2013-06-14, 16:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Om de ej fanns i huset eller dumpades där ca 4-5 maj, hur förklaras det ?

Högst o osannolikt att mtGM flyttat delar efter 8-9 maj då han enligt mitt förmenande hade en loppa på sig. Sen är det inte särskilt trevligt att röra/flytta kroppsdelar 8-10 dagar efter de blivit avlägsnade med tanke på lokala väderleken vid perioden, det var inte vinter precis.
Kroppen (torso) var så pass kraftigt förmultnad att det direkt inte gick att se om det var en man eller kvinna vid första anblick.
Att mt GM kunnat husera fritt ute i terrängen och redan från 8'e-9'e var under luppen har jag jäkligt svårt att tro. Det om något är som att så spår efter sig och risken är oerhört stor för upptäckt.

Ja detta med huset är den omständighet som just nu stör mig mest och avviker från mönstret med KJ som ensam gärningsman. Om det verkligen är 100% säkerställt att kroppsdelarna inte kan ha befunnit sig i huset den 13-14:e maj och KJ haft span på sig dygnet runt så säger ju elementär logik att någon annan måste ha flyttat kroppsdelarna och då är uppenbarligen minst en person till inblandad på något vis.

Å andra sidan är det ju fullt tänkbart att man inte spanat på honom dygnet runt eller att man helt enkelt inte kunnat skugga honom i vissa lägen pga att det hade blivit för uppenbart. I så fall vet man ju dock om han varit på några nattliga bilturer under de aktuella datumen och dem lär han säkert få förklara sig om i kommande förhör.
Citera
2013-06-14, 16:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu är vi OT till viss del, men jag håller absolut inte med om att psykopati enligt dagens forskning i huvudsak skulle förklaras med miljöfaktorer. Skulle tro att flertalet av dagens mest framträdande forskare på området (Robert D. Hare m.fl) förespråkar en kombination av genetiska, övriga fysiologiska och psykologiska faktorer. En teori är att miljön snarare påverkar HUR psykopatin manifesterar sig i handling: En god uppväxtmiljö ger då kanske en psykopat som inte är kriminell våldsbrottsling, men härjar runt i näringslivet och skapar kaos. En dålig uppväxtmiljö ökar risken att personen utvecklar de absolut mest antisociala beteendena.

Sen måste man hålla i minnet att det inte är ett binärt tillstånd (har empati/saknar empati, har samvete/saknar samvete). Jag irriterar mig ofta på den förenklingen i diskussioner om psykopati och psykopater. Vi vet att de absolut värsta exemplen (typ Ted Bundy) verkligen i princip helt saknar såna känslor. Hos många andra finns det dock helt klart en mer sammansatt bild. Vad som väl däremot är ganska karakteristiskt är att ju starkare behov man själv har, desto mindre tenderar man i att bry sig om andras. Å andra sidan är inte det en egenskap som även vi som inte brukar räkna oss till psykopaternas skara också kan sägas "lida" av till viss del ibland?

Avrundar OT med följande om modsen inte misstycker. Jag borde uppenbarligen betonat den biologiska aspekten vilken vunnit terräng enligt resultat av senare forskning. Personer med psykopatidiagnos brukar oftare än andra uppvisa avvikelser vid fysiologiska prov, t ex EEG-avvikelser liksom högre fysiologisk smärttröskel. Under senare år har man med adoptionsundersökningar också kunnat konstatera en genetisk faktor i sådana fall av psykopati (fängelsedömda). Ingenting tyder på att det är kriminaliteten som sådan som ärvts. Snarare kan det handla om ett högt stimulusberoende (på genetisk grund) i kombination med svåra uppväxtförhållanden som ökar benägenheten för kriminella handlingar.
Citera
2013-06-14, 16:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosuki
Skulle vilja påstå att de även är den del klantighet från polisens sida. Han fick över två veckor på sig att dölja spåren. Väder kan förstöra en hel del bevis också.

