2013-06-19, 18:25
Medlem
Analysers avatar
Scenario: Jag är på väg hem från jobbet och kör in på det tätbebyggda område där jag bor. Bakom mig åker en bil. Jag förbereder mig på att göra en vänstersväng in på min garageuppfart genom att bromsa, sakta ner farten och blinka. Precis när jag påbörjat svängen försöker bilen bakom mig köra om mig på vänstersidan och kör in i min vänstra baksida. I princip hela bakdörren blir intryckt på min bil, hans bil får inga synliga skador. Vi går in till mig och skriver på försäkringspapperna, han tar på sig ansvaret för olyckan. Vi är överens om det som hänt och skriver båda på papperna. Polisen kontaktas inte.
Kan tillägga att maxhastigheten är 30 på gatan och den är skyltat som vändzon.

I förrgår fick jag tillbaka beslutet från min bilförsäkring. De menar att jag har agerat omdömeslöst i trafiken och att det är mitt fel att jag blev påkörd på grund av att jag utgjorde ett hinder för bakomvarande fordon när jag svängde vänster. Beslutet fastslår att jag ska betala självrisk på 3000 + motsvarandeparts självrisk på 1000 kr.

Jag tycker att detta är helt jävla befängt. Har inte bakomvarande fordon något som helst ansvar när man försöker köra om någon på vänstersidan? En normaltfuntad människa kör ju om på höger sidan när fordonet framför påbörjat en vänstersväng. Att ens köra om till höger i hög fart i ett villakvarter med småbarn är helt idiotiskt till att börja med. För övrigt är det ju solklart att bakomvarande fordon kört alldeles för snabbt och inte hållit ett korrekt avstånd, annars hade han hunnit bromsa.

Jag har bestämt mig för att bestrida beslutet. Tycker ni att jag gör fel? Något som har erfarenhet från något liknande och har tips på vad jag ska skriva i överklagan? Ska man börja leta specifika paragrafer i trafikbestämmelserna?

Tacksam för all hjälp och input.
Citera
2013-06-19, 18:34
Medlem
Opibusques avatar
Försäkringsbolag har nog ingen bra erfarenheter ifrån. De giriga judarna skiter fullständigt i vems fel det är, och betalar bara ifall de verkligen måste. Innan dom räcker över pengarna till dig så har varje anställd nyst åtminstone en gång var i sedelbunten.

Om du gör fel? Hade något sånt här hänt mig hade jag jagat de lögnaktiga asen till världens ände för att få rättvisa, det handlar om principen och att inte vika sig bara för att "man inte orkar, det handlar ju ändå om så lite pengar".

Bestrid och förbered dig för strid
Citera
2013-06-19, 18:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analyser
I förrgår fick jag tillbaka beslutet från min bilförsäkring. De menar att jag har agerat omdömeslöst i trafiken och att det är mitt fel att jag blev påkörd på grund av att jag utgjorde ett hinder för bakomvarande fordon när jag svängde vänster. Beslutet fastslår att jag ska betala självrisk på 3000 + motsvarandeparts självrisk på 1000 kr.
Vad är så konstigt med det? du har ju svängt utan att först kolla om det finns utrymme för det, du är inte den förste att hållas ansvarig för den typen av olyckor.
Citera
2013-06-19, 18:39
Medlem
8xxSeriess avatar
Det var en konstig dom... jag hade aldrig tolererat den om det är som du säger, att du inte gjorde några fel etc etc..

Bakomvarande ska väl ALLTID köra så att de kan stanna eller väja för hinder, stoppade bilar eller vad som helst.

Enl. försäkringsbolaget kan man inte svänga vänster där då? Dumheter...
Citera
2013-06-19, 18:40
Medlem
Svilters avatar
Den som svänger får inte göra det förrän det är konstaterat fritt. Det är detta motorcyklister har problem med i trafiken, att blinka ger inte företräde i trafiken. Jag tror inte du klarar dig från att betala.
Citera
2013-06-19, 18:40
Medlem
Om en bil har stannat eller sänkt hastigheten rejält på en huvudled för att svänga vänster och blinkar vänster - vägen har inga målade fält för vänstersväng, ingen spärrlinje eller vägdelare - får man då köra om den vänstersvängande bilen på vänstersida i mötande körfält? Vems är felet om man krockar då och den omkörande bilen är helt i vänster körfält?
Svar:
Omkörning är förbjuden när den framförvarande gett tecken som visar att han tänker köra om annat fordon eller av annat skäl ska föra sitt fordon åt vänster, t ex svänga till vänster i en vägkorsning.

I ovanstående situation är dock omkörning till höger tillåten när föraren i det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en vänstersväng.

Tänk på att vänstersväng på en huvudled ofta kan bli en farlig manöver. I bland kan det vara bäst att släppa förbi bakomvarande trafik innan korsningen. Ett annat alternativ är att åka fram och vända för att istället göra en säker högersväng.

Vi kan inte ta ställning till skuldfrågan vid inträffad olycka, denna avgörs av åklagare och domstol eller i vissa fall av parternas försäkringsbolag.

Du gör nog rätt i att överklaga...
Citera
2013-06-19, 19:06
Medlem
MeanMEs avatar
Har alltid varit så att det är den som svänger vänster i normalfallet som blir skyldig.
Har inte sett det ändrats.

Överklaga men förvänta dig inte att den kommer gå igenom.
Citera
2013-06-19, 19:12
Medlem
Analysers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad är så konstigt med det? du har ju svängt utan att först kolla om det finns utrymme för det, du är inte den förste att hållas ansvarig för den typen av olyckor.

Jag kollade givetvis i backspegeln innan jag svängde och då såg jag den bakomvarande bilen, och enligt mig utförde han inte / påbörjade / förberedde en omkörning av mig på vänstersida.
Citera
2013-06-19, 19:12
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Det var en konstig dom... jag hade aldrig tolererat den om det är som du säger, att du inte gjorde några fel etc etc..

Bakomvarande ska väl ALLTID köra så att de kan stanna eller väja för hinder, stoppade bilar eller vad som helst.

Enl. försäkringsbolaget kan man inte svänga vänster där då? Dumheter...

Det handlar inte om det. Utan om en pågående vänstersväng.

Hade bilen stått still i väntan på att svänga vänster, så hade den bakomvarande fått betala.

Nu svängde dock TS och missade omkörande trafik.

Ungefär så här (detta dock på landsväg):
http://www.youtube.com/watch?v=5Clsml93bFs

Jag har problem med det när jag ska in på min utfart. Jag ska göra en vänstersäng nedanför en backe runt ett hörn. Hastighetsbegränsningen är 50 km/h, men många kommer i 60-70 km/h.

Så jag brukar få sakta ned, lägga mig i mitten av vägen och förhindra omkörning, sedan ta ut till höger ned kurvan, så att man ser om man har mötande trafik. Om man inte har det så kan man lägga till i mitten igen, sedan svänga.

Ligger man höger nedför backen är det lätt hänt att någon kör om mitt i kurvan, och om man har otur, så möter man någon då.

Kan inte förstå varför man ska ha så bråttom.
Senast redigerad av miikos 2013-06-19 kl. 19:40.
Citera
2013-06-19, 19:40
Medlem
kinesarsles avatar
Det är ditt fel TS. Du borde inte svängt vänster i den situationen. Det du borde ha gjort är att köra vidare tills du kunde vända för att sedan ta en högersväng in på din gård.

Jag ska dock inte svära på att det gäller på alla vägar.
Senast redigerad av kinesarsle 2013-06-19 kl. 19:43.
Citera
2013-06-19, 19:41
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

Hade bilen stått still i väntan på att svänga vänster, så hade den bakomvarande fått betala.

Mhmmmm aha

Tack för det klassiska klippet! Såna kvalitetsprogram görs inte idag
Citera
2013-06-19, 19:42
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

Jag har problem med det när jag ska in på min utfart. Jag ska göra en vänstersäng nedanför en backe runt ett hörn. Hastighetsbegränsningen är 50 km/h, men många kommer i 60-70 km/h.

Så jag brukar få sakta ned, lägga mig i mitten av vägen och förhindra omkörning, sedan ta ut till höger ned kurvan, så att man ser om man har mötande trafik. Om man inte har det så kan man lägga till i mitten igen, sedan svänga.

Ligger man höger nedför backen är det lätt hänt att någon kör om mitt i kurvan, och om man har otur, så möter man någon då.

Kan inte förstå varför man ska ha så bråttom.

Det var ju jävligt märkligt, till mig sa TRAFIKLÄRAREN (!) att man inte får köra om när en framförvarande bil blinkar och ska svänga vänster, just på grund av olycksrisken.
Jävligt lustigt att hon sa just _får inte_ köra om.

Sedan kan jag tycka att MCn i filmen var idiot som kör om och även han brister i uppmärksamheten. Alla vet väll att man inte kör om när en bil ska svänga..

Rent logiskt skulle jag tycka då att bilen som körde på TS ska betala, men enligt filmen är det alltså TS fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in