2013-06-10, 13:02
Medlem
http://www.kronofogden.se/15251.html
Citera
2013-06-10, 14:15
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NettNett
PK:s fastighet ligger ute för exekutiv auktion... Visning 2013-06-18 kl. 13:00

En sorglig historia. Det får inte gå ut mer pengar än vad som kommer in, nu får familjen rätta mun efter matsäcken för det finns inget val. Egentligen ganska nyttigt.

Tur att PK är satt i förvar annars hade det kanske blivit fler mord.
Citera
2013-06-10, 14:19
Bannlyst
PK medger omhäktning enligt Barometern:
http://www.barometern.se/nyheter/oland/mordatal-tidigast-i-juli(3810486).gm

Och:
* Nej, man kan inte dra slutsatsen att har erkänner för att han medger häktning. Han tillhör troligen den kategori misstänkta som föredrar att vara kvar i häktet. En del häktade ser häktningsförhandlingen som en chans att komma ut ur cellen och medger därför inte häktning. Andra tycker det är lugnt och skönt i häktet och tycker inte om ståhejet en häktningsförhandling innebär.
* Nej, man kan inte heller dra slutsatsen att bevisningen är dålig eftersom åklagaren inte är färdig med förundersökningen. Om det stämmer att åtal väcks i juli är det ovanligt snabbt.
Om man väcker åtal för mord mitt under industrisemestern är det dessutom det mest överraskande som skett sedan Jesus promenerade på vattnet.
Citera
2013-06-10, 14:39
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
PK medger omhäktning enligt Barometern:
http://www.barometern.se/nyheter/oland/mordatal-tidigast-i-juli(3810486).gm

Och:
* Nej, man kan inte dra slutsatsen att har erkänner för att han medger häktning. Han tillhör troligen den kategori misstänkta som föredrar att vara kvar i häktet. En del häktade ser häktningsförhandlingen som en chans att komma ut ur cellen och medger därför inte häktning. Andra tycker det är lugnt och skönt i häktet och tycker inte om ståhejet en häktningsförhandling innebär.
* Nej, man kan inte heller dra slutsatsen att bevisningen är dålig eftersom åklagaren inte är färdig med förundersökningen. Om det stämmer att åtal väcks i juli är det ovanligt snabbt.
Om man väcker åtal för mord mitt under industrisemestern är det dessutom det mest överraskande som skett sedan Jesus promenerade på vattnet.

Han inser väl att han inte har så mycket att komma ut till och vad har han att erbjuda. Mordmisstänkt. Ekonomin körd i botten. Familjen, förmodligen helt förkrossad. Hemmet är ute på exekutiv auktion. Vännerna en minskande krets......
Citera
2013-06-10, 17:45
Medlem
Försäljningen av huset är troligen till fördel för polisen. Jag tror att huset, PKs hem, hade en oerhörd betydelse för honom. Här gäller nog ordspråket "Min hem är min borg". PK blir förmodligen skörare och det är lättare för polisen att bryta ner PKs försvar vid förhören.

När det gäller hur PKs barn har haft det under sin uppväxt tycker jag att det är befogat att kalla dem barn. De föddes inte som tonåringar eller ungdomar. Med begreppet uppväxt menas inte en bestämd tidpunkt utan en period från det man föds till dess man anses vara så pass gammal att man kan klara sig utan en vuxens närvaro. Det är inte länge sedan PKs barn lämnade den perioden bakom sig. Den yngsta sonen är väl fortfarande bara på gränsen till vuxen.
Citera
2013-06-10, 17:50
Medlem
Ja, barnen är ju så pass gamla nu och snart flyger de ur boet så ett lägenhetsboende där man vet de månatliga kostnaderna åtminstone vad det gäller det torde ju vara att föredra för den kvarvarande familjen. Jo, risken finns ju att fler mord hade skett om inte PK hade suttit där han nu sitter, hemska tanke! Angående åtal så skall väl det vara väckt i augusti, tyckte jag att jag läste någonstans, men jag kan han fel.

