2013-06-18, 18:44
Medlem
NyanNyans avatar
Det verkar ju finnas någon idé i samhället att kvinnor är mognare än män, man har ju fått höra detta av lärare i skolan i åratal och av sina egna föräldrar under uppväxten bland annat.
Var kommer denna strukturella könsdiskriminering ifrån och vad kan vi göra åt den?
Citera
2013-06-18, 18:47
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Svårare än att Googla för att finna belägg för och emot den iden är det inte.
http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/hjarnanochlarande/tiofragorochsvar/arpojkarochflickorshjarnorolika.5.2e8f151e133b9963 de48000672.html

Edit: Att hitta vetenskapliga argument mot den iden är däremot kanske lite svårare.
Citera
2013-06-18, 18:48
Medlem
Gosainackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Det verkar ju finnas någon idé i samhället att kvinnor är mognare än män, man har ju fått höra detta av lärare i skolan i åratal och av sina egna föräldrar under uppväxten bland annat.
Var kommer denna strukturella könsdiskriminering ifrån och vad kan vi göra åt den?

Kvinnor är KNAPPAST mognare än män, va fan majoriteten av alla kvinnor försöker ju att använda så pass avancerade synonymer när dom skriver för att uppfattas som högutbildade. + att kvinnor "försöker" leka mogen.
Citera
2013-06-18, 18:49
Medlem
skotittares avatar
Man brukar väl säga att killar mognar senare än tjejer. Alltså så är vuxna män och kvinnor generellt sätt lika mogna.

Ja, det man kan göra är att sluta dalta med pojkars bråkande. Och samtidigt låta flickor vara lite barnsliga.

Att se till att pojkar och flickor t.ex. hjälper till lika mycket i hem och skola.
Citera
2013-06-18, 18:52
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Svårare än att Googla för att finna belägg för och emot den iden är det inte.
http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/hjarnanochlarande/tiofragorochsvar/arpojkarochflickorshjarnorolika.5.2e8f151e133b9963 de48000672.html

Edit: Att hitta vetenskapliga argument mot den iden är däremot kanske lite svårare.
Biologisk mognad under tonåren ja, men hur definierar man mental mognad efter 18 års åldern och framåt?
Citera
2013-06-18, 18:54
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Man brukar väl säga att killar mognar senare än tjejer. Alltså så är vuxna män och kvinnor generellt sätt lika mogna.

Ja, det man kan göra är att sluta dalta med pojkars bråkande. Och samtidigt låta flickor vara lite barnsliga.

Att se till att pojkar och flickor t.ex. hjälper till lika mycket i hem och skola.
I vilken skola gick du i egentligen?
I min klass blev pojkarna tillsagda hela tiden, den mest högljuda eleven som ständigt avbröt läraren och gärna pratade sex var däremot en flicka, hon fick härja fritt.
Citera
2013-06-18, 18:55
Medlem
För mig är en stor del av att vara mogen är att kunna kontrollera sig och sina känslor vilket min uppfattning är att kvinnor oftast är sämre än män på.
Citera
2013-06-18, 18:59
Medlem
skotittares avatar
Citat:
I vilken skola gick du i egentligen?
I min klass blev pojkarna tillsagda hela tiden, den mest högljuda eleven som ständigt avbröt läraren och gärna pratade sex var däremot en flicka, hon fick härja fritt.

Det är en sak att bli tillsagd. Det är en annan sak på vilket sätt man blir tillsagd.

Nu tänker jag också än mer på i förskoleåldern. Det är många som har åsikten "pojkar är alltid pojkar" och genom det sättet godkänner pojkarnas bråk.
Citera
2013-06-18, 18:59
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Citat:
Biologisk mognad under tonåren ja, men hur definierar man mental mognad efter 18 års åldern och framåt?
Jag har också under min skoltid hört att flickor mognar tidigare än pojkar, men att en 50-årig man skulle vara mindre mogen än en 50-årig kvinna har jag aldrig hört.
Citera
2013-06-18, 19:04
Medlem
NyanNyans avatar
"Kvinna 18 man 20" har man ju sett det står på en lapp vid krog entren ibland.
Problemet här blir ju att även om män skulle vara omognare än kvinnor så är det ju ingen märkbar skillnad på en man i 18 års åldern eller 20 års åldern.
Jag kan gå med på om kvinnor blir mer sexuellt attraherade av fem till tio år äldre män, men hur är det skillnad beteendemässigt på en män från 18 till 25 års åldern egentligen?
En barnslig 18 åring lär ju vara lika barnslig vid 20, eller till och med 25 beroende på hur man definierar mental mognad.
Citera
2013-06-18, 19:06
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Det är en sak att bli tillsagd. Det är en annan sak på vilket sätt man blir tillsagd.

Nu tänker jag också än mer på i förskoleåldern. Det är många som har åsikten "pojkar är alltid pojkar" och genom det sättet godkänner pojkarnas bråk.
Då har vi inte samma personliga upplevelser av skoltiden som sagt.
Citera
2013-06-18, 19:11
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Citat:
"Kvinna 18 man 20" har man ju sett det står på en lapp vid krog entren ibland.
Problemet här blir ju att även om män skulle vara omognare än kvinnor så är det ju ingen märkbar skillnad på en man i 18 års åldern eller 20 års åldern[...]
Titta på brottsstatistiken för respektive kön inom det aktuella åldersspannet, så får du nog klart för dig att det föreligger en mognadsskillnad mellan dem.
Det är säkert mot bakgrund av detta faktum som krogar har valt att upprätta åldersgränser på det viset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in