2013-06-12, 23:26
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Håller med om att artbegreppet är lite luddigt, men vid en visst punkt blir det ju ett praktiskt faktum. Jämförelsen mellan moderna människor (som ju i normalfall fortplantar sig utan problem) och hybridisering mellan arter som enbart i väldigt extrema fall ens parar sig (och ännu mer sällan kan få fertil avkomma) känns väldigt tillskruvad. Konsekvensen av det du säger är ju att lejon och tigrar alltså är lika mycket samma art som två vita människor i och med att infertilitet och hybridisering förekommer i båda fall? Väldigt få håller nog med dig om detta resonemang.

Sen måste man ju undra hur du kan tycka att artbegreppet är i princip överflödigt när det gäller exempelvis isbjörnar och brunbjörnar men i nästa ruta inte ens kan föreställa dig att hundar och björnar kan ha gemensamt ursprung?

Vad säger du om den numera utdöda familjen Amphicyon? Björn eller hund (eller ytterligare två platser på arken)?

http://fc08.deviantart.net/fs71/f/2010/357/0/7/amphicyon_major_reconstruction_by_teamartists-d35jl9m.jpg

http://img88.imageshack.us/img88/5885/75560196.jpg

Artbegreppen är våra konstruktioner och kanske inte speglar vilka djur som är närmast släkt med varandra alls. Som jag beskrev i nåt annat inlägg kanske två djur är närmare släkt med varandra fast de inte kan få någon avkomma alls än andra djur som t o m kan få fertil avkomma. Allt beror ju på vad det är för mutationer och genetiska skador som orsakar problemen med att få gemensam avkomma.

Om björnar och hundar skulle kunna ha utvecklats från varandra är faktiskt en fundering som jag har haft tidigare. Men jag har inte haft tid att studera skillnaderna i genomen och deras system för att gå i ide kanske är alltför komplicerat för att överbrygga genetiskt. Framtida forskning kommer kunna reda ut detta.

Ibland ser t ex två olika arter av änder exakt likadana ut, lever i exakt samma typ av miljö och äter och lever på samma sätt. Men p g a olika anledningar så kan de inte normalt få fertil avkomma och därför definieras de som två olika arter. Exempel finns där populationer endast varit isolerade från varandra i 30 - 50 år där artbildning redan kan konstateras.

stebe2
Citera
2013-06-12, 23:29
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
stebe2,korsspindeln och menpalla: är detta en fågel eller en dinosarie?
http://blog.lindenfors.se/index.php/2013/05/30/8280/?fb_source=pubv1

Om nu bilden inte föreställer gud själv så måste det rimligen vara en korsning mellan Gary Glitter och Johnny Rotten. Jag inväntar dock expertutlåtande från Stebe2.
Citera
2013-06-12, 23:30
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
stebe2,korsspindeln och menpalla: är detta en fågel eller en dinosarie?
http://blog.lindenfors.se/index.php/2013/05/30/8280/?fb_source=pubv1

Det verkar se ut som en Archaeopteryx.

stebe2
Citera
2013-06-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Jag menar alltså tvärtom att även om man inte kan få fertil avkomma så kan man vara mycket nära släkt med varandra.
Det är i så fall ett övergående fenomen.

Två populationer som inte blandas alls kommer oundvikligen att driva allt längre ifrån varandra.
Citera
2013-06-13, 01:01
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Det är i så fall ett övergående fenomen.

Två populationer som inte blandas alls kommer oundvikligen att driva allt längre ifrån varandra.

Nädå inte nödvändigtvis. Oftast ser nog det naturliga urvalet till att rensa bort sådant som försvårar reproduktionsmöjligheterna.

T ex gäddor från Nordamerika och från Skandinavien har vad jag förstår inga problem med att få fertil avkomma. De är precis samma art. Bara ett exempel.

stebe2
Citera
2013-06-13, 01:08
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Det verkar se ut som en Archaeopteryx.

stebe2

Ett rymmande svar....
Den enda möjliga förklaringen är att det är ett sk mellanting mellan dinosarie och fågel.
Citera
2013-06-13, 01:11
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ett rymmande svar....
Den enda möjliga förklaringen är att det är ett sk mellanting mellan dinosarie och fågel.

