2013-06-24, 17:41
Medlem
Bilmodell: Mazda 323F -00, 23000 mil.

Besiktigade bilen i början av året och fick 4 mindre grejer att fixa. Lämnade in bilen och fick 3 av dessa fixade, förutom en ABS-mottagare som verkstaden inte hade inne i lager(800kr). Bilen behöver även servas. Hur som helst så orkade jag helt enkelt inte lämna in bilen igen utan lät den stå. Månaden jag hade på mig att fixa det sista gick ut, och bilen fick körförbud. Därefter ställde jag av den.

Nu vill jag bli av med den och undrar vad jag borde göra. Finns det folk som köper avställda bilar som har saker som behöver fixas, eller tjänar jag mest på få det lilla som är kvar fixat, skatta och försäkra bilen? Reparationskostnaden för det som behöver fixas skulla jag gissa är runt 3000kr efter vad verkstaden sa sist.

Har väldigt dålig koll på bilförsäljning och behöver därför hjälp av flashbacks okrönta experter!
Tack på förhand!
Citera
2013-06-24, 17:48
Medlem
idiamin2s avatar
Jag tror du känar mest på o fixa till bilen innan du säljer den när bytte du kamrem senast o hur e bromsarna ??
Citera
2013-06-24, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamin2
Jag tror du känar mest på o fixa till bilen innan du säljer den när bytte du kamrem senast o hur e bromsarna ??

Tack för svar!
Bromsvärdena var bra på besiktningen, och de känns även bra när man kör. Ena handbromsvajern hade gått av, men det har jag fixat nu. Dock så lyser fortfarande lampan för den (Trumbromsar bak, och den sidan där jag bytte vajer frös fast förra vintern). Bytte bromsklossar för cirka ett år sedan. Kamrem, och alla andra remmar byttes för ungefär ett och ett halvt år sedan (1000 mil sedan ungefär). Enligt mannen som besiktigade bilen så hade den även lite rost för jämfört med andra bilar i samma modell.
Citera
2013-06-24, 19:47
Medlem
Jag tror också det är bäst att fixa till bilen innan försäljning om den annars är i bra skick. Många vill inte köpa en obesiktad bil och de som gör det vill inte betala mycket för den.
Citera
2013-06-24, 20:59
Medlem
idiamin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolbel
Tack för svar!
Bromsvärdena var bra på besiktningen, och de känns även bra när man kör. Ena handbromsvajern hade gått av, men det har jag fixat nu. Dock så lyser fortfarande lampan för den (Trumbromsar bak, och den sidan där jag bytte vajer frös fast förra vintern). Bytte bromsklossar för cirka ett år sedan. Kamrem, och alla andra remmar byttes för ungefär ett och ett halvt år sedan (1000 mil sedan ungefär). Enligt mannen som besiktigade bilen så hade den även lite rost för jämfört med andra bilar i samma modell.

varsegod va bra okey då behöver dubara byta oljan o luft filter o bränslefilter o olje filter o fixa till abs sensorn o besiktja bilen så borde den vara lättsåld .
Citera
2013-06-24, 22:04
Medlem
provocative77s avatar
Räkna lite innan du tar beslut att ens sälja denn
Obesiktat lär du inte få den såld om du så ger bort den.
Besiktad, skattad o körklar är vad som gäller.
Sedan är knappast den bilen spec het på marknaden o värdet är nog i de undre regionerna av 10Kkr.
Är det värt besväret?
Självnhade jag åkt till närmaste arkivstation för bilar o låtit slaktarna där ta hand om den
Citera
2013-06-24, 22:11
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Räkna lite innan du tar beslut att ens sälja denn
Obesiktat lär du inte få den såld om du så ger bort den.
Besiktad, skattad o körklar är vad som gäller.
Sedan är knappast den bilen spec het på marknaden o värdet är nog i de undre regionerna av 10Kkr.
Är det värt besväret?
Självnhade jag åkt till närmaste arkivstation för bilar o låtit slaktarna där ta hand om den

Japp skroten rekommenderas, inget krångel och inget prutande.
Citera
2013-06-24, 23:23
Medlem
Inköpta bilar denna vecka för min del:
Saab 9000 -98 körförbud inköpt för 2000 kr
Saab 9-5 -99 avställd inköpt för 3000kr
Volvo 960 -93 körförbud inköpt för 1500kr

Sabb 9000 -98 nybesiktad o skattad, rep kostnader 800kr skatt fram till nästa period 657kr besiktning 320kr

Såld; 12000kr

Volvo 960 -93 nybesiktad o skattad rep kostnad:2000kr, skatt till nästa period:1100kr
Besiktning:320kr

Såld;8500kr

Nästa projekt: saab 9-5

Självklart köper folk obesiktade bilar.

Kolla blocket bilar köpes
Citera
2013-06-25, 13:45
Medlem
Klart att det finns folk som köper obesiktade bilar men som säljare får man inte mycket betalt för en obesiktad bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in