2013-06-25, 04:30
Medlem
slavbolls avatar
Cannabis växten kan inte överleva den kalla nordiska vinter och dör normalt vid -10 °C.

Plantorna som odlas för utomhusodling är ganska "klena och små" och dör tillsammans med allt annat ogräs i naturen när kylan kommer. Jag syftade på ca 1-1,5m plantor som är standard.

Teorin går ut på att man odlar en eller flera gigantisk stora cannabisplantor inomhus, till exempel i källan. Utveckla plantan så att det blir en riktigt fet trädstam som möjligt med åren. http://i.imgur.com/UcDalaU.jpg (8mb bild)

När rötterna tar allt större plats så flyttar man över till byggsäck Big Bag http://image.made-in-china.com/4f0j00SMoTFvHRCYrK/PP-Big-Bag.jpg. Smidigt att frakta från X till Y.

När det blir dags att flytta ut den så trimma ner allt som är grönt så kommer ingen att känna igen cannabisodlingen för säkerhetens skull. Plantera så långt in i naturen där ingen människa passerar. Låt plantan växa ut igen för skörd. Jag besitter inte på några kunskaper hur man på bästa sätt utvecklar en kraftig stam. Kanske klipper man av halva bladen för att ge mer energi till roten och stammen? Jag kan ha helt fel!

Teorin går ut på att den tjocka trädstammen eventuellt överlever vintern precis som vilken buske eller träd som helst. Är det möjligt? Att aldrig behöva odla igen för ny skörd. Skörd varjeår från samma planta i sitt hemliga smultronställe.
Senast redigerad av slavboll 2013-06-25 kl. 04:59.
Citera
2013-06-25, 07:04
Medlem
TheGamers avatar
Angående plantan kan det vara teoretiskt möjligt men att du springer fram och tillbaka i skogen, flertal gånger om året kan ses som misstänksamt om du inte har plantan någonstans där det verkligen är dött.

Att bo inne i en normalstor stad ( 20 - 30 k ) och ofta åker ut i kanten, ensam och är där kortare stunder för att komma tillbaka med påse/ påsar kan ses som misstänksamt ut men testa gärna och uppdatera, vore intressant att se!

Tänk också på att skadedjur kan påverka plantan och du får välja en bra biotop för att på så sätt maximera din plantas överlevnad och att den ska växa! Lycka till
Citera
2013-06-25, 08:06
Medlem
optimusprimes avatar
Är inte cannabisplantan ettårig?
Alltså den dör naturligt efter blom.
Hade det inte varit bättre att slänga ut en massa af frön som växer till sig och får nya frön som gror till våren.
Problemet med de stora plantorna är väl att de inte hinner blomma färdigt om jag förstått det rätt.
Är inte iallafall de mesta af plantorna småväxta individer medans de som behöver 12/12 blomning mer storväxta.
Citera
2013-06-25, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optimusprime
Hade det inte varit bättre att slänga ut en massa af frön som växer till sig och får nya frön som gror till våren.
Problemet med de stora plantorna är väl att de inte hinner blomma färdigt om jag förstått det rätt.
Är inte iallafall de mesta af plantorna småväxta individer medans de som behöver 12/12 blomning mer storväxta.

Jo den är ettårig.

Om du slänger ut frön så är det få eller inga som tar sig. Jag har själv privat det.

Stora plantor kan vist hinna färdigt. Typhoon hinner färdigt i Sverige och den blir 1-1.5 m. Men ofta går de små plantors snabbare.
Citera
2013-06-25, 10:55
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimusprime
Nu antar jag att ni endast menar utomhusplantor?
Innomhus där man kan kontrollera ljuset är det inga problem att återvegga en planta efter blomningen och skörden är avslutad.
Man plockar helt enkelt bort alla buds och stam förutom t.ex 2 små popcornbuds längst ner på stammen och vrider tillbaka ljustiden från 12/12 till exempelvis 4/20 så kommer plantan att återgå till sitt vegetativa stadie.

Jag har själv gjort det åtskilliga gånger med plantor som jag varit riktigt nöjd med. Oftast blir de plantorna riktiga monster.
Citera
2013-06-25, 11:04
Medlem
optimusprimes avatar
Det jag menade var naturligtvis att växten i naturlig miljö är ettårig i och med att han skulle ha den utomhus.
Thyfoon är ett bra exempel på stor strain som hinner blomma dock är väl frågan om man skulle kunna få den så stor att den skulle kunna överleva en svensk vinter inte minst med tanke på den dåliga tillgången på ljus.
Tanska är en dansk tyfhoon odlare som har lite videos på youtube och han slänger bara ut sina rön och trycker ner dem.
Borde det då inte vara teoretiskt möjligt att en planta blommar och Fröar av sig och fröna börjar gro till våren?
Citera
2013-06-25, 11:08
Medlem
Roadrages avatar
Har mycket svårt att tänka mig att en planta kan överleva en svensk vinter utomhus. Särskilt eftersom ljuset inte går att manipulera så det blir fler ljustimmar under vinterperioden.

Däremot som du säger, att plantan fröar av sig och börjar gro framåt våren är inga problem om plantan nu har blivit befruktad. Frön har inga problem att överleva en svensk vinter, mig veterligt.
Citera
2013-06-25, 11:15
Medlem
slavbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostamacka
Jo den är ettårig.