Måste vara fruktansvärt för barnen att deras pappa, som har levt under samma tak med dem i alla år, har MÖRDAT människor för att bl.a. livnära sin familj för jag har ju lite svårt att tro att han skulle ha gjort det för nöjes skull. Tittar man på beskrivningen av PK:s hus med tillhörande byggnader så finns där ju lite fix att göra och arbetar man som snickare så borde inte de behoven finnas då en snickare väl ser till att ha ordning på sina egna domäner först och främst? Men det har väl varit enklare att låna pengar av folk och ibland också hota och döda för att komma över dem. Familjen måste ju ha haft otroliga omkostnader i sitt leverne där pengarna har försvunnit lika fort som de har kommit in. Man kan bara hoppas att barnen får hjälp med ekonomisk planering så de lär sig handskas med pengar om det nu är så att de inte har behövt göra det under sin uppväxt. För överhuvudtaget tycks många ungdomar, utan trassliga hemförhållanden, idag tro att pengar växer på träd och att jobb erbjuds via sms.
Citera
2013-06-10, 18:21
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NettNett
Ja, barnen är ju så pass gamla nu och snart flyger de ur boet så ett lägenhetsboende där man vet de månatliga kostnaderna åtminstone vad det gäller det torde ju vara att föredra för den kvarvarande familjen. Jo, risken finns ju att fler mord hade skett om inte PK hade suttit där han nu sitter, hemska tanke! Angående åtal så skall väl det vara väckt i augusti, tyckte jag att jag läste någonstans, men jag kan han fel.

Måste vara fruktansvärt för barnen att deras pappa, som har levt under samma tak med dem i alla år, har MÖRDAT människor för att bl.a. livnära sin familj för jag har ju lite svårt att tro att han skulle ha gjort det för nöjes skull. Tittar man på beskrivningen av PK:s hus med tillhörande byggnader så finns där ju lite fix att göra och arbetar man som snickare så borde inte de behoven finnas då en snickare väl ser till att ha ordning på sina egna domäner först och främst? Men det har väl varit enklare att låna pengar av folk och ibland också hota och döda för att komma över dem. Familjen måste ju ha haft otroliga omkostnader i sitt leverne där pengarna har försvunnit lika fort som de har kommit in. Man kan bara hoppas att barnen får hjälp med ekonomisk planering så de lär sig handskas med pengar om det nu är så att de inte har behövt göra det under sin uppväxt. För överhuvudtaget tycks många ungdomar, utan trassliga hemförhållanden, idag tro att pengar växer på träd och att jobb erbjuds via sms.

Mamman, alltså sambon är ju medskyldig till den ansvarslösa ekonomin. Hon borde ha satt stopp för länge sedan. De hade ju haft alla möjligheter att beta av lån och hålla igen för att kunna behålla huset. Varför tog hon inte kommando i tid. Obegripligt.
Nu är det bara att kavla upp ärmarna och göra en budget. Barnen, skaffa utbildningar om de inte redan gjort det. Hela familjen borde gå en grundkurs i ekonomi så de blir medvetna om hur det fungerar och att pengar inte växer på träd.
Citera
2013-06-10, 18:44
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Mamman, alltså sambon är ju medskyldig till den ansvarslösa ekonomin. Hon borde ha satt stopp för länge sedan. De hade ju haft alla möjligheter att beta av lån och hålla igen för att kunna behålla huset. Varför tog hon inte kommando i tid. Obegripligt.
Nu är det bara att kavla upp ärmarna och göra en budget. Barnen, skaffa utbildningar om de inte redan gjort det. Hela familjen borde gå en grundkurs i ekonomi så de blir medvetna om hur det fungerar och att pengar inte växer på träd.

Ja, det är väldigt märkligt. Är man ett par, så vet man inkomster och utgifter! Man diskuterar ränteläget, fast eller bunden ränta, hur mycket anser vi oss ha råd att amortera per år osv... Dessutom har man hus måste det definitivt finnas en buffert, vad som helst kan hända. Varmvattenberedaren, taket osv... De kan överhuvud taget inte diskuterat pengar, för mig låter det knäppt.

Att dessutom 3 barn nu får se sitt hem gå till försäljning via kronofogden, samtidigt som pappa är häktad är tragiskt, det lägger jag båda föräldrarna till last för. Att PK sedan hade ett fruktansvärt unikt, tragiskt sätt att lösa sina finansiella problem, borde nästan bli något för en kriminalpsykolog att lösa, för sådant här händer inte i verkligheten. Om någon berättat det för mig bara, skulle jag aldrig någonsin trott på det, så makabert är det!

Edit: hur klarade de trycket efter att PK suttit häktad 2006? Har de haft arbete båda två hela tiden, vad har de gjort för pengarna? Kommer L att vänta på honom när han sitter i fängelse, eller går hon vidare? Är deras förhållande starkt?
Senast redigerad av why123 2013-06-10 kl. 18:50. Anledning: ..
Citera
2013-06-10, 21:02
Medlem
Intressant att se att P i slutet på 2010 tog ut ett pantbrev på 407.000:-
Lägger man ihop pengarna från arvet och skadestånd etc så blir det enorma summor
Citera
2013-06-10, 21:09
Medlem
Huset till salu... Blev förvånad, trodde inte att skulderna till kronofogden uppgick till mer än 120 000 och att en hel del av detta skulle täckas av beslaget av vapen, traktor och kärra. Men då är det ännu mer då tydligen. Någon som har siffrorna?

Sorgligt. Alltihopa.
Citera
2013-06-10, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123

Edit: hur klarade de trycket efter att PK suttit häktad 2006? Har de haft arbete båda två hela tiden, vad har de gjort för pengarna? Kommer L att vänta på honom när han sitter i fängelse, eller går hon vidare? Är deras förhållande starkt?

PK jobbade nere i Köpingsvik som snickare när polisen hämtade honom och där hade han jobbat ett tag. Här uppe i Byxelkrok/Böda-trakten var det inte många som ville ha med honom att göra sedan morden 2006 och häktningen/rättegången året efter, eftersom det funnits en rätt stark övertygelse om att han var skyldig även om han gick fri den gången. Hans sambo jobbar inom skola/barnomsorg och har mig veterligen haft jobb hela tiden.
Vad gäller barnen så har de ju flyttat hemifrån redan vid 16 års ålder för att gå på gymnasiet i Kalmar. Det är det vanliga för alla nordöländska ungdomar att man flyttar till Kalmar efter 9:an, om man inte väljer att gå på Ölands Gymnasium, men de har väldigt få utbildningar, eller pendla vilket innebär ca 5 timmar buss (på grund av alla stopp och omvägar) fram och tillbaka varje dag, vilket inte brukar ses som ett alternativ.
Det är frågan om hans sambo vill bo kvar häruppe nu, särskilt om han fälls. Hon har sin mamma och sin syster häruppe, men alla barnen i Kalmar så vem vet. Måste vara så hemskt för dem alla. Som en mardröm som man inte kan vakna ifrån.
Citera
2013-06-10, 21:22
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Huset till salu... Blev förvånad, trodde inte att skulderna till kronofogden uppgick till mer än 120 000 och att en hel del av detta skulle täckas av beslaget av vapen, traktor och kärra. Men då är det ännu mer då tydligen. Någon som har siffrorna?

Sorgligt. Alltihopa.

Det skulle vara till fördel för familjen om de fått sälja huset själv. Att låta kron-kalle sälja huset betyder automatiskt lägre pris, människor fattar hur illa det är..

Sedan är det positivt att när PK (med största sannolikhet) åker in, så slipper LK huset och dess kostnader. Det är svårt att dra runt ett hus på en lön, och klarade de inte det på två löner så finns det inte en chans att klara det på en lön.
Senast redigerad av why123 2013-06-10 kl. 21:48. Anledning: .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in