2013-06-24, 20:04
Bannlyst
Hej

Har en russian blue hona på 8 år som är precis som rasen skall vara, nyfiken och smått busig.

Men min lilla dam nyser himla ofta tycker det är gulligt, men vad tror ni det beror på?
Citera
2013-06-24, 20:15
Medlem
Nyser ofta som i femtioelva gånger om dagen? eller bara...nyser ofta.

Om hon inte har några flytningar, verkar irriterad eller sjuklig, inte har något grässtrå i nosen eller visar andra tecken på allergi så är det kanske bara en nysig katt. Om det är väldigt mycket ska veterinären besökas.
Citera
2013-06-24, 20:16
Bannlyst
Noskvalster , pollenallergi?

Verkar inte som katter kan få noskvalster..

Saxat från "fråga veterinären"
Noskvalster kan katter smittas?
Noskvalster? En av katterna nyser mycket och ruskar på huvudet samtidigt...som för att ruska av sig vatten.

Svar från veterinären
Katter smittas inte av noskvalster. Man har vid obduktioner på många katter inte hittat noskvalster.
Därför måste nysningarna bero på något annat. En orsak kan vara att katten är allergisk emot något. Andra orsaker kan vara att katten fått upp något i nosen. Det kan vara ett långt grässtrå. Gråsstrået fastnar i svalget och vandrar sedan upp mot nosen. En virusinfektion kan ge nysningar t.ex. Kattsnuva.
Beställ tid hos Din veterinär!
Läs mer om kattsnuva nedan:
Kattsnuva eller kattinfluensa orsakas av
Calicivirus och Herpesvirus. Herpesvirus ger kraftiga symtom med snuva och ögoninflammation,
rinnande ögon, skador på hornhinnan och feber. Nysningar, hosta och salivation är vanligt förekommande. I munnens slemhinnor och på tungan uppstår ofta små
sår. Vanligen tillfrisknar katten efter två till fyra veckor. Infektion med Calicivirus ger inte samma allvarliga förlopp utan är lindrigare. Och liknar mer en mild
förkylning. Calici viruset muterar ofta. Det är därför som man måste vaccinera ofta. Jämför med influensa hos oss
människor! En del katter kan få bestående problem med kronisk snuva. Herpesvirus kan skada näshålans slemhinnor. Tyvärr kan många katter, som haft
kattinfluensa bli kroniska smittbärare i flera år och även under resten av livet. Herpesvirus kan ligga ”gömt” i slemhinnorna och vid stress aktiveras. Katter
smittas av andra katter via saliv, tårar och snuva. Man kan vaccinera katten årligen mot kattsnuva. Vaccinet är inte
lika verksamt som kattpestvaccinet. Årlig vaccination rekommenderas för katter som lever i flock, i katterier eller andra plaster där många katter träffas. Innekatter
som inte träffar andra katter kan vaccineras mot katts

Saxat från veterinaren.nu

noskvalster hos katt
Jag har en hund som blivit behandlad för noskvalster med ett mycket bra resultat.(stronghold) Det tog ett par timmar! så var symtomen nästan borta. Istället har mina båda katter börjat med att ha samma symtom. Jag har ringt vet och letat på nätet men det står att katter inte kan få denna parasit..Båda katterna är nu mest utomhus (vid kyla inne) Vad tror Du att det kan vara? De är inte vaccinerade.Ska pröva med att ha de inomhus för att se om nysningarna minskar…tänker på ev allergi!
MVH Britt-Marie

Våra produkter för Katt och Luftvägarna
Toa-Lätt
Från 75 kr på VetZoo.se

Katt Och Kaninskål
19 kr på VetZoo.se

Veterinären svarar

Hej!
Jag skulle i första hand tro att de drabbats av kattsnuva. Att båda katterna skulle drabbas av allergi samtidigt känns mindre sannolikt.
Kattsnuva orsakas av flera olika virus men brukar normalt gå över på någon vecka. Komplikationer som bakterieinfektioner kan tillstöta och om katterna verkar dåliga (trötta, febriga, matvägrar odyl) så bör du söka veterinär. De får ofta smärtsamam sår på tungan och kan då behöva behandling för detta. I svåra fall skirvs katten in på djursjukhus för dropp och smärtlindring.
Lycka till!
Senast redigerad av RoktBogIBit 2013-06-24 kl. 20:21.
Citera
2013-06-24, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Nyser ofta som i femtioelva gånger om dagen? eller bara...nyser ofta.

Om hon inte har några flytningar, verkar irriterad eller sjuklig, inte har något grässtrå i nosen eller visar andra tecken på allergi så är det kanske bara en nysig katt. Om det är väldigt mycket ska veterinären besökas.

hon kanske nyser 20 gånger. men mår bra gör hon
Citera
2013-06-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av celinnda
hon kanske nyser 20 gånger. men mår bra gör hon

Det skulle nog jag kalla överdrivet mycket och jag skulle besöka min veterinär. Du är säker på att hon nyser och inte "puffar" som en del katter kan göra som lek/pratljud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in