Citat:
Ursprungligen postat av
dickpUmp
Okej, definiera vad en riktig defensiv mittfältare är? Även om han vinner mycket boll, är väldigt klok i sitt spel, kan täcka ytor och är väldigt brytningssäker så är han ingen defensiv mittfältare?
Försvarsspel går inte ut på att vara fysisk och tacklas. Idag är det viktigare att kunna läsa spelet. Vilket Arteta är väldigt skicklig på att göra.
EDIT: Det är åtminstone min syn på fotboll.
En mittfältare som har sina starkaste egenskaper i det defensiva spelet. Nu ligger det ju nära till hands för mig att jämföra spelare i FCB, jag skulle exempelvis vilja säga att Javi Martinez är en renodlad defensiv mittfältare medan Schweinsteiger är en ganska typisk central mittfältare. Arteta är inte speciellt stark i tacklingar, han är rätt taskig i luften men väger upp sina defensiva brister genom att vara på rätt ställe och bryta bollbanor. Säger inte att Arteta är en dålig spelare, men hans kvalitéer kommer mer till sin rätt högre upp i banan.
Vi har säkert olika syn på fotboll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Salamon
Tror du verkligen att det skulle gå så bra för han? Visst, han är bra, absolut. Men jag vette fan om han skulle göra sig så bra i pl. Han har kvaliteér som arsenal skulle behöva, en stor stark tank på topp som kan ta ner bollar. Ni såg ju hur det gick när dom körde Podolski på topp sista matcherna när Giroud var avstängd. Det funkade inte, det fanns ingen som kunde ta ner bollarna och arsenal vann få luftbollar på offensiv planhalva. Samt så har han ett bra skott. Giroud har haft en helt okej första säsong i arsenal men jag hade hoppats på mer.
Gomez har fått tamt med speltid i bayern och jag är helt säker på att han kommer lämna i sommar, jag har svårt dock att se han gå till arsenal av någon anledning. Men man kan ju hoppas.
Hoppas även arsenal värvar någon bra målvakt som tex Julio Cesar eller mignolet

Det är ju redan mer eller mindre klart att Gomez kommer att lämna, anledningen till att han fick dåligt med speltid den gångna säsongen är att han var skadad inledningsvis och inte lyckades ta tillbaka platsen från en Mandzukic som presterade långt mycket bättre än vad någon hade trott.
Gomez är en rätt begränsad spelare, men i boxen är det inte många spelare i världen som är mer kliniska. Jag tror det skulle matcha Arsenals spel ganska bra då man ofta har stort bollinnehav och kommer till bra lägen men det saknas någon som har en förmåga att göra mål på allt och ingenting.
Det som talar emot en sådan värvning skulle kunna vara att Gomez lyfter en rätt ordentlig lön och att han egentligen är för bra för Arsenal i dagsläget, men å andra sidan har det ju ryktats som Atletico Madrid och Napoli också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smerch
Inte någon Vieira-typ heller? Du kan ju aldrig få en kopia av någon spelare, inte Henry eller Pires heller, men om man ska sätta fingret på en spelartyp som saknats i Arsenal så är det väl inte den starka defensiva mittfältaren?
Diaby ser ut som en Viera men är ju inte speciellt lik honom spelmässigt. Det är klart att det inte finns några karbonkopior på spelare men en tung bollvinnare och ledare på planen har saknats de senaste säsongerna. Får man balans på mittfältet är mycket vunnet vad det gäller spelet i övrigt.