2013-06-10, 16:09
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Bygger vidare lite på det här:

Är det mänskliga välbefinnandet rent 'kroppsligt' (för att använda ännu ett problematiskt begrepp)? Alltså, är hälsa och fysiskt välmående verkligen det enda "goda" för oss människor? Är det inte behovet av intellektuell stimulans som i någon mening definierar vad vi är? Är du hellre en lycklig gris än en olycklig Sokrates?
På vilket sätt skulle det ena motsäga det andra? Det skulle väl inte vara omöjligt för en Gud att skapa en nyfiken, potentiellt allvetande människa med högt utsläpp av centralstimulerande substanser i hjärnan. Rent evolutionärt skulle det vara ett stort problem då höga utsläpp av glada (i brist på bättre ord, får jag erkänna) centralstimulerande substanser då dessa ofta har som funktion att visa att man har tillgodosett alla sina behov för stunden.
Men om de hjärnan vore utformade på ett annat sätt, vilket knappast vore omöjligt för en Gud, så skulle människan kunna leva i konstant lycka men ändå känna ett behov av att de vardagliga kraven för överlevnad tillgodoses.

Jag vill inte på något sätt påtala mig själv som intellektuell, men jag skulle nog byta bort många av mina insikter och många av mina krav jag känner på mig mot att få en högre grad av lycka. Däremot är jag väl medveten att jag inte själv har möjlighet att göra det valet, jag kan bara vara jag och leva efter de förutsättningar jag har. Jag ägnar dock stor del av min tid åt att försöka få reda på vilka faktorer som kan öka mängden lycka.
Personligen tycker jag även att ordet lycka är problematiskt
Citat:
Varför kunde inte måttet på Guds godhet istället vara världen vi lever i? En omnipotent Gud hade givetvis kunnat ingripa i varje tillfälle, och på så sätt räddat oss från smärta, lidande död osv. — men vore det verkligen detsamma som att göra det goda? Hade Gud då varit omnibenevolent? Skulle inte ett gudomligt intervenerande förändra universums (iaf till synes) enkla konstanter och lagar på ett sådant sätt att världen skulle bli oss fullkomligt obegriplig? Vore det en "godare" Gud?
Min (kanske lite uttjatade..) kritik mot just detta är att själva grunden i världen hade kunnats göra bättre, världen hade kunnat göras till en plats där världen är god, där de medvetande i skapelsen känner att skapelsen är god och där Gud inte behöver interagera.

Personligen skulle jag säga att världen är näst intill obegriplig så fort man försöker fördjupa sig lite i ämnet. Lätta interaktioner av naturlagarna med någon sorts "butterfly effect" skulle knappast göra naturen mindre begriplig för oss.
Citera
2013-06-10, 16:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud är både programmeraren och datorn.

Ponerat: Inte nödvändigvis datorn.

Citat:
Nej precis, en perfekt varelse kan inte ha några behov, men den bör ha en vilja.

Ponerat: Själv är jag benägen till att hålla med dig och kallar detta för 'intention', men det är mycket spekulativt och inte alla 'primary causes' fungerar så. En del 'drömmar' fram kosmos.

Citat:
Instämmer. Jag kan inte förstå hur en allgod, allsmäktig Gud skulle kunna tillåta en medioker värld.

Om 'godhet' definieras som det som passar 'guds' syfte bäst.

Citat:
För att knyta an till topic: Evolutionen och dess enkelhet är ett praktexempel på Guds godhet, givet att vi har ovanstående resonemang i åtanke.

Är du ironisk?
Citera
2013-06-10, 16:16
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Men programmet kräver någon form av dator som 'realiserar' det. Annars är "vårt" program endast ett i mängden av alla möjliga. Gud är både programmeraren och datorn.
Enligt de flesta religioners syn på Gud så är Gud både skaparen och 'uprätthållaren', t.ex. katolicismen och om jag inte har fel så har även Muslimer denna syn. Det är korrekt. Men 'skapelse' implicerar inte att skapelsen måste upprätthållas av det som skapade den. Kan ju va bra också att skilja på per se och per accidens orsaksföljder. Datorprogrammet är t.ex. ett exempel på en per accidens orsaksföljd, dvs. jag behöver inte vara kvar för att datorprogrammet ska fortsätta fungera. Symbiosen mellan datorn och programmet är dock en per se orsaksföljd. Ett bättre exempel vore följande; En kvinna får ett barn. Kvinnan kan sluta att existera utan att effekten 'barnet' slutar existera. Dock, är barnet beroende av andra saker för sin existens och är på så sätt en del i en per se orsaksföljd.

