2013-06-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av africancoffee
Tänkte slänga ut lite brandfacklor som jag grunnat på!

En ev dumpningsplats av bevis kan eg vara varsomhelst! De kan dessutom vara på olika platser, kvarlevorna, kläderna & mobilen.

Södra sidan av Luleälv mellan Boden & Luleå är väl nästan uteslutande skog & jordbruksmark? Flera mil av lämpliga ställen att dumpa kompromentterande material. Är det mycket eller lite trafik? Gott om hus? Stora skogsområden? Har polisen sökt nånting i dessa områden? Iakttagelser från omgivningen? Är det nåt folk på mindre orter har koll på så är det vilka som är i farten. Speciellt för dom okända bilar/människor.

Var KJ till Luleå under denna period mellan 4/5 till 10-11/5? Eller andra datum. Vad vet vi?
Hans far jobbar på tydligen på F21 (iaf vad som påstås i tråden) som är ett förband inom Försvarsmakten. Vilken väg är vanligast för pendlare att köra? Norra eller södra sidan? Kan KJ ha hälsat på sin far på jobbet? Avståndet mellan Luleå & Boden på den här sidan av älven är väl 4-5 mil!?

Riksväg 97 är väl den mest använda vägen speciellt om man bor i området som KJs föräldrar verkar bo i. Tittar vi på området bortanför Gammelängsberget och Mjösjöberget Väg 356 och 383 så hittar du ännu mer skog, dessutom tar du dig förbi den lilla beryktade stugan som varit avspärrad.
Citera
Medlem
CloneWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Men det är väl ändå en filosofisk fråga? Jag kan visst tänka mig scenarior när det allra flesta hade klarat utav det. T.ex. om en människa faller ner död på dig och enda alternativet du har att komma loss är att stycka dennes kropp- du råkar dessutom mirakulöst ha en kniv bredvid dig som är inom räckhåll, annars om du inte gör det så väntar en långsam död med ett ruttnande lik ovanpå dig. Det var kanske ett extrem scenario, men detta är inte heller en fråga som vi kommer att få svar på- med tanke på att de allra flesta aldrig kommer att döda en annan människa- vare sig med vilja eller genom en olyckshändelse. Och därför så kommer de inte heller att ställas inför valet att begå en sådan fruktansvärd handling.

Min uppfattning är iaf att de flesta människor överlag är kapabla till att begå ondskefulla dåd- men att vissa är mer lättkränkta och därmed mer benägna att ta till våld, dessutom så kan motiven till diverse våldsdåd variera och de kan vara olika hedervärda. Jag tror således inte att brottslingar är monster- även om vissa utav dem kan bete sig som sådana. Det finns motiv där iaf ja skulle tänka mig att kunna ta till våld- som om en pedofil förgrep sig på mina barn. Och som en bonus på det så verkar sociala faktorer i allra högsta grad vara involverade när det kommer till vilka som blir gärningsmän eller inte.

Men visst jag förstår vad du menar och det måste vara fruktansvärt att stycka en annan människas kropp. Har du förövrigt sett filmen "Alive"?

Vi vet dessutom inte om KJ är sjuk eller vad som utlöst detta fruktansvärda som han gjort. Hur det än ligger till så tror jag inte att han är ondskan personifierad.

Haha! Jo, extremt filosofisk verkar du vara!
Människor faller för det första INTE ned döda över andra människor. Jag utesluter det dock inte helt, men det känns orimligt.
Hade denna människa varit så fet att det varit fara för mitt liv hade styckning av denne trots allt varit ett senare alternativ. Ropa på hjälp först! Få iväg detta FETTO från min kropp!!
Styckning hade INTE varit prioritet nummer ett i vart fall.

För övrigt var mitt svar till dig att de flesta INTE styckar människor. De flesta gör helt enkelt inte detta.
Citera
Medlem
africancoffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mobil sannolikt men kläder är höljt i dunkel, polis har inte yttrat en stavelse och jag har försökt få tråden att nosa var de kan ha tagit vägen, varken jag eller ingen har ett uppslag mer än delar av offret, inget som mer kan knytas till händelsen.

Var kroppen utan kläder, förmodligen men det ger olika möjliga scenario. En naken kropp (torso) är mer besvärlig att hantera än en kropp med kläder (fasta tag) så det är viss vikt i transport dit om styckningen skett utomhus. Styckningen har skett före transport är för mig givet. Var hennes mobil och persedlar ar gömda, brännt upp, sänkta kan man bara med rörelsemönster och GM's lokal kännedom kanske utröna.

Det är iaf ett mord som begåtts av en lokal person med god kännedom om terräng och gömsel

, men misstaget blev stressen som avslöjar misstagen och även FP1 talar för det.

Tror också att stressen gjorde att fp1 blev nånting som GM inte riktigt ville. Om mer teknisk bevisning skulle dyka upp vore det bra för utredningen. Mordvapen, kläder, mobil etc.
Citera
2013-06-11, 21:30
Medlem
Theforeigners avatar
Postade detta tidligare i dag men admin plockade bort det då jag glömde att man inte får posta hela artiklar, jag har nu bättrat det.

Vil sätta pris på att höra andras mening om dessa rödbruna fläckarna's betydning...

VARFÖR HITTADE POLISEN INTE DEN RÖDBRUNA BLOD? FLÄCKEN
VID FÖRSTA UNDERSÖKNINGEN /FOTOGRAFERINGEN ???

VAR DET KANSKE DÄRFÖR ATT DEN INTE VAR DÄR???

Jag tykker att det är interessant OCH mycket bekymrande att polises tekniker INTE hittade den där rödbruna/blod?-fläcken, rakt utanför KJ's dörr, FÖRSTA gången dom var där den 23 Maj!
Särskilt med tanke på att dom den dagen inte bara undersökte, men faktiskt ochså fotograferade loftgången.

Ännu mera bekymrande är det dock att polisens tekniker, 5 dagar SENARE, på präcis samma ställe! och efter at polisen samma dag ha gått ut med at "Det fattas robust, konkret bevisning", hittar den blod-liknande fläcken.

Jag menar...HUR KOM DEN DÄR RÖDBRUNA BLOD?-FLÄCKEN IGENTLIGEN DIT???

Polisen tar naturligtvis ett prov och vupti, 3 dagar senare, den 31 Maj, häktas KJ på den høgre mistanke graden "sannolika skäl" i och med at polise tydligen har skaffat "robust, konkret bevisning"

Nästa dag, den 1 Juni, meddelar polisen att ett blodspår hittats, på ett sätt som kan kopplas til KJ
(media påstår at det hittats i KJ's bil)

MEN jag frågar mig själv...är blodspåret man säger kan kopplas til KJ, i själva värket den rödbruna/blod?-fläcken rakt utanför KJ's dörr, som man först hittade ANDRA gången man letade OCH fotograferade???

...OCH SOM SAGT HUR KOM DEN DIT???

Var det någon som planterade den där???

Här en tidslinie som sätter detta i perspektiv:

20 maj: Kroppsdelar hittas på FP1

21 Maj: Kl 12 Press konferans Polisen meddelar at kroppsdelar hittats på FP1
Kl ca 13-15 Foto på vit VW Caddy skåpbil som Polisen nu interesserar sig för

22 Maj: Flera kroppsdelar hittas FP2

23 Maj: Kl 13 söker man KJ för at gripa honnom, men hittar honnom vist inte förän ca 16 då han grips.

Eftermiddag polisens tekniker fotograferar bland annat loftgången utan at hitta röd/brun fläck.
Bilar beslagtas.

26 Maj :KJ begärs häktad

27 Maj: KJ häktas, skäligen misstänkt, den lägre misstankegraden.
Åklagaren har en vecka på sig att hitta starkare bevis.

28 Maj: Det fattas robust, konkret bevisning
Kl 12:30 Polisens tekniker återkommer nu till KJ's bostad och tar blant annat prov på några
mörka brunröda fläckar som finns cirka fem meter från den misstänktes dörr.

31 Maj: KJ häktas på sannolika skäl

1 Juni: Polise meddelar att ett blodspår hittats på ett sätt som kan kopplas til KJ
(media påstår at det hittats i KJ's bil, men detta är obekräftat av polisen)

Här är två artiklar som förklarar omständigheterna kring den rödbruna fläcken.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleID=7673520

Publicerad 23 maj 2013 22:24

Quote:
På torsdag eftermiddag, några timmar efter gripandet av 22-åringen, anlände två tekniker till den misstänkte 22-åringens adress
...de var kvar vid 5-tiden i alla fall, fotade loftgången och allt möjligt, säger en granne.

4 dagar senare:

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6852444

(I denna lænk finns bild på bådeden brunröda fläcken och själva loftgången )

Publicerad 2013-05-28 14:12

Quote:
Polisens tekniker har på nytt undersökt 22-åringens bostad och ett stort intresse riktades mot utrymmet utanför lägenheten. Vid 12.30 på tisdagen kom två av polisens tekniker till 22-åringens bostad för att undersöka om det finns kvar någon teknisk bevisning som kan kopplas ihop med 20-åriga Vatchareeya Bangsuans död.
Quote:
...de var också intresserade av utrymmet utanför bostaden. Framför allt några mörka fläckar som finns cirka fem meter från den misstänktes dörr. – De tog topsprover på fläckarna, berättar grannen.
Senast redigerad av Theforeigner 2013-06-11 kl. 21:34.
Citera
2013-06-11, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Förmodligen men varför inte söka efter just persedlar och annat, jag tycker det är oerhört viktigt men har fått en plats långt bakom händelsen.

De finns men icke på plats vi tycker är normalt..

Ja, kanske är nog starkt det som finns redan och svaren som kommer så att det inte kommer kunna ge något mer, de kanske fått fram alla SMS och telefonsamtal från mobilen de behöver.
Citera
2013-06-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Vet ju inte hur KJ:s Far ser ut men kan han ha tillgång till nycklar till de ställen som är låsta i området där forten och det ligger?

Det är väl bara rödbergsfortet som är öppet numera? De andra är väl plomberade eller fortfarande i fortV:s ägo, dvs inget random guide har nyckel till.
Citera
2013-06-11, 21:36
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6852699
Det rullar några tårar ner för kinden när Vatchareeya Bangsuans mor med hjälp av översättare berättar om den 4 maj, dagen som började precis som en vanlig lördag. Det gör ont, men hon vill berätta.

– När jag vaknade satt Vatchareeya och tittade på Youtubeklipp från en thailändsk serie. Det brukade hon göra.

Vatchareeyas mamma gjorde henne sällskap och tillsammans tittade de på en film från släkten i Thailand där en kusin just fyllt två. Vatchareeya hade som extrajobb att dela ut reklamblad och gjorde det även denna lördag. När hon återvände berättade hon två saker för sin mamma: Att hon var sugen på en särskild thailändsk efterrätt. Och att hon skulle plugga hemma hos en kompis då ett prov väntade på måndagen. Sedan försvann hon, för att aldrig mer återvända.

___
tänker på fler länkar, men hittar inte atm

Detta räcker bra, tack.
Citera
2013-06-11, 21:39
Medlem
Mouchinos avatar
Bodens fästning består alltså av fem Fort men sen finns det utöver det en massa bunkrar, alltså det är ju hur stort som helst. Finns ju massor med ställen att göra sig av med allehanda bevis. Måste läsa på lite här

http://www.rodbergsfortet.com/kontakt.htm
Citera
2013-06-11, 21:40
Medlem
africancoffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Riksväg 97 är väl den mest använda vägen speciellt om man bor i området som KJs föräldrar verkar bo i. Tittar vi på området bortanför Gammelängsberget och Mjösjöberget Väg 356 och 383 så hittar du ännu mer skog, dessutom tar du dig förbi den lilla beryktade stugan som varit avspärrad.

Kollade kartan nyss. Det verkar vara stora skogsområden öster om fp1 & fp2.

Vad finns i dessa områden förutom forten? Är det ringlande grusvägar? Är dessa i bra skick?
Citera
2013-06-11, 21:41
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är i högsta grad förståeligt; även om hon inte på något sätt är inblandad i själva brottet så måste hennes kommentarer anses vara så grova att de inte bara kan avfärdas med att ha bottnat i oresonlig svartsjuka; det bör också ligga något annat bakom. - Vad sägs om rasism; en rasism som i takt med en ökande ström av flyktingar och invandrare kommit att sprida sig som en löpeld genom den gamla befästningsstaden Boden. AN kan ha tillåtit sig dessa grova kommentarer för att hon visste att hennes åsikter delades av många både på facebook och i hennes omgivning, och hon kunde inte heller smälta att en utböling som VB förmått att göra ett starkt positivt intryck på såväl hennes egen man som på andras. - Varför var det så få bodensare som deltog i sökandet efter VB?

Den vars sjuka hjärna ligger bakom mördandet och styckandet av VB kan ha färgats och genomsyrats av denna rasism och därmed gett sig själv en giltig ursäkt att genomföra brottet - ja, han kan t o m ha trott att många med AN i spetsen skulle tacka honom för att ha utplånat en fiende.

Låter som att en markägare med aversion mot thailändska bärplockare är med på ett hörn .. Jag har tidigare skrivit att mordet på VB även kan ha ett rasistiskt motiv. Djupt beklagligt om så är fallet.
Citera
2013-06-11, 21:42
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Deltagarna pratade då om vad som kunde ha hänt henne, men 22-åringen deltog inte alls i samtalet fast han var närvarande. Pa*rik En*ström visste inte då om 22-åringens relation till flickan och blev i efterhand förvånad över hans bristande reaktion.

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6855617

Är det egentligen särskilt förvånande med den typ av funktionsnedsättning som KJ sägs ha? Kan man verkligen tolka KJ bristande reaktion som att han inte brydde sig om VB, eller att han var märklig öht, det är kanske hans normaltillstånd?

Men denne P. Engstr*m, han kände väl visst KJ? Det var väl han som undrade vart han tagit vägen och vad som hände med spaden? Kallade honom för Kibba..

Sorry, ser att han medger att de känner varandra.
Senast redigerad av Popcorn76 2013-06-11 kl. 21:45.
Citera
2013-06-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Det är väl bara rödbergsfortet som är öppet numera? De andra är väl plomberade eller fortfarande i fortV:s ägo, dvs inget random guide har nyckel till.

Åbergsfortet är inte plomberat ännu, och igång, även om det bara är vaktmästaren som är där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in