Citat:
Ursprungligen postat av
Roadrage
Har mycket svårt att tänka mig att en planta kan överleva en svensk vinter utomhus. Särskilt eftersom ljuset inte går att manipulera så det blir fler ljustimmar under vinterperioden.
Brist på solljus så klipper man bort alla löv så att energi fokuserar på stammen och rötterna så det borde nog inte vara problem?
Den stora frågan är om den stränga nordiska vinterkylan även om stammen är tjock som 33cl cola i omkretsen. Överlever den?
Det här är kanske något nytt sätt att odla i nordisk miljö. Inomhus tills stammen är fet nog som 33cl, sedan släppa ut den i fria naturen och låter plantan sköta sitt året runt.
Jag vill veta om det är möjligt och om någon sitter på fakta. Jag har googlat runt utan resultat.
OM det ens vore möjligt så skulle det revolutionera odlingsättet. Det blir lite som att ha en egen äppelträd och aldrig behöva odla varje år, naturen sköts av sig själv! Knalla dit och skörda budsen trimma när det blir minusgrader. Sen nästa vår så börjar allt igen och för varje år blir monstren bara större och större.
Man behöver inte fokusera på skörden i början av åren istället lägga energi och kunskap på att få fram så fet stam.