Citat:
Nej precis, en perfekt varelse kan inte ha några behov, men den bör ha en vilja. Således borde det vara möjligt att spekulera sig fram till tänkbara anledningar med skapelsen. Vi kan exempelvis inte utan vidare anta att jorden och människan är högsta prioritet.
Precis, dvs. inte utan question-begging. Men implicerar inte en 'vilja' på något sätt ett 'behov'?

Citat:
Instämmer. Jag kan inte förstå hur en allgod, allsmäktig Gud skulle kunna tillåta en medioker värld.
Inte jag heller.

Citat:
För att knyta an till topic: Evolutionen och dess enkelhet är ett praktexempel på Guds godhet, givet att vi har ovanstående resonemang i åtanke.
Visst är evolutionen som princip enkel, men problemet med lidande kvarstår. Skulle det vara möjligt för Gud att skapa människan utan att använda evolutionen?
Senast redigerad av baylife 2013-06-10 kl. 16:57.
Citera
2013-06-10, 16:21
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Du har en gudstro, många fler har också en gudstro, stark gudstro och inte nödvändigtvis specifik sådan, har ofta lett till väldigt ödesmättade beslut där man s.k överlämnat sig eller andra åt att låta gud besluta, det uppfattar jag som att behöva nedtona människans eget ansvar men eget snavar betyder inte automatiskt att "människan själv orsakar sjukdomar" ... det var mer så jag uppfattade, och kan så klart ha missuppfattat din syn på det hela - dock är gudstro (beroende på graden av fanatism) inverkande på vetenskapliga processer, utan tvekan, dels att man kan misstro alt. övertro, övertro kan resultera i missade bedömningar, att inte våga, inte vilja och nöja sig med sin gud. Ibs sin egen lilla specifika tro, som väl skulle illustrera ett unikum för enbart dig, ja jag vet inte.. du har inte presenterat din specifika gudstro .
Du har sannerligen en förmåga att få ut det mesta av några få rader.

Du gör såklart en bra poäng. Gudstron och religion har användes för att sänka människas naturliga nyfikenhet inte bara det men på många andra sätt också. Nu när jag ändå skriver kan jag väl berättar hur jag ser det (sry bogomil ) Min gudstro är inte sådan som hindra mig från att eftersträva goda ting i livet tvärtom ska man som människa gör sitt bästa att försöka uppnå dessa men samtidig vara medveten om att ovissheten för utkomsten ligger endast hos Gud. Det är egentligen fel tråd att diskutera predestinationsläran så jag avslutar diskussionen här om inget annat.
Senast redigerad av Golden.Ration 2013-06-10 kl. 16:36.
Citera
2013-06-10, 16:29
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
På vilket sätt skulle det ena motsäga det andra? Det skulle väl inte vara omöjligt för en Gud att skapa en nyfiken, potentiellt allvetande människa med högt utsläpp av centralstimulerande substanser i hjärnan. Rent evolutionärt skulle det vara ett stort problem då höga utsläpp av glada (i brist på bättre ord, får jag erkänna) centralstimulerande substanser då dessa ofta har som funktion att visa att man har tillgodosett alla sina behov för stunden.
Men om de hjärnan vore utformade på ett annat sätt, vilket knappast vore omöjligt för en Gud, så skulle människan kunna leva i konstant lycka men ändå känna ett behov av att de vardagliga kraven för överlevnad tillgodoses.
Jag håller med om att det finns en del ganska stora problem med detta "ad hoc-bygge", men det borde kunna lösas med ytterligare antaganden.

Du säger själv att det finns en rent evolutionär fördel med våra behov — är inte det anledning nog? Givetvis kunde en omnipotent Gud ha skapat oss så att vi var i ett tillstånd av konstant lycka, men här måste man då ställa sig en fråga: varför skulle gud skapa något alls? Varför gör inte Gud bara en kopia av sig själv?

Här kunde man tänka sig något i stil med att Gud vill delge sin godhet/perfektion för ett maximalt antal 'essenser'. Därför uppstår "lokal ondska", i.e. det människan kallar ondska. Världen som helhet måste däremot vara perfekt. När vi betraktar den anspråkslösa, enskilda plattan i mosaiken ser vi inte den vackra helheten.

Citat:
Jag vill inte på något sätt påtala mig själv som intellektuell, men jag skulle nog byta bort många av mina insikter och många av mina krav jag känner på mig mot att få en högre grad av lycka. Däremot är jag väl medveten att jag inte själv har möjlighet att göra det valet, jag kan bara vara jag och leva efter de förutsättningar jag har. Jag ägnar dock stor del av min tid åt att försöka få reda på vilka faktorer som kan öka mängden lycka.
Personligen tycker jag även att ordet lycka är problematiskt
Jag säger inte emot. Och lycka är också det ett problematiskt begrepp.

