera
2013-06-29, 19:34
Medlem
Det vore intressant om någon religiös ville vara med och filosofera
Citera
2013-06-29, 19:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Det vore intressant om någon religiös ville vara med och filosofera
Jag är religiös. Och jag tror att en ledtråd till Gud är den holografiska principen. Dvs att det finns en matis för verkligheten. Tid och rum existerar inom denna matris, inte tvärtom.
Och det gudomliga i detta är att det är ett enda stort medvetande. Medvetande är en grundläggande beståndsdel av verkligheten, på samma sätt som energi, kraft och materia.
Senast redigerad av 526 2013-06-29 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in