Om du slänger ut frön så är det få eller inga som tar sig. Jag har själv privat det.

Stora plantor kan vist hinna färdigt. Typhoon hinner färdigt i Sverige och den blir 1-1.5 m. Men ofta går de små plantors snabbare.

Du förstår inte att jag försöker förklara att normalt så dör plantan 1år men med tjock stam så borde den överleva vintern och därefter leva i nordisk klimat. Odlar man den inomhus med rätt ljus och allt så ska den inte dö under ett år !!! och kan leva i flera år! Tror du själv att den plantan har levt högst 1år? http://www.420magazine.com/gallery/data/500/user138436_pic378822_1273913932.jpg
Citera
2013-06-25, 11:34
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slavboll
Du förstår inte att jag försöker förklara att normalt så dör plantan 1år men med tjock stam så borde den överleva vintern och därefter leva i nordisk klimat. Odlar man den inomhus med rätt ljus och allt så ska den inte dö under ett år !!! och kan leva i flera år! Tror du själv att den plantan har levt högst 1år? http://www.420magazine.com/gallery/data/500/user138436_pic378822_1273913932.jpg
Satan vilken stam! Såg fan ut som ett ben på en elefantbebis.

Nu har jag inga som helst belägg för detta, men skulle man inte kunna misstänka att just ljustimmarna är essentiella för om en planta dör eller ej efter avslutad blomning?
I så fall borde det vara näst intill omöjligt att få en utomhusplanta att överleva efter avslutad blomning utomhus.
Citera
2013-06-25, 11:38
Medlem
slavbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage
Har mycket svårt att tänka mig att en planta kan överleva en svensk vinter utomhus. Särskilt eftersom ljuset inte går att manipulera så det blir fler ljustimmar under vinterperioden.

Brist på solljus så klipper man bort alla löv så att energi fokuserar på stammen och rötterna så det borde nog inte vara problem?

Den stora frågan är om den stränga nordiska vinterkylan även om stammen är tjock som 33cl cola i omkretsen. Överlever den?

Det här är kanske något nytt sätt att odla i nordisk miljö. Inomhus tills stammen är fet nog som 33cl, sedan släppa ut den i fria naturen och låter plantan sköta sitt året runt.

Jag vill veta om det är möjligt och om någon sitter på fakta. Jag har googlat runt utan resultat.

OM det ens vore möjligt så skulle det revolutionera odlingsättet. Det blir lite som att ha en egen äppelträd och aldrig behöva odla varje år, naturen sköts av sig själv! Knalla dit och skörda budsen trimma när det blir minusgrader. Sen nästa vår så börjar allt igen och för varje år blir monstren bara större och större.

Man behöver inte fokusera på skörden i början av åren istället lägga energi och kunskap på att få fram så fet stam.
Senast redigerad av slavboll 2013-06-25 kl. 11:45.
Citera
2013-06-25, 11:56
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slavboll
Brist på solljus så klipper man bort alla löv så att energi fokuserar på stammen och rötterna så det borde nog inte vara problem?

Den stora frågan är om den stränga nordiska vinterkylan även om stammen är tjock som 33cl cola i omkretsen. Överlever den?

Det här är kanske något nytt sätt att odla i nordisk miljö. Inomhus tills stammen är fet nog som 33cl, sedan släppa ut den i fria naturen och låter plantan sköta sitt året runt.

Jag vill veta om det är möjligt och om någon sitter på fakta. Jag har googlat runt utan resultat.

OM det ens vore möjligt så skulle det revolutionera odlingsättet. Det blir lite som att ha en egen äppelträd och aldrig behöva odla varje år, naturen sköts av sig själv! Knalla dit och skörda budsen trimma när det blir minusgrader. Sen nästa vår så börjar allt igen och för varje år blir monstren bara större och större.

Man behöver inte fokusera på skörden i början av åren istället lägga energi och kunskap på att få fram så fet stam.

Omvandlar verkligen stammen på en cannabisplanta solljus till energi då?
Jag känner mig rätt skeptisk till denna teori faktiskt.
Enda sättet att få reda på det är att pröva.
Citera
2013-06-25, 12:07
Medlem
slavbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage
Omvandlar verkligen stammen på en cannabisplanta solljus till energi då?
Jag känner mig rätt skeptisk till denna teori faktiskt.
Enda sättet att få reda på det är att pröva.

När man tar sticklingar från cannabisplantan så klipper man av bladen för att rötterna ska gro istället för att växa fler blad. Energin läggs på rötterna. Jag snackar inte om "DiLeva energi" eller annat krimskrams. Jag kanske använder fel ordval och har inga gröna fingrar men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Jag vill ta reda på fakta först innan man kanske drar igång ett eget projekt för vetenskapen en dag. Som det ser ut idag har jag inga möjligheter alls.

Jag kan tro på att det är möjligt att få plantan att bli självständig precis som vilken äppelträd som helst.

Jag vill så gärna tro på det och det är inte omöjligt.. gäller bara göra rätt och det kanske krävs en lång utveckling innan det lönar sig då vi besitter på rätt kunskap för odling av denna typ ide. Någonstans måste man börja.

Jag hittar inget information som motsvarar min odlingsmetod i teorin på nätet som liknar vår svenska klimat. Jag är tveksam om någon ens har testat iden tidigare. Det här kan bli ett intressant projekt!
Senast redigerad av slavboll 2013-06-25 kl. 12:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in