5 142 besökare online
856 419 medlemmar • 45 796 406 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Företagsskvaller
Svara på ämne
Ämnesverktyg
leg.audionom.
Medlem
Den här tråden har startats efter att Hörselskadades Riksförbund gick ut med ett öppet brev till alla personer i Sverige som jobbar med Hörselskadade. I brevet tog de öppet avstånd från företaget Hörsam och dess ägare Bertil Allard. Bakgrunden är att Bertil Allard har under lång tid bedrivit en hatkampanj på nätet via sin blogg: http://blogg.horsam.se/. Det som fick bägaren att rinna över var när Bertil Allard liknande HRF vid Saddam Husseins och Nord Koreas regeringar, detta för att HRF hade gjort en demoskop undersökning som visade att de hörselskadade som var medlemmar faktiskt var nöjda med sin förening och dess arbete. Ett helt idiotiskt påhopp kan man tycka men det är bara toppen av isberget.

Vi som har följt bloggen vet att Bertil Allard konsekvent använder sin blogg för att sprida hat och
missinformation med ett enda syfte. Att berika sig själv och Hörsam. Han har jobbat i flera år för att underminera människor inom professionen, HRF, Landstingen och andra företag som tycker, tvärtemot Bertil Allard, att det är fel att LURA ÄLDRE MÄNNISKOR PÅ PENGAR.

När vi försökte kommentera på hans blogg och bemöta hans hat så tog han helt sonika bort inläggen och försöker få det att se ut som att alla håller med honom. Eftersom Bertil Allard och Kjell Alenius (hans VD på Hörsam) genom hot och våld skrämmer de personer som inte håller med dem så öppnas den här tråden för att vi kan få det skydd som behövs för att exponera de övergrepp Bertil Allard och Hörsam har begått.

Länk till HRFs uttalande:
http://www.hrf.se/templates/newslist...spx?news=13161

Länk till HRFs öppna brev som gick ut till alla inom HörselSverige:
http://www.hrf.se/upload/oppetbrev_horsam_30maj2013.pdf

För er som vill delge synpunkter via mail: horsamskvaller@hotmail.com så kommer vi lägga upp det på den här forumet. Vi kommer anonymisera all kommunikation till mailen så oroa dig inte. För er som inte har ett flashbackkonto så bör ni skaffa ett då flashback skyddar identitet också och låter er utrycka åsikterna fritt.

Låt oss skapa den riktiga hörsambloggen

//Leg.Audionom

silverraven63
Medlem
Inte förvånad att de gör som du skriver. För oss som har arbetat ett tag inom hörselvården vet att både Bertil Allard och Kjell Alenius är välkända skurkar. De har haft en intensiv propagandakampanj genom Hörsam bloggen sedan de köpte LiC Audio för 6-7 år sedan. Där går de till personangrepp mot ledare och befattningshavare inom svensk hörselvård. Frågan är vad syftet med bloggen är egentligen? Officiellt skriver Bertil Allard att han försöker uppmuntra till samhällsdebatt men det är lika trovärdigt som att Putin strävar efter demokratisk jämlikhet. Inte någonstans kan man läsa att det uppmuntras till debatt genom att lyfta upp väsentliga frågor. Däremot förtalas det fritt om experter, utförare, landstingstjänstemän och företagare.

I DN visar Hörsams VD Kjell Alenius sitt rätta ansikte. Nämligen att de inte är intresserade av patienterna och vad som är bäst för dem utan vad som är bäst Hörsam och dess ekonomi. Hans citat är närmast legendariskt då den går emot all etik och moral som en skattefinansierad verksamhet borde stå för.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/pri...bli-dyr-affar/
Citat: Han (Kjell Alenius) anser inte att Hörsam är skyldigt att berätta för kunderna om landstingets hörselvård.
”– Vi har ingen sådan upplysningsplikt”

Detta är mao: en VD som helt ärligt ställer upp i media och säger att det är OK att sälja/lura på en hörapparat för 25-30 000 SEK till någon så länge personen själv inte vet att de kunde fått den gratis via landstinget. Vilken skojare.. Det här skedde innan vårdvalet och när det var enklare att se gränsen mellan privata och landstingsknutna hörcentraler. Undrar vad Hörsam gör nu när de också är auktoriserade?

leg.audionom.
Medlem
Inkommet via mailen: Det kom med lite dokument om mjuka ortoser med villkor för partners om någon är intresserad.

Jag har följt Bertil Allard i många år och hans signum när det kommer till affärer är att han utnyttjar patienters beroendeställning genom att manipulera vårdpersonal som patienterna är beroende av. Varför bolaget ej granskats av myndigheter är för mig helt befängt när övertrampen är så många och så grova.

