2013-06-12, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Håller med i första stycket.

Jag tror inte CIA eller USA ligger bakom det som sker i Turkiet, det fyller inte deras intresse i regionen och själva demonstrationerna är allt för strukturerade bland delar av befolkningen. Det finns ett rättfärdigat missnöje.

Rättfärdiga missnöjen existerar i alla delar av världen. Även i Sverige. Att ligga bakom "uppror" behöver naturligtvis inte betyda att man köper upp demonstranter eller använder sig av någon organiserad underrättelsetränad armé. Att ligga bakom ett uppror är i mån i allra största grad relaterat till att elda upp en situation i syfte att få bägaren att rinna över. Detta gör man genom mediapropaganda, falska attacker och allmän kritik. På så sätt är det möjligt att få regeringen på fall genom att folket vänder sig emot styret i tron att regeringen operera tyranniskt. Vilket heller inte behöver vara sanningen.

Tar du och läser historia så har det skett regelbundet sedan tusen år tillbaka. Det är som när man står bakom två pojkar, klappar till den ene och får honom att tro på att det är han bredvid.

Citat:
Likaså tror jag inte att demonstrationerna i Syrien är judarnas eller USA:s verk, utan delar av den syriska befolkningen har helt enkelt ett missnöje mot den syriska regeringen. Det syrierna kämpade för i början är ett minne blott, skriken om demokrati och frihet har bytts ut till andra slagord, som handlar om annat än demokrati och frihet.

Att upproret i Syrien var planerat är det väl ingen tvekan om. Man hade ju redan innan upproret hittat vapen. Läste också att en Qatarisk källa bekräftade detta.

Citat:
Rebellerna kapade revolutionen och deras kamp kapades av islamister. Om huruvida Israel, USA och Turkiet tagit nytta av detta är en annan femma och något de med all säkerhet försökt utnyttja på många möjliga sätt.

Jag kan tyvärr inte hålla med. Enligt min bedömning har upproret varit planerat sedan tidigare. Allt eskalerade i takt med att man började importera terrorister och vapen. Att den samtidigt sammanfaller under den "arabiska våren" får också en och höja på ögonbrynet. Tyvärr verkar det vara för organiserat för att det ens skulle handla om något internt. Det handlar om utländska krafter. Libyen är ett bra exempel.
Senast redigerad av Kamora 2013-06-12 kl. 03:06.
Citera
2013-06-12, 09:19
Medlem
Blefss avatar
Behöver man vara orolig för att åka till Turkiet nästa vecka.

Ska till Alanya.
Citera
2013-06-12, 09:25
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blefs

Ska till Alanya.

Vet inget specifikt om Alanya, men man ska vara medveten om att allt generellt överdrivs något enormt i media - de rapporterar ju aldrig om att något *inte* händer, eller hur?

Även UD och andra länders resvarningar ska man ta med en nypa salt, om det inte är en fullständig resvarning ("avråder från alla resor").

Men du kan ju passa på att fråga lite turkar på plats vad de tycker, skulle vara intressant att höra.
Citera
2013-06-12, 11:12
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blefs

Ska till Alanya.

Åk du.
Själv var jag i Istanbul förra veckan och bodde i ett hotell 3km från Taksim.
På dagarna är det hur lugnt som helst då folk jobbar som vanligt. Men efter jobbet från 17-20 då hör man hur folk tutar och rör sig mot Taksim för att därefter från 21-23 höra hur tutorna byts ut mot sirener.
På dagarna är det inga problem. Allt är som vanligt men kvällstid hade jag hållt mig inne.
Citera
2013-06-12, 13:49
Medlem
Turkisk polis tillsammans i Taksimtorget

http://webtv.hurriyet.com.tr/20/50737/0/1/bu-kez-de-polis-slogan-atti.aspx

Vatan sana canim feda = Offrar mitt liv för min nation
Citera
2013-06-12, 14:34
Medlem
Yaskos avatar
Så jävla tjat om polisbrutalitet.

Ta en titt på boxen i höger....

http://en.wikipedia.org/wiki/1992_Los_Angeles_riots

Världens mest demokratiska land....
Citera
2013-06-12, 17:48
Medlem
AstralProjectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko

Du är medveten om att det inte var polisen som sköt ihjäl alla dom där i LA-upploppen va?

Att det har skett hemskheter förr på andra platser är inte en ursäkt för polisbrutaliteten som varit så förekommande under Occupy Gezi. Finns fruktansvärt mycket bild- och videomaterial som visar polisens sjuka våldsbruk.
Citera
2013-06-12, 19:40
Medlem
livegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko

Nästa gång du lägger ut någon länk, försök att läsa den först.

Citat ur din egen länk.

Citat:
Widespread looting, assault, arson and murder occurred during the riots, and estimates of property damages topped one billion dollars.

Fifty-three people died during the riots, including ten who were shot dead by police and military forces,[22] with as many as 2,000 people injured. Estimates of the material losses vary between about $800 million and $1 billion.[23] Approximately 3,600 fires were set, destroying 1,100 buildings, with fire calls coming once every minute at some points. Widespread looting also occurred. Stores owned by Korean and other Asian immigrants were widely targeted
Alltså majoriteten av de döda dödades av själva upprorsmän.

Och så här brutalt och våldsamt var de protesterande.

http://vimeo.com/7476257
http://www.youtube.com/watch?v=39J0alpEgeQ

Och du jämför denna protestaktion med de fredliga protesterna i Turkiet.
Citera
2013-06-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livegen
Och du jämför denna protestaktion med de fredliga protesterna i Turkiet.

Poliser har skadats, en polis har dött och människors affärer har vandaliserats. Fredligt?
Citera
2013-06-12, 20:23
Medlem
livegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Poliser har skadats, en polis har dött och människors affärer har vandaliserats. Fredligt?
Protesterna i Turkiet började fredliga för att omvandlas till stenkastningar mot poliser efter att polisen gick hårt mot demonstranterna. Detta tvärtemot Rodney King protesterna, som direkt börjades med plundring av affärer och vandalisering.

Sedan tror jag inte att affärerna har vandaliserats. Den enda som påstår det är sionisten Erdogan. Även om så skulle vara fallet, är det inte många affärer som har vandaliserats jämfört med 1100 affärer som blev förstörda i Rodney King protesterna under bara 6 dagar.
Citera
2013-06-12, 22:24
Bannlyst
Erdogan öppnar för folkomröstning efter ha haft möte med 11 personer (OBS! dessa 11 personer var inte vem som helst utan de blev utvalda av Erdogan själv med största sannolikhet AKPare) som sägs att deltagit protesterna i Istanbul, en folkomröstning endast angående parken.

Men inget om islamiseringen verkar ha tagits upp. Hela protesten från början handlade snarare om islamiseringen än park men parken var en bra ursäkt för de som demonstrerade.
Senast redigerad av mentos-fruit 2013-06-12 kl. 22:40.
Citera
2013-06-12, 22:55
Bannlyst
För er som missade igår kväll hur kravallpoliser förde bort folket från parken efter Erdogan gav order till poliserna att torget ska tömmas kan se här:

https://www.facebook.com/photo.php?v=715615668454363&set=vb.655032727845991 &type=2&theater
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in