Men ett mordvapen (som ja förmodar inte hittats) skulle nog binda han till mordet.

Hur menar du med klantighet? Att de borde ha häktat honom som skäligen misstänkt för mord innan kroppen hittades? Att de inte haft tillräckligt med span på honom? Att de borde ha kunnat hitta kroppsdelarna innan?

Få saker gör mig så förbannad på jobbet som svepande, oprecis kritik. Tala om exakt var du tycker felet är så går det att bemöta.
Citera
2013-06-14, 16:34
Medlem
Kanske var de nedgrävda ngn annanstans...Alt i graven vid ödehuset...KJ nojjade och bestämde sig för att bränna upp kroppen och därför slängde in benen men blev avbruten som många säger eller....

Så ville han gäcka polisen därför att han trodde att det inte fanns några DNA som kunde bindas till honom. Som en sjuk lek

Polisen borde kunna avgöra om kroppen flyttats runt, dvs varit nedgrävt tidigare
Citera
2013-06-14, 16:36
Medlem
Citat:

Högst o osannolikt att mtGM flyttat delar efter 8-9 maj då han enligt mitt förmenande hade en loppa på sig.

Ptja Gryningspyromanen lyckades väl tända eld på ett hyreshus samtidigt som han hade span på sig....

Just de här uppgifterna om att det INTE skulle funnits likdelar i huset perioden 4-~14 maj är något som stör mig. Om nu rättsläkaren säger att hon dog den 4 eller 5, vart var kroppen efter det och varför flytta runt på den och framförallt, varför flytta den till ett så pass dåligt ställe.

Om dödsdatumet inte stämmer så innebär det ju att VB förvarats levande någonstans, var då?
Hemma i KJ:s lägenhet? Hur skulle han få henne därifrån obemärkt?
Sommarstugan? För riskabelt, dels grannar dels skulle ju föräldrarna (som kom hem 10:e(?)) eller brodern kunna få för sig att åka dit.

Finns det några andra "bra" ställen i boden? Forten tror jag inte på eftersom de flesta är låsta/plomberade och det som inte är det är öppet för guidningar lite då och då. Återstår då någon av de mindre bunkrar som finns
Citera
2013-06-14, 16:36
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:

Högst o osannolikt att mtGM flyttat delar efter 8-9 maj då han enligt mitt förmenande hade en loppa på sig. Sen är det inte särskilt trevligt att röra/flytta kroppsdelar 8-10 dagar efter de blivit avlägsnade med tanke på lokala väderleken vid perioden, det var inte vinter precis.
Kroppen (torso) var så pass kraftigt förmultnad att det direkt inte gick att se om det var en man eller kvinna vid första anblick.
Att mt GM kunnat husera fritt ute i terrängen och redan från 8'e-9'e var under luppen har jag jäkligt svårt att tro. Det om något är som att så spår efter sig och risken är oerhört stor för upptäckt.

Ödehuset vid FP stod tomt fram till den 19:e. Om KJ insett att en närgången loppa fanns, kan han då inte fått hjälp av hantlangare att flytta kroppsdelarna från t ex träskmarken (sjön) runt sommarstugan till FP där de skulle eldas upp för att försvåra en kommande mordutredning?
Citera
2013-06-14, 16:47
Medlem
Citat:

mm är inte helt enkelt att förklara. Bästa teorin jag har nu är panik när han får veta att mps ska söka i närheten?
Men vet inte om den var förmultnad kanske mest illa tilltygad? Var väl fortfarande ganska kallt och den låg lite skyddad? Fanns en pressening på platsen med som kanske låg över den till en början + ris?

Men hur många har varit in i stugan egentligen? Låter som det är fler än en som varit där efter den 4:e. Och sen hundens reaktion så känns som det borde stämma att den 4-5 fanns den inte där.