Javisst. Alltså en Archaeopteryx.

stebe2
Citera
2013-06-13, 02:43
Medlem
Citat:
Artbegreppen är våra konstruktioner och kanske inte speglar vilka djur som är närmast släkt med varandra alls. Som jag beskrev i nåt annat inlägg kanske två djur är närmare släkt med varandra fast de inte kan få någon avkomma alls än andra djur som t o m kan få fertil avkomma. Allt beror ju på vad det är för mutationer och genetiska skador som orsakar problemen med att få gemensam avkomma.

Om björnar och hundar skulle kunna ha utvecklats från varandra är faktiskt en fundering som jag har haft tidigare. Men jag har inte haft tid att studera skillnaderna i genomen och deras system för att gå i ide kanske är alltför komplicerat för att överbrygga genetiskt. Framtida forskning kommer kunna reda ut detta.

Ibland ser t ex två olika arter av änder exakt likadana ut, lever i exakt samma typ av miljö och äter och lever på samma sätt. Men p g a olika anledningar så kan de inte normalt få fertil avkomma och därför definieras de som två olika arter. Exempel finns där populationer endast varit isolerade från varandra i 30 - 50 år där artbildning redan kan konstateras.

stebe2

Jag håller med om att artbegreppet inte enbart kan baseras på förmåga att få avkomma. Man måste titta på fler faktorer, som tex likheter i DNA. Speciellt sett över tid så blir det dock alltid en fråga om gränsdragningar i rätt stora gråzoner.

Intressant att du öppnar för att hundar och björnar kan ha gemensamt ursprung, jag tar det som en glad överraskning. Törs man inkludera även grävling och tvättbjörn i den funderingen? (Vågar inte ta steget till säl riktigt ännu ) Hur skulle björnars vana att gå i ide vara ett hinder menar du? Björnar sysslar ju inte ens med "riktig" hibernation utan det handlar snarare om att de skruvar ner metabolismen lite och går flera månader utan mat. Vargar har ju inte det problemet i och med att deras kost tillåter dem att vara aktiva året runt.
Citera
2013-06-13, 03:16
Medlem
Det verkar som att teoretiskt är skillnaden mellan en apa och en människa såpass liten att det skulle gå få fram ett barn med en apa/människa som förälder. Men såvitt jag vet har det aldrig hänt.
Citera
2013-06-13, 08:01
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Det verkar som att teoretiskt är skillnaden mellan en apa och en människa såpass liten att det skulle gå få fram ett barn med en apa/människa som förälder. Men såvitt jag vet har det aldrig hänt.
Skulle bli knepigt då vi inte har samma antal kromosomer. Sen ligger skillnaden i DNA på ca 95% vilket också försvårar det hela!
Citera
2013-06-13, 09:39
Medlem
Citat:
Nädå inte nödvändigtvis. Oftast ser nog det naturliga urvalet till att rensa bort sådant som försvårar reproduktionsmöjligheterna.
Möjligen om båda populationerna är välanpassade, stora, och miljön är mycket lika.

Citat:
T ex gäddor från Nordamerika och från Skandinavien har vad jag förstår inga problem med att få fertil avkomma. De är precis samma art. Bara ett exempel.
Ja, men de har ju inte heller varit separata populationer särskilt länge. Vid senaste istiden blandades de.
Citera
2013-06-14, 00:58
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Möjligen om båda populationerna är välanpassade, stora, och miljön är mycket lika.

Rimligen så var det också problem med avkomman mellan vissa individer i den isolerade populationen innan skadan eller förändringen och dess kompenserande eller matchande motsvarighet hos partnern har blivit spridd i en större del av populationen.

Citat:
Ja, men de har ju inte heller varit separata populationer särskilt länge. Vid senaste istiden blandades de.

Vilken salthalt tänker du att gäddorna klarar av att överleva i?

Tänker du att gäddorna spridit sig från någon enstaka isfri plats i kanske södra Europa till all den spridning som gäddorna har idag?

stebe2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in