Citat:
På vilket sätt skulle det ena motsäga det andra? Det skulle väl inte vara omöjligt för en Gud att skapa en nyfiken, potentiellt allvetande människa med högt utsläpp av centralstimulerande substanser i hjärnan. Rent evolutionärt skulle det vara ett stort problem då höga utsläpp av glada (i brist på bättre ord, får jag erkänna) centralstimulerande substanser då dessa ofta har som funktion att visa att man har tillgodosett alla sina behov för stunden.Bygger vidare lite på det här:
Är det mänskliga välbefinnandet rent 'kroppsligt' (för att använda ännu ett problematiskt begrepp)? Alltså, är hälsa och fysiskt välmående verkligen det enda "goda" för oss människor? Är det inte behovet av intellektuell stimulans som i någon mening definierar vad vi är? Är du hellre en lycklig gris än en olycklig Sokrates?
Är det mänskliga välbefinnandet rent 'kroppsligt' (för att använda ännu ett problematiskt begrepp)? Alltså, är hälsa och fysiskt välmående verkligen det enda "goda" för oss människor? Är det inte behovet av intellektuell stimulans som i någon mening definierar vad vi är? Är du hellre en lycklig gris än en olycklig Sokrates?
Men om de hjärnan vore utformade på ett annat sätt, vilket knappast vore omöjligt för en Gud, så skulle människan kunna leva i konstant lycka men ändå känna ett behov av att de vardagliga kraven för överlevnad tillgodoses.
Jag vill inte på något sätt påtala mig själv som intellektuell, men jag skulle nog byta bort många av mina insikter och många av mina krav jag känner på mig mot att få en högre grad av lycka. Däremot är jag väl medveten att jag inte själv har möjlighet att göra det valet, jag kan bara vara jag och leva efter de förutsättningar jag har. Jag ägnar dock stor del av min tid åt att försöka få reda på vilka faktorer som kan öka mängden lycka.
Personligen tycker jag även att ordet lycka är problematiskt
Citat:
Min (kanske lite uttjatade..) kritik mot just detta är att själva grunden i världen hade kunnats göra bättre, världen hade kunnat göras till en plats där världen är god, där de medvetande i skapelsen känner att skapelsen är god och där Gud inte behöver interagera.Varför kunde inte måttet på Guds godhet istället vara världen vi lever i? En omnipotent Gud hade givetvis kunnat ingripa i varje tillfälle, och på så sätt räddat oss från smärta, lidande död osv. — men vore det verkligen detsamma som att göra det goda? Hade Gud då varit omnibenevolent? Skulle inte ett gudomligt intervenerande förändra universums (iaf till synes) enkla konstanter och lagar på ett sådant sätt att världen skulle bli oss fullkomligt obegriplig? Vore det en "godare" Gud?
Personligen skulle jag säga att världen är näst intill obegriplig så fort man försöker fördjupa sig lite i ämnet. Lätta interaktioner av naturlagarna med någon sorts "butterfly effect" skulle knappast göra naturen mindre begriplig för oss.
.
) Min gudstro är inte sådan som hindra mig från att eftersträva goda ting i livet tvärtom ska man som människa gör sitt bästa att försöka uppnå dessa men samtidig vara medveten om att ovissheten för utkomsten ligger endast hos Gud. Det är egentligen fel tråd att diskutera predestinationsläran så jag avslutar diskussionen här om inget annat.