2013-06-18, 22:33
Medlem
Hej!

Jag har på min skoldator (Macbook Pro) gjort något som i efterhand kan kännas lite små dumt, jag laddade ned några musik program från Piratebay, som blev till några fler, då jag insåg vilka möjligheter jag hade till att få allt jag drömt om...

Programmen funkar ju bra, visst ett är lite stort (flera GB sampels) och är därmed lite segt, men annars fungerar allt felfritt. Dock är datorn i bland seg och hänger sig, i går slocknade den oväntat, men när jag rörde musplattan så vaknade den till liv (tror att detta har hänt innan jag laddade ner första gången för nån vecka sen).

Jag har haft Sophos sen tidigare, som jag nu märkte har något fel då den säger att den senast scannade datorn i februari, trots att jag alltid scannar den några gånger i veckan... Dock har jag på on-access scanning och Sophos säger att datorn är clean.

På grund av att något är fel med Sophos har jag nu installerat Avast! och kör en sökning i skrivande stund.

Har jag skäl nog att oroa mig, eller verkar det lugnt?

Tack på förhand
Citera
2013-06-18, 22:34
Medlem
Kan tillägga att jag inte är oroad för att bli påkommen av skolan för piratkopiering, känner många som har gått ut trean och piratkopierat i seriösa mängder (till och med på skolans nätverk) utan problem, och sedan bara köpt datorn billigt av skolan
Citera
2013-06-18, 22:45
Bannlyst
Seedar du dessa torrents? Tänk på att när du seedar så laddar du upp data och då segas din anslutning ner rejält.
Citera
2013-06-18, 22:50
Medlem
Nej. Jag seedade tills jag hade ratio på 1.
Citera
2013-06-18, 23:14
Medlem
Jag funderar mer på om det är tal om malware. Ett av programmen gick inte att installera, det gick inte att öppna installern, och jag har hört om ett malware som installeras när en installation failar, men i det fallet var det efter att installern hade öppnats.

Torrenten är välseedad och har fått bra kommentarer, även fast många verkar ha haft samma problem som mig...
Citera
2013-06-19, 00:10
Medlem
Nej, sidan kan ha varit lite otydlig. Den här var bättre: http://www.youtube.com/watch?v=xlevfWb_QN8

Ungefär såhär är det, när man är klar med nedladdningen kan man fortsätta ladda upp filer åt de andra (fildelning är att man laddar ner små filer från andra nedladdares datorer som tillsammans utgör filen man är ute efter) = seeda.
Senast redigerad av HarFattProblem 2013-06-19 kl. 00:15.
Citera
2013-06-19, 01:10
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Eftersom det är datorn som verkar vara problemet TS vill ha hjälp med så flyttar vi.

Fildelning --> Programvara - Mac OS
/Moderator
Citera
2013-06-19, 01:26
Medlem
Joomlas avatar
Virus på OS X är ovanligt utan det låter mer som att du har en hårddisk som börjar bli lite full. Hur mycket ledigt utrymme har du?
Citera
2013-06-19, 01:30
Medlem
332 Gb
Citera
2013-06-19, 05:37
Medlem
Min macbook blev också seg efter 4-5 månader konstant användning men körde repair permissions i Ccleaner och rensade lite i övrigt också och det hjälpte min dator jättemycket...
Citera
2013-06-19, 10:29
Medlem
Okej. Vad är skillnaden mellan att utföra repair disk permission i Ccleaner och i Disk utility. Jag har försökt rensa lite i övrigt också, och kan ha märkt lite resultat av det, men tror att det behövs mer då den fortfarande uppför sig konstigt ibland.
Citera
2013-06-21, 20:12
Medlem
Bloodweisers avatar
Är inte Ccleaner för windowsbaserade maskiner?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in