2013-06-16, 17:06
Bannlyst
Det är något jag uppmärksammat ett tag, men proffsspelare, ska vi säga från Allsvenskan och uppåt i kvalitet har väldigt få brister. Sällan dålig touch, alltid klockrena nedtagningar, fantastiska tillslag och så vidare. Men en sak som nästan alla proffs har gemensamt är att de är relativt dåliga på inlägg och hörnor. Vid inläggssituationer kan jag ibland förstå om man slår dåliga eftersom det går snabbt och de ibland får lite tid på sig att slå inlägget. Men fenomenet kvarstår när det kommer till döda bollar, dvs hörnor och frisparkar där många proffs är rent utav dåliga. Många klagar på Dani Alves inlägg till exempel, men han är långt ifrån ensam. Jag spelar fotboll själv på en lägre nivå och min styrka är just inlägg och hörnor.

Känner ni igen det? Några andra tydliga brister ni hittat?
Citera
2013-06-16, 17:08
Medlem
Dom är även enormt dåliga på att träffa mål, de flesta missar målet mer än va dom träffar..
Citera
2013-06-16, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Linnet87
Dom är även enormt dåliga på att träffa mål, de flesta missar målet mer än va dom träffar..

Absolut, det håller jag med om. Tror det har att göra med tillslaget, de har kapacitet att kunna skjuta 20 meter över från nära håll. Jag har inte ett sådant tillslag. Skjuter löst på mål istället!
Citera
2013-06-16, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterHook
Absolut, det håller jag med om. Tror det har att göra med tillslaget, de har kapacitet att kunna skjuta 20 meter över från nära håll. Jag har inte ett sådant tillslag. Skjuter löst på mål istället!

Mjo men för dom pengarna dom tjänar så kan man ju inget annat än att kräva att dom åtminstone träffar målet, dom borde få betala böter för varje gång dom missar målet, iaf forwards och ju närmre målet dom är ju högre böter till klubben.. =)
Citera
2013-06-16, 17:37
Medlem
C0ws avatar
Javisst för det är ju skitlätt att skjuta bra skott mot mål (som har kapaciteten till att gå hela vägen in) gång på gång i hög fart under press samtidigt som man har en massa spelare framför en och tränade målvakter i målet.
Citera
2013-06-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Javisst för det är ju skitlätt att skjuta bra skott mot mål (som har kapaciteten till att gå hela vägen in) gång på gång i hög fart under press samtidigt som man har en massa spelare framför en och tränade målvakter i målet.

Jag bryr mig inte om skottet är bra, dåligt, i mål, målvakt räddar, skottet blockas osv MEN om dom skjuter ett skott från normalt avstånd mot ett mål (som inte blockas) som är 7 meter brett och 2.5 meter högt så borde man kunna kräva att dom ska träffa målet, jag menar stjärnorna tjänar ju för fan 60+ miljoner om året, då ska man fan ha rätt höga krav på dom med.
Citera
2013-06-16, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linnet87
Jag bryr mig inte om skottet är bra, dåligt, i mål, målvakt räddar, skottet blockas osv MEN om dom skjuter ett skott från normalt avstånd mot ett mål (som inte blockas) som är 7 meter brett och 2.5 meter högt så borde man kunna kräva att dom ska träffa målet, jag menar stjärnorna tjänar ju för fan 60+ miljoner om året, då ska man fan ha rätt höga krav på dom med.

Du glömmer att spelarna hela tiden måste ta risker vilket försvårar det hela. Hade de spelat på säkerhet hade de givetvis träffat målet alla gånger, men då hade också målvakten räddat alla gånger.

Har för övrigt aldrig förstått den här diskussionen, folk säger att "han ska ju vara en av de bästa i världen, då borde han klara detta". Jag tänker snarare att "kan inte ens de som är bäst i världen detta, är det nog inte så lätt som folk tror att det ska vara".
Citera
2013-06-16, 19:13
Medlem
Villons avatar
Det här får mig att tänka på något som Martin Dahlin sade i nåt sammanhang, att han alltid försökte skjuta så lågt som möjligt. Detta då han aldrig hade hört talas om någon som skulle ha missat genom att skjuta under målet.

Detta gällde väl visserligen avslut aningen närmre mål, då han ju var mycket av en straffområdesspelare. Långskott måste ju ges en jälva kraft för att ha någon chans att passera målvakten.
Citera
2013-06-16, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Du glömmer att spelarna hela tiden måste ta risker vilket försvårar det hela. Hade de spelat på säkerhet hade de givetvis träffat målet alla gånger, men då hade också målvakten räddat alla gånger.

Har för övrigt aldrig förstått den här diskussionen, folk säger att "han ska ju vara en av de bästa i världen, då borde han klara detta". Jag tänker snarare att "kan inte ens de som är bäst i världen detta, är det nog inte så lätt som folk tror att det ska vara".

Nu vill jag komma tillbaka till inlägg/hörn-diskussionen. Menar du att det skulle vara svårt att slå en bra hörna? Jag är otroligt icke-imponerad där. De har dessutom fördelen av att spela med likadana bollar samt underlag vilket bör göra att man lätt får in känslan. Minns Geremi i Newcastle. Sanslöst dåliga hörnor.
Citera
2013-06-16, 20:20
Medlem
Smerchs avatar
Tycker nog också att just hörnorna håller låg klass generellt sett, men man får tänka på att målvakterna är såpass bra på den nivån att de plockar allt i närheten av målområdet, och att det krävs ganska mycket för att få in bollar som går att nicka in längre utifrån.

När det gäller inlägg är nog anledningen att de har för hög ambition med bollarna, en sån som Alves försöker ju bända in bollarna stenhårt med skruv så att de dalar ner mellan mittbackarna, det krävs ju framförallt i Barcelona, där medspelarna är halvmetern lägre än backarna... Men får man då en liten felträff så går ju bollen åt helvete, något som inte sker om man slår in den utan skruv lite lösare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in