Mjuka Ortoser: Bertil Allard har ett företag som arbetar med hjälpmedel vid namn campoline.nu, nuvarande www.campscandinavia.se. Där skapade Allard ett system med olovliga pengatransfereringar till leg.personal (ortopedläkare, sjukgymnaster och ortopedingenjörer) som skulle rekommendera Allards produkter istället för Landstingets upphandlade sortiment. För detta fick den legitimerade person en del av försäljningspriset som bonus (först svart och sedan vitt) och Bertil Allard en fin vinst – patienten fick betala ett högre pris för en likvärdig produkt. Detta är som att ett läkemedelsföretag skulle direkt betala läkaren för att skriva ut deras medicin vilket sedan länge är olagligt.

Hörsam i Skåne: I Skåne har Allard länge arbetat för att utnyttja patienters okunskap om hörapparater för att sälja på dem produkter som är sämre än de patienterna kunde få från Landstinget för sin egen vinst. Sedan har han och Kjell aktivt motarbetat Hörseltjänst som han anser vara ”kärringar som inte kan något om affärer”. Hörsam utnyttjade även icke-legitimerad personal och studenter för att göra undersökningar, mätningar och vårdtjänster som man visste direkt stred mot leg.kraven inom auktorisationen. Man riskerade här inte bara patienten utan även studenternas framtida legitimation!

Hörsam i Stockholm: Är inte mitt område men jag har hört att där i Stockholm sköter sig Allard mycket bättre. Här utnyttjar Hörsam bara studenter som gör arbete som enbart legitimerad personal får göra. Sen ska man inte glömma bort serviceavtalet där bolaget inte gör något med hörapparaterna utan skickar dem vidare till leverantören och snor patientinformationen för sin databas.

Jag tycker att myndigheter och Landstingen bör ta sitt ansvar och granska det här företaget. Det som jag nämner ovan är sådant som nästan alla som har med Bertil Allard och Kjell Alenius (VD Hörsam) att göra vet om. Varför reagerar ingen?

Bertil Allard är en skurk!

Tomtefanatikern
Medlem
Vad mer exakt är det för arbete som audionomstudenterna hos Hörsam utför som de inte får göra? Du tror inte KI hade reagerat på detta om det ni ligger någon sanning i det?

doctore99
Medlem
Det är häpnadsväckande att det här bedrivs en smutskastningskampanj av Hörsam och Kjell Alenius.
Jag har över 20 års erfarenhet av hörselbranschen och uppskattar Kjells innovativa och revolutionerande grepp för att förnya en bransch som tidigare var i stagnation.

Det är även svårt att förstå ifrågasättandet av Hörsams och Kjells affärsetik. Jag har sällan stött på en affärsman med så stor integritet och ärlighet som Kjell, även om han i vissa sammanhang kan ha hårda nypor som inte verkar uppskattas av alla.

Trist att näthatet spridit sig till vår välskötta bransch och att bittra individer gör sitt yttersta för att smutsa ner hedersknyffeln Kjell Alenius.

Jag arbetar inte på Hörsam.

wojo
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctore99 
Det är häpnadsväckande att det här bedrivs en smutskastningskampanj av Hörsam och Kjell Alenius.
Jag har över 20 års erfarenhet av hörselbranschen och uppskattar Kjells innovativa och revolutionerande grepp för att förnya en bransch som tidigare var i stagnation.

Det är även svårt att förstå ifrågasättandet av Hörsams och Kjells affärsetik. Jag har sällan stött på en affärsman med så stor integritet och ärlighet som Kjell, även om han i vissa sammanhang kan ha hårda nypor som inte verkar uppskattas av alla.

Trist att näthatet spridit sig till vår välskötta bransch och att bittra individer gör sitt yttersta för att smutsa ner hedersknyffeln Kjell Alenius.

Du måste antingen skämta eller vara på något sätt väldigt jävig. Det är verkligen INTE den bild man får då man talat med någon i branschen!

Dontask2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctore99 

de därför där ligger en polis anmälan på honom ang våldtäkt på en av sina anställda
och han får inte jobba tillsvidare…
det tycker jag inte är speciellt professionellt uppträdande när man skall vara chef.
kjell är ett svin så är det bra….

Wilcox
Medlem
Jag har av och till genom åren haft med Kjell att göra, och det är en rak och ärlig person. Men som VD i en bransch som undergått stor förändring (från offentlig till privat regi t ex) skaffar man sig ovänner.

Och "våldtäktsmålet" var uppenbarligen helt falskt, eftersom förundersökningen lades ner och Kjell friades fullständigt och på alla punkter. Bara att kolla på handlingarna.
(Åklagarmyndigheten Söderorts Åklagarkammare i Stockholm, Ext ärendenr: 0201-K350663-13)

Fruktansvärt att utsättas för den typen av anklagelse.

Grismongis
Medlem
Nyregistrerade andvändare som försvarar Bärtil är inget man ska ta på allvar.
Roligt med personer som intygar att dom är ärliga.
Senast redigerad av Grismongis 2014-02-06 kl. 17:22.

