2013-06-17, 12:21
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I förarbetena till den lagändring som kom 2009 (där möjlighetena att dela ut tidsbegränsade straff höjdes från 10 till 18 år) talades bl.a. om att livstid skulle förbehållas de mord som utförts med stor brutalitet, framkallat svår ångest i dödsögonblicket etc. HD hade redan innan denna lagändring meddelat en vägledande dom som ganska tydligt visar på en skärpning av kraven för att döma någon till livstid. Fler domar har kommit efter lagändringen. Exempelvis så gav ju nyligen fallet med en man som mördade sina barns mamma på öppen gata framför ögonen på dem inte mer än 17 års fängelse. http://www.dagensjuridik.se/2013/05/hd-17-ar-mord-som-borde-leda-till-livstid-mordaren

Intressant att notera att man faktiskt nämner en specifik siffra - 14 år - som det straff som bör utdömas i ett "normalfall" (vad som nu kan vara normalt med ett mord) där varken särskilda försvårande eller förmildrande omständigheter finns.

Besinningslös och okontrollerad aggressivitet i fallet du nämner tyder på en spontan ingivelse att döda som utlösts i raseri, och något sådant är jag övertygad om inte föreligger i VB-fallet som är övertänkt och planerat och utfört med ofattbar grymhet och antagligen helt i linje med KJ:s intresse av att plåga och döda djur samt hans uttryckliga önskan att utföra detta på en människa. Frågan jag ställde beträffande HD-praxis vid straffutmätningen - tidsbestämt eller livstid - om det i ifrågavarande fall kan påvisas att VB som konsekvens av långvarig tortyr varit döende och att de var för sig dödande huggen mot vitalt organ inte varit avgörande för utgången, endast påskyndat en pågående men oåterkallelig dödsprocess. Livstid ?
Citera
2013-06-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Är det helt bekräftat av åklagarna nu att det va i bilen blodet hittades? Måste missat det tyvärr

Är ganska säker att det är bekräftat av polis/advokat/åklagare att det rör bilen kommer inte ihåg vem.
AB har skrivit mer specifikt att det var i bagaget ingen annan media har rapporterat om det.
Citera
2013-06-17, 12:27
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Är det helt bekräftat av åklagarna nu att det va i bilen blodet hittades? Måste missat det tyvärr

Det framgår av den överklagan som advokaten lämnade in till HR att hans klient satt häktad på grund av att det hittades blodbesudlingar i bilen.

Jag har för mig att även åklagaren bekräftade detta efter sista häktningen, men är osäker så ta det inte för sanning.
Citera
2013-06-17, 12:31
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Besinningslös och okontrollerad aggressivitet i fallet du nämner tyder på en spontan ingivelse att döda som utlösts i raseri, och något sådant är jag övertygad om inte föreligger i VB-fallet som är övertänkt och planerat och utfört med ofattbar grymhet och antagligen helt i linje med KJ:s intresse av att plåga och döda djur samt hans uttryckliga önskan att utföra detta på en människa. Frågan jag ställde beträffande HD-praxis vid straffutmätningen - tidsbestämt eller livstid - om det i ifrågavarande fall kan påvisas att VB som konsekvens av långvarig tortyr varit döende och att de var för sig dödande huggen mot vitalt organ inte varit avgörande för utgången, endast påskyndat en pågående men oåterkallelig dödsprocess. Livstid ?

Du glömde en viktig del. Bevis för att KJ har plågat sin hund?
Inte för att försvara KJ på något sätt. Men vad jag hört från folk så gillade KJ den hunden.
Citera
2013-06-17, 12:38
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Inte för att försvara KJ på något sätt. Men vad jag hört från folk så gillade KJ den hunden.

Hur många "folk" kan det röra sig om?
Jag är nyfiken för de rykten som gått här har varit graverande för KJ i mitt tänk och analyserande, om man får kalla sina vidlyftiga teorier så. Hunden har gnagt..
Citera
2013-06-17, 12:41
Medlem
Skulle vara intressant att veta hur mycket blod det fanns i bilen. En droppe eller en liter?! Det om något skulle ju vara skäl nog att få honom fälld för minst medhjälp till dråp om det visar sig vara en ansenlig mängd blod.

Någon mer än jag som tycker det börjar kännas ganska olustigt när man läser om alla som florerar bland misstänkta GM och hur psykiskt instabila de flesta av dom verkar vara!?
Kan det vara vattnet i Boden månne?!
Citera
2013-06-17, 12:44
Medlem
Citat:

Av dom djurplågare jag träffat på så har ingen av dom gått runt och ständigt hatat sina djur (hundar).
Det är en psykisk störning som triggas av andra faktorer. Skulle tro att det är något liknande för de som misshandlar sina fruar/män!?
Citera
2013-06-17, 12:47
Medlem
Mouchinos avatar
http://www.expressen.se/nyheter/sarnecki-darfor-kommer-mordet-losas-snabbt/

Snabb lösning säger Sarnecki, knappast!

Brukar få snabb lösning
Samtidigt menar han att flera saker pekar på att brottet nu kan få en snabb lösning.
– Fall som detta brukar leda till en snabb lösning, säger han.
– Att det är ett styckmord talar om för polisen att brottet har begåtts vid någon plats som är förknippad med förövaren. Samtidigt betyder det att förövaren har varit i närheten av offret under lång tid. Därför jobbar de troligtvis med att säkra tekniskt bevis på offret, men också på misstänkta personer, säger han.
Han berättar även att det inte går att utesluta att förövaren hade en medhjälpare.
– Det har förekommit att personen blir förtvivlade och sedan ringer efter en person som hjälper till att undanröjer kroppen, säger han.
Citera
2013-06-17, 12:49
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ja han gillade ju VB också nån gång...
Citera
2013-06-17, 12:51
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Hur många "folk" kan det röra sig om?
Jag är nyfiken för de rykten som gått här har varit graverande för KJ i mitt tänk och analyserande, om man får kalla sina vidlyftiga teorier så. Hunden har gnagt..

Var kan man se hans farsas påstående om elkabeln?
Hörde att den hunden hade något slags hjärtfel.
Citera
2013-06-17, 12:54
Moderator
blomvattnares avatar
OT raderat.

Varning till jonkoping83 för upprepade inlägg med icke konkreta påståenden, trots att hen har fått PM om saken.

Fler postare ligger illa till. Låt bli att tjafsa och låt bli att posta meningslösa inlägg som bara upprepar vad som tidigare har sagts.

/Mod
Citera
2013-06-17, 13:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Har inte sett någon bekräftelse från deras sida. Dock säger de inte emot påståendena från journalister. (Vilket de heller inte har någon skyldighet att göra.). Åklagarna verkar ju vilja att minimalt med information skall ut till allmänheten.

Dessvärre är åklagarna njugga med information. Tror inte det gagnar utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in