2013-06-03, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AstralProjector
Det är alltid intressant med dessa judekonspirationer. Dessa konspiratörer är tydligen inte duktiga på att hemlighålla sina planer med tanke på att varenda person på gatan känner till dessa.
Verkligen? Det kan inte vara så att allt är mycket enklare än att Israel, USA osv. kontrollerar Erdogan och allt vad man påstår? Att konspirationsteorierna blir den genomsnittlige medborgarens "förklaring" på allt som försiggår så han kan känna att han har lite kontroll.

Må detta vara en konspirationsteori men faktum är att det har alltid varit så i Turkiets historia och jag tror knappast att det bara dör ut på det sättet genom att folk tror militären har blivit försvagat av Erdogan därför de inte gör en ny "kupp".
Citera
2013-06-03, 23:02
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men samtidigt: I ett demokratisk samhälle så bör man i alla fall respektera även minoritetens synpunkter och inte minst mänskliga rättigheter.

Jag kan förstå att AK har ett starkt folkligt stöd. Man har gått ifrån ett tvångs sekulariserat samhälle till ett samhälle där folkets kulturarv respekteras. Men, tyvärr, så verkar det nu som om pendeln istället slår över åt andra hållet, med en tvångs islamisering. Det är lika illa och förödande för folket innovationskraft, vare sig de förstår detta i nuläget eller ej.
Jag håller helt med dig faktiskt. De sekulära ska absolut kunna ha rätten att leva enligt sin livsstil och inte tvingas till nåt precis som de religiösa ska ha samma rätt. Problemet är hur man får till det i ett land som Turkiet som är så splittrat och där de sekulära kämpar in i det sista för att låta de religiösa ens kunna ha ett inflytande på landets politik. Det är mycket som behöver balanseras när man ska rita upp landets framtid och AKP kan mycket möjligt ha gått för hårt på för kort tid. Sen måste man även komma ihåg att precis allt Erdogan och AKP gör genast misstänkliggörs av den sekulära eliten och tror att allt han gör är en del av en genomtänkt plan att låta den Osmanska dynastin åter få komma till makten. Denna besatthet hos kemalisterna mot Erdogan och AKP har gjort att de till och med kan säga nej till renovering av byggnader bärandes Ataturks namn för de tror att så fort nåt tas bort kommer det byggas en moské där istället.
Citera
2013-06-03, 23:04
Medlem
AstralProjectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentos-fruit
Må detta vara en konspirationsteori men faktum är att det har alltid varit så i Turkiets historia och jag tror knappast att det bara dör ut på det sättet genom att folk tror militären har blivit försvagat av Erdogan därför de inte gör en ny "kupp".

Jag hade gärna sett att militären som förr gjorde sig av med det islamistiska partiet och lämnade över makten till de sekulära. Jag förstår hur odemokratiskt detta låter, men militären är inte intresserade av att behålla makten och därför handlar det inte om att gå över till militärstyre, bara att låta makten återvända till de sekulära.
Citera
2013-06-03, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av livegen
Oavsett vad majoriteten vill, så är den personliga friheten, en av de största pelarna i demokratin.

Majoriteten av svenskar är icke troende, om de skulle tänka så som ni muslimer gör, så skulle de kunna förbjuda slöjan, mosker, tvinga muslimer att äta griskött, förbjuda halalkött mm. Men det gör de inte.

Jag har faktiskt läst på en turkisk forum och de sekulära turkarna blev oerhört förvånad när de såg att invandrare i EU länderna kräver moské byggnad och böneutrop, för när de läste nyheten att Sverige infört böneutrop så var de oroad att Sverige skulle hamna i samma situation som Turkiet där islamisering pågår på löpande band. De ville inte att svenskarna ska förlora sitt land precis som de sekulära har förlorat sitt land åt islamister.
Citera
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livegen
Oavsett vad majoriteten vill, så är den personliga friheten, en av de största pelarna i demokratin.

Majoriteten av svenskar är icke troende, om de skulle tänka så som ni muslimer gör, så skulle de kunna förbjuda slöjan, mosker, tvinga muslimer att äta griskött, förbjuda halalkött mm. Men det gör de inte.
Nu är det inte så heller att den turkiska regeringen har tvingat folk att sluta vara sekulära. Det de har gjort är att införa mer moralistiska lagar, vilket kan debatteras om detta är positivt eller negativt, och försökt se till så att alla kvinnor vare sig de har slöja eller inte ska kunna få en utbildning på universitet samt att de som gått på Imam Hatip skolorna inte ska diskrimineras när de söker till universitetet som det är nu.
Citera
Medlem
demonstrationerna utlöstes ju pga regeringens beslut att bygga en moské på taksim square. jag tror att majoriteten utav demonstranterna därför är icke religiösa.
Citera
2013-06-03, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AstralProjector
Jag hade gärna sett att militären som förr gjorde sig av med det islamistiska partiet och lämnade över makten till de sekulära. Jag förstår hur odemokratiskt detta låter, men militären är inte intresserade av att behålla makten och därför handlar det inte om att gå över till militärstyre, bara att låta makten återvända till de sekulära.

Vi överlämnar till folket. Jag tror turkarnas sista utväg skulle vara militärens hjälp. Men sånt intresse finns öht inte med tanke på den brutala militärkuppen som skedde 1982 så tänker folk fortfarande på det därför vill majoriteten inte ha det mer.
Citera
2013-06-03, 23:13
Medlem
AstralProjectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentos-fruit
Vi överlämnar till folket. Jag tror turkarnas sista utväg skulle vara militärens hjälp. Men sånt intresse finns öht inte med tanke på den brutala militärkuppen som skedde 1982 så tänker folk fortfarande på det därför vill majoriteten inte ha det mer.

Definitivt, men om detta urartar och polisen fortsätter brutalisera sitt eget folk så vetefan om inte de behöver sättas på plats. Frågan är om militären verkligen är Atatürk-lojala fortfarande eller om den religiösa infiltrationen gått för långt. Jag har ju sett bilder på enskilda soldater som stödjer demonstrationerna men det behöver inte betyda något.
Citera
2013-06-03, 23:21
Medlem
Kaaris avatar
Är det nån som vet hur det ligger till i Istanbuls flygplats? Ska nämligen flyga dit och byta plan så får vänta där i några timmar innan nästa flyg. Vore trist att bli ned trampad av massor med glada demonstranter/poliser!
Citera
2013-06-03, 23:22
Medlem
ArkanoidQs avatar
Den stora Occupy Turkey-sidan med ca 80 000 likes försvann nyss från Facebook. Någon som har ett koll på ett bättre flöde med nyheter från hela Turkiet?
Citera
2013-06-03, 23:23
Medlem
Erbakans avatar
Ska jag vara ärlig tror jag inte militären riktigt vågar riskera en militärkupp, iaf just nu. Religiösa officerare har fått större chans att bli en äkta del av armén och som det ser ut i regionen just nu skulle jag gