2013-06-04, 13:15
Medlem
Quarrels avatar
NSD: Beslut om extra advokat dröjer
Citat:
Men för att 22-åringen ska få ha två advokater krävs ett godkännande från Luleå tingsrätt. Men något beslut är ännu inte fattat.

– I dag hinner jag inte. Kanske i morgon, men mest troligt på fredag, säger [CL], som har beslutet på sitt bord.
Citera
2013-06-04, 13:17
Medlem
Docklands avatar
Jag är mest förvånad över GW:s kommentar ang. detta brott. "Detta kommer vara löst väldigt snabbt"

Citera
2013-06-04, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Nej jag spekulerar inte i att han har ett förståndshandikapp för jag är ganska säker på att han inte har det, inget tyder på det.
Ja precis, alltså sa inte KJ sitt namn till Bodengrabb i alla fall. Och inte skrev han på namnlistorna.Och inte talade han om för polisen att VB varit hos honom. Det är ett märkligt beteende.

Nej det gjorde han kanske inte och det spelar ingen roll.
Han talade on exakt samma sak för polis som för Bodengrabb och du anser ordningsföljden
märklig. Men till saken hör att han inte kan lastas för ordningsföljden.
Citera
2013-06-04, 13:19
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Helt fel, det skedde redan den 8'e på eftermiddagen med både helikopter och markpatruller. MPS var då inte aktiv i dessa sök, det var polisen.

MPS gjorde sin första sökning den 9:e, var påstår jag att de sökte tidigare?

Var påstår jag att det inte har skett sökningar den 8:e?

Vad är helt fel, kom med korrekta uppgifter istället för att bara skriva att det är fel så slipper vi massa onödiga inlägg.
Citera
2013-06-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illkrokkodill
Tänk om det vore så att KJ fortfarande inte är GM? Det enda lilla, i prinip som talar för det, är ju tidsangivelsen 21:00... .?

Ja, det och VBs blod som hittats i hans bil då...
Citera
2013-06-04, 13:24
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pfert
Ja, det och VBs blod som hittats i hans bil då...

He he, det blir svårt att "förklara bort" Men om vi utesluter det.. Då återstår överfall på väg hem eller upplock av annan person med bil som erbjudit skjuts, och därefter tagit henne av daga..
Citera
2013-06-04, 13:25
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Nej det gjorde han kanske inte och det spelar ingen roll.
Han talade on exakt samma sak för polis som för Bodengrabb och du anser ordningsföljden
märklig. Men till saken hör att han inte kan lastas för ordningsföljden.

Hur menar du nu? Han är väl den ende som kunnat informera polisen om att det var honom VB var hos innan hon försvann? Och den ende som kan lastas för att han inte berättade det för polisen innan han berättade det för någon annan?
Citera
2013-06-04, 13:26
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biashara
Jag har läst era spekulationer och undrat vad polisen gör och hur ni spekulerar i indiciemål. Men det mest naturliga bör väl för tusan gå från sticket, kniven handen DNA där och DNA på henne, kläderna i garderoben eller tvättkorgen besticken i köket knivarna i hans leksaksutrustning knullsängen med DNA kuddar och sperma..... toaletten och vasken badkaret.... soppåsen soprummet bilen det finns ju en uppsjö av mljligheter att jobba på! uredningsläget är gott. säger hon, ok bra jag litar på att han inte kunnat vara smart nog att ta bort allt. Även smarte SB var inte alls smart.... Och inte Eklund.... Istället för att fantisera kolla upp VEM han var det borde ju en halvsmart Bodenbo veta. Jag är säker på att polisen har MÅNGA kort i rockfickan inför åtalsdagen

Att de ev. har knu**** eller ätit mat betyder inte automatiskt att KJ mördat VB.
Han har ju erkänt att de träffats under kvällen.
Det är blodspår gärna mordvapen etc. ihopkopplat med KJ som definitivt kommer fälla honom.
Citera
2013-06-04, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag är mest förvånad över GW:s kommentar ang. detta brott. "Detta kommer vara löst väldigt snabbt"

Det är inte jag. Jag tror det här är löst snart.
Citera
2013-06-04, 13:31
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Quarrel har på kartan i sammanfattningen markerat ett motionsspår(Fagernässpåret) i närheten av fyndplatserna. Jag har sökt men inte hittat sträckningen, någon som kan markera den på karta?

Var det i detta område som VB brukade träna?

Jag läste i en intervju där din favoritkvinna menade att orsken till att de sökt i området kring Mjösjöberget var för att VB brukade springa runt Svartbyträsket (cirka 9 km). Om detta var sant vet jag ej. Tror mer på att de fick ett konkret tips om att söka exakt i detta område. Är inte otroligt att VB sprang på annat underlag än asfalt eftersom grusvägarna kring bergen tinat fram i maj.
Citera
2013-06-04, 13:31
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ur sammanfattningen: "KJ deltog i fyra av fem MPS-sök". Det är de sök som MPS har berättat om, det finns uppgifter om att MPS har sökt fler gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av Illkrokkodill
TACK!! Ja, fem sök låter lite...

Vet man datum på dessa fem? Kollar bloggen nu och försöker få ihop det..

Hittar inte riktigt alla tidpunkter på MPS:s Facebooksida. Informationen nedan kommer från MPS:s Twitterkonto, @MPSweden:

1. Twitterannonsering 2013-05-09, 07:53, inför skallgång den 9 maj kl. 09:00:
Citat:
"BODEN SKALLGÅNG: Hjälp oss hitta 21-åriga Vatchareeya

När: idag Torsdagen 9/5

Tid: 9:00"

2. Twitterannonsering 2013-05-09, 09:00, inför skallgång den 10 maj kl. 07:00:
Citat:
"BODEN SKALLGÅNG: Fortsatt skallgång efter 21-åriga Vatchareeya

När: fredagen 10/5

Tid: 07:00"

3. Twitterannonsering 2013-05-11, 06:11, inför skallgång den 12 maj kl. 12:00:
Citat:

När: söndagen 12/5

Tid: 12:00"

4. Twitterannonsering 2013-05-14, 11:15, inför skallgång den 15 maj kl. 08:00:
Citat:

När: Onsdag 15/5

Tid: kl 08:00"

5. Twitterannonsering 2013-05-16, 08:29, inför skallgång den 18 maj kl. 11:30:
Citat:

När: lördag 18/5

Tid: kl 11:30"

Kvarlevorna som hittades i ödehuset på kvällen måndagen den 20 maj återfanns av en mindre grupp inom MPS (NSD 2013-05-22). I och med fynden i det gula ödehuset beslutade Polisen att återuppta sökandet som lades ner den 10 maj. Vid skallgången den 22 maj, anordnad av Polisen med hjälp av Försvaret, Hemvärnet samt ledningen inom MPS, hittades fler kvarlevor.
Det finns inga MPS-twitterinlägg med annonserade skallgångar efter den 18 maj.

Tillägg: NSD 2013-05-25:
Citat:
"22-åringen som misstänks ligga bakom styckmordet av Vatchareeya Bangsuan har deltagit i fyra av fem sökningar efter henne tillsammans med Missing People."
(tack Q, nedan)

Senast redigerad av Minutvisaren 2013-06-04 kl. 14:29.
Citera
2013-06-04, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det har jag mycket svårt att tänka mig att man har. FUB ägnar sig, vad jag kan förstå, bara åt utvecklingsstörda, vilket är en äldre synonym till förståndshandikappade. Tittar man på definitionen på utvecklingsstörning på FUB:s hemsida, ser man att den uteslutande berör förståndshandikapp:

Tack för det Hamilkar, det ligger något i det du säger.
Hoppas att ansökan om en advokat till för den häktade kan beviljas.
Kanske kan OA, Organiserade Aspbergare, Förening för aspbergare och andra högfungerade autister, ge råd om vägar till juridisk trygghet för den på sannolika skäl häktade i detta rättsfall?
Rättssäkerhetsfrågor
"Rättssäkerhet, juridisk rättvisa; samhällsförhållande där den enskilde är tillförsäkrad juridisk trygghet för sin person och egendom och där rättsreglerna tillämpas på ett förutsebart och effektivt sätt". http://www.ne.se/rättssäkerhet
Sedan hösten 2009 har OA haft en Rättssäkerhetsgrupp, och nu utvecklar vi den och byter namn till Rättssäkerhetsfrågor, en löst sammansatt grupp där var och en arbetar med frågor inom sin kompetens och intresseområde. Vår samordnare i rättssäkerhetsfrågor är Anders Falk, som också är OA:s vice ordförande, som är utbildad rättsvetare och har juridisk yrkeserfarenhet.
Anledningen till att vi arbetar med rättssäkerhetsfrågor är efterfrågan från medlemmar att få stöd och hjälp i rättighetsfrågor och möjligheten att kunna diskutera sina ärenden med. Det är ingen nyhet att många av oss kan känna sig orättvist behandlade och nonchalerade i kontakter med myndigheter och det är något som vi vill ändra på. Vårt arbetsområde är AS-frågor och vi arbetar främst efter metoden hjälp till självhjälp.
Vi har två arbetsområden. Internt ska vi stödja den enskilda medlemmen i en process eller tvist, exempelvis gällande rättigheter. Det andra arbetsområdet är att uppmärksamma situationer där vi med AS diskrimineras eller behandlas illa genom exempelvis debattartiklar eller en JO-anmälan.
Vi arbetar under sekretess, diskuterar ärenden inom Rättssäkerhetsgruppen och namnger aldrig någon. På forumet är vi noga med att enskilda personer eller känsliga ärenden aldrig nämns.
Behöver du hjälp eller har du idéer, tar vi tacksamt emot förslag från OA´s medlemmar. Vi arbetar under sekretess och diskuterar ärenden endast internt.

Kontakt
Du är välkommen kontakta oss på rattssakerhet@aspergare.org
Källa: http://www.aspergare.org/rsg.html

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in