Vet inte riktigt hur mycket övervakning dom hade och han hade nog märkt det så går väl att skaka av sig dom om man riktigt vill.
Sen fanns någon uppgift att han hade span på sig under en mps sökning men sen ringde en kompis och vill ha skjuts och han lämnade söket och span gubben drog då med. Men han återkommer senare ensam till mps söket. Svårt att veta hur mycket span dom hade.
Citera
2013-06-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Avrundar OT med följande om modsen inte misstycker. Jag borde uppenbarligen betonat den biologiska aspekten vilken vunnit terräng enligt resultat av senare forskning. Personer med psykopatidiagnos brukar oftare än andra uppvisa avvikelser vid fysiologiska prov, t ex EEG-avvikelser liksom högre fysiologisk smärttröskel. Under senare år har man med adoptionsundersökningar också kunnat konstatera en genetisk faktor i sådana fall av psykopati (fängelsedömda). Ingenting tyder på att det är kriminaliteten som sådan som ärvts. Snarare kan det handla om ett högt stimulusberoende (på genetisk grund) i kombination med svåra uppväxtförhållanden som ökar benägenheten för kriminella handlingar.
En kategori som tidigare kunde dömas till vård men som nuförtiden närmast undantagslöst hamnar inom kriminalvården är de som lider av antisocial personlighetsstörning. I dag uppskattas att nära hälften av alla fängelsedömda lider av denna typ av störning.

http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/bakomvansinnet/tiofragorochsvar/varfordomsvissapsykisktsjukatillrattpsykiatriskvar dochandratillfangelse.5.303f5325112d73376928000138 59.html
Citera
2013-06-14, 16:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Å det var fan vad långa meningar, jag blev helt andfådd..
Nå, nu är vi ju inne i en diskussion som allvarligt hotar att gå mot ot, men men... Var kommer antagandet att han kunde ha hydrocefalus ifrån?? För det krävs ju en skada på hjärna eller ryggmärg och det har liksom ingenting alls med psykopati att göra? Psykopati som för övrigt räknas som en psykisk störning.
Du skriver att VB råkade ut för ondska, inte för sjukdom. Och jag fortsätter att hävda att det är en definitionsfråga, huruvida "ondska" kan räknas som "friskt. Dessutom har vi ju ingen aning om ifall gm faktiskt vid tillfället faktiskt var konstaterbart sjuk, t.ex psykotisk.

Tycker huvudformen antyder hydrocephalus, men kan ha fel om detta.

Mordet på VB var planerat, inte ett utslag av akut psykostillstånd.
Citera
2013-06-14, 16:55
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Mmmm..

Otrolig tur eller oerhört begåvad på vissa saker..

Har du lust att vidareutveckla detta med "oerhört begåvad på vissa saker.."?
Citera
2013-06-14, 17:08
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16963918.ab

Nya blodspår! Allt pekar nog på KJ nu.
Citera
2013-06-14, 17:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Ptja Gryningspyromanen lyckades väl tända eld på ett hyreshus samtidigt som han hade span på sig....

Just de här uppgifterna om att det INTE skulle funnits likdelar i huset perioden 4-~14 maj är något som stör mig. Om nu rättsläkaren säger att hon dog den 4 eller 5, vart var kroppen efter det och varför flytta runt på den och framförallt, varför flytta den till ett så pass dåligt ställe.

Om dödsdatumet inte stämmer så innebär det ju att VB förvarats levande någonstans, var då?
Hemma i KJ:s lägenhet? Hur skulle han få henne därifrån obemärkt?
Sommarstugan? För riskabelt, dels grannar dels skulle ju föräldrarna (som kom hem 10:e(?)) eller brodern kunna få för sig att åka dit.

Finns det några andra "bra" ställen i boden? Forten tror jag inte på eftersom de flesta är låsta/plomberade och det som inte är det är öppet för guidningar lite då och då. Återstår då någon av de mindre bunkrar som finns

Antagligen i ett utrymme som tillhör eller disponeras av någon av de övriga deltagarna i mordet på VB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in