Citat:
Min (kanske lite uttjatade..) kritik mot just detta är att själva grunden i världen hade kunnats göra bättre, världen hade kunnat göras till en plats där världen är god, där de medvetande i skapelsen känner att skapelsen är god och där Gud inte behöver interagera.
Men hur kan du veta det? För att använda samma exempel som ovan: Om varje enskild platta i mosaiken är ett komplicerat mästerverk är det inte otänkbart att helhet förstörs på köpet.

Citat:
Personligen skulle jag säga att världen är näst intill obegriplig så fort man försöker fördjupa sig lite i ämnet. Lätta interaktioner av naturlagarna med någon sorts "butterfly effect" skulle knappast göra naturen mindre begriplig för oss.
Jo, det håller jag också med om. Det tycks vara det största problemet med detta sätt att tänka — världen verkar faktiskt inte alls vara särskilt enkel och begriplig.
Senast redigerad av Arepo 2013-06-10 kl. 16:34.
Citera
2013-06-10, 16:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Min gudstro är inte sådan som hindra mig från att eftersträva goda ting i livet tvärtom ska man som människa gör sitt bästa att försöka uppnå dessa men samtidig vara medveten om att ovissheten för utkomsten ligger endast hos Gud. Det är egentligen fel tråd att diskutera predestinationsläran så jag avslutar diskussionen här om inget annat.

Men trots allt en eloge för att du kan se outgrundlighet ... alternativt predestination ... som dom är, och inte försöka tvinga dom in i debatten här.
Citera
2013-06-10, 16:33
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Du har sannerligen en förmåga att få ut det mesta av några få rader.

Du såklart en bra poäng. Gudstron och religion har användes för att sänka människas naturliga nyfikenhet inte bara det men på många andra sätt också. Nu när jag ändå skriver kan jag väl berättar hur jag ser det (sry bogomil ) Min gudstro är inte sådan som hindra mig från att eftersträva goda ting i livet tvärtom ska man som människa gör sitt bästa att försöka uppnå dessa men samtidig vara medveten om att ovissheten för utkomsten ligger endast hos Gud. Det är egentligen fel tråd att diskutera predestinationsläran så jag avslutar diskussionen här om inget annat.
Ödestron och predestinationstro är väl det som ställt till det en del tycker jag, att utefter fatalistiska principer hålla gud ansvarit men ofta på måfå och nyckkfullt, eftersom ingen hittills kan mer än se sig som tolkare av gud, att tro på gud är att försöka fånga något som inte ens är angeläget för människans vidkommande, som jag ser det.
Vad som ligger för människan att ta tg i, t.ex skydda sig för köld eller torka, samla näring och skapa ordning och försöka avvärja epidemider, för att klara av att försätta sig i avkoppling och njuta.. det har ju varit oerhört arbetsamma processer och krävt så mycket nytänkande, men förstås ännu ingen samsyn, sett till hur gudso spretar vilt och fritt, vissa pratar om vördnad andra om dyrkan sedan underkastelse och passivitet medan andra menar att aggression är okej för att försvara sin gud eller sina gudar, där förtryck isf varit och är enda framkomligheten att upprätthålla tron/religionen/visionen och rättfärdigar allt möjligt.

Då tycker jag att rättfärdiganden i sig kan vara så gott som likvärdigt med predestinerad livssyn, då blir kontentan att människan själv är skuld till vad hon är och kan hon inte uppnå bättre tillstånd oavsett vad hindren är, så skulle det vara ödet/gud som bestämt så, vilket ytterligare skruvar till rättfärdigandet av t.ex allvarliga orättvisor och system vilka hänsynslöst utnyttjar människor, så länge gud är med i bilden.. gud är också modenyck har jag märkt.
Citera
2013-06-10, 16:35
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
'Rättvisa' från vilket etisk system? Små barn som dör av sjukdom, svält eller genetiska skador?
Rent objektiv finns det bara ett om vi ska diskutera Guds attribut. Vad ligger dig närmast till hands utilitarism?

Citat:
Jag försökte inte implicera, att du var OT, men frågade om vilket värde 'ren tro' har i en vetenskaps-inkluderande debatt.
Ok. Jag håller med om att faith-fact debatter kan vara krångliga. Det beror på vad det är som diskuteras men generellt skiftar värdet i vissa fall är den obefintlig medans den andra fall är avgörande (ex. att människan och apan delar en gemensam stamfader)
Citera
2013-06-10, 17:03
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Jag håller med om att det finns en del ganska stora problem med detta "ad hoc-bygge", men det borde kunna lösas med ytterligare antaganden.