Missisaudionom
Medlem
Jag har arbetat på hörsam i flera år. Maken till förtal har jag aldrig sett. Vi är många som arbetat nära Kjell å det som skrivs i denna skvallerspalt har jag aldrig upplevt i verkligheten. Undrar hur många av konkurrenterna som finns bakom denna tråd? Träd gärna fram fegisar Att han ska vara våldtäktare har då jag aldrig trott. Nu är jag glad då det visade sig som så

leg.audionom.
Medlem
Ett antal olika mail har inkommit till mailboxen som har lagts upp för den här tråden. Även om tråden i början handlar om näthat och Bertill Allard/Hörsam så har det på senare tid varit mycket diskussioner om Kjell Alenius och dennes våldtäkt på en av sina anställda.

I mailen som har kommit har det framkommit att Kjell har under en längre tid haft en oklar relation till en av sina anställda OM. Kjell har setts vara intim med henne på olika typer av företagsfester. Det som har nämnts bland annat är en företagsresa där Kjell åkt upp på efterfest med henne och en flaska champagne. Kommentarer som har inkommit är ”Kjell utnyttjar sin maktposition som VD för att ta det han vill ha på jobbet”.

Vad beträffar våldtäktsdagen så har det inträffat på en utbildningsresa i Köpenhamn där Kjell och OM båda närvarat. Det finns ingen redogörelse från mailen som har inkommit om vad som skett inne på rummen, men det som sägs är att det har varit en tryckt stämning mellan parterna som var märkbar vid frukostbordet. OM har sedermera polisanmält Kjell Alenius för våldtäkten och det har tagit mer en än 6 veckor innan våldtäktsutredningen har påbörjats. Vid det tillfället finns ingen teknisk bevisning att tillgå och fallet läggs ner efter ett antal veckors utredning.

Kjell Alenius har under den här perioden varit avstängd från sitt jobb eller på semester som det har kommunicerats och har under veckorna bedrivit en kampanj internt där han talar illa om OM och försöker vinna sympati hos de anställda. Uppenbarligen är det han som är offret i detta.
OM har i andra sidan lämnat bolaget och jobbar idag hos en leverantör istället. Hon har tagit till sin facebook i desperation och skrikit ut för full hals att hon inte vill ha sex med Kjell Alenius och att ett nej betyder ett nej. Hon har även figurerat i tidningen Metro där hon varit med i en serie som behandlar kvinnor som blivit våldtagna men brist på bevis gör att gärningsmannen har gått fri.
Det har utöver det som skrivits ovan inkommit en rad olika mail kring situationer där Kjell har tafsat på anställda på företagsfester, lagt sina händer på deras rumpor och svank för att få någon typ av reaktion. Det har också inkommit historier kring hur Kjell har hotat tidigare anställd som har lämnat Hörsam för att starta eget. Historier kring hur Kjell har knuffat och fysisk angripit personer inne på toaletten i samband med audionomdagarna. En historia på hur Kjell Alenius har suttit på en middag på hjälpmedelsinstitutet, blivit full och börjat skrika och skälla på personerna på middagen. Han var så aggressiv och otrevlig att han fick fysiskt kastas ut från middagen.
Ett par historier på hur Kjell har tryckt på att ”Äldre personer inte vet skillnaden mellan en bra och dålig hörapparat. Vårt mål är att sälja hörapparater inte informera om alternativen”. Det sista har även fångats i en DN artikel som finns med i början av denna tråd.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/pri...bli-dyr-affar/

Tittar man på allabolag.se så ser man att Audionomerna ägs idag av William Demant Holding. Detta är bolaget som äger bland annat Oticon och Bernafon hörapparatsmärkena. Ordförande för bolaget är Niels Jacobson
http://www.allabolag.se/befattningsh...2382b66ce5c456

Niels Jacobson är uppenbarligen en av Danmarks främsta företagsledare med styrelseplatser inom Maersk och Lego.
http://www.demant.com/management.cfm

Frågan är varför Niels Jacobson och William Demant inte har gjort något åt detta. Ett stort företag som dom borde veta allt detta och ha en plan för att ersätta Kjell. Förstår inte heller hur Oticon Sverige tänker när det kommer till samarbetet med Kjell Alenius och Hörsam. Varför ska jag som audionom i framtiden ens röra deras produkter i sortimentet när jag vet allt detta om deras bolag.
Är det någon som vet hur man kommer i kontakt med Oticon Danmark, Niels Jacobson eller William Demant?

Till alla er som kommer in nu sista sekund och försöker ”intyga” om att Bertil Allard och Kjell Alenius är bra människor vill jag bara säga att ni har ingen trovärdighet överhuvudtaget. Den rena volymen av olika typer av fall som har mailats in visar på att Kjell är en äcklig människa och det visar han i olika situationer, forum och över tid.

Har ni någon mer information får ni gärna dela med er
Senast redigerad av leg.audionom. 2014-03-21 kl. 10:51.

Svara på ämne
Topp Dela »