Du säger själv att det finns en rent evolutionär fördel med våra behov — är inte det anledning nog? Givetvis kunde en omnipotent Gud ha skapat oss så att vi var i ett tillstånd av konstant lycka, men här måste man då ställa sig en fråga: varför skulle gud skapa något alls? Varför gör inte Gud bara en kopia av sig själv?
Jag har för mig att vi diskuterat just detta i någon annan tråd och min slutsat är och förblir, än så länge, att ett universum är meningslöst att skapa för en Gud, förutsatt att guden är bristfri (allsmäktig, allgod, allvetande). Att Gud dessutom oftast beskrivs som bortom tid och rum gör universum ännu mer meningslöst. Om man bortser från detta så kan man ju i alla fall tänka sig att en allgod Gud skapar universum med mål att fördela maximal lycka.

Citat:
Här kunde man tänka sig något i stil med att Gud vill delge sin godhet/perfektion för ett maximalt antal 'essenser'. Därför uppstår "lokal ondska", i.e. det människan kallar ondska. Världen som helhet måste däremot vara perfekt. När vi betraktar den anspråkslösa, enskilda plattan i mosaiken ser vi inte den vackra helheten.
Jag förstår att ondska egentligen är ett krav för att man ska kunna förstå innebörden av lycka, i alla fall om man antar att denna värld är den "perfekta". Å andra sidan har vi bara denna värld som referens och när det kommer till personlig tro så tror jag att allting skulle kunna vara mycket bättre.

Den enda som skulle få ut något av att se den perfekta helheten skulle ju vara Gud, och personligen tycker jag att det är oerhört egoistiskt av en entitet som beskrivs som allgod. Men det är återigen endast en personlig åsikt.

Citat:
Men hur kan du veta det? För att använda samma exempel som ovan: Om varje enskild platta i mosaiken är ett komplicerat mästerverk är det inte otänkbart att helhet förstörs på köpet.
Jag är inte benägen att hålla med här. En allsmäktig Gud saknar ju per definition begränsningar.

Om konstruktören är mänsklig så är jag fullt benägen att hålla med om det, och har till och använt liknande koncept i mitt musikskapande. Men jag är som sagt långt ifrån allsmäktig och är ibland tvungen att skapa något fult eller dissonant för att kunna framhäva något vackert eller simpelt.
Citera
2013-06-10, 17:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Rent objektiv finns det bara ett om vi ska diskutera Guds attribut. Vad ligger dig närmast till hands utilitarism?

Ja. Men jag anser inte att det inte kan finnas andra möjligheter.

Citat:
Ok. Jag håller med om att faith-fact debatter kan vara krångliga. Det beror på vad det är som diskuteras men generellt skiftar värdet i vissa fall är den obefintlig medans den andra fall är avgörande (ex. att människan och apan delar en gemensam stamfader)

I dom "avgörande fall" är en regrediering av båda underlag och metodologi det mest vettiga alternativ.
Citera
2013-06-10, 17:43
Medlem
PositiveNegatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Evolutionsteorin förklarar inte på något sätt hur livet uppkom, utan vad som hände efter att det har uppkommit. Annars var det rätt.
Du har rätt, fel av mig haha.
Citera
2013-06-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Måste man fylla luckorna innan man har någon fakta att stödja det på?
Många apologister verkar mena att ett påhittat svar (baserat enbart på hörsägen) är bättre än inget svar. Tycker du det är vettigt?

Ni tror en sanning, där er sanning är absolut och nedärvd från ostyrkta källor genom myt och berättelse. Vilka påhittade floskler tror vi på? Kan du ge något exempel? Det enda vi tror är att ni gör ett påstående vi inte håller med om. Om det inte fanns teister hade vi inte ens behövt etiketten "ateist". Hur skulle det innebära någon mer tro än att vi inte går med på era myter?

Ostyrkta källor? Bevisa för mig vilka av mina källor är ostyrkta. Jag har kopia av gamla testamentet (döda havsrillarna), där alla böcker förutom esra hittades. I alla dessa böcker förutom Esra finns profetior om en Messias. Och dödahavsrullarna med hjälp av kol-14 metoden har daterats till 200 f. Kr. Vi har nya testamentet som skrevs av evangelierna som var med Jesus. Vi har paulus alla brev etc. Vi har utom kristna källor, josefus, thallus etc. Säg vad du vill om årspannen, men de skriver om en Christos.

Sanningen måste vara objektiv och absolut annars kan det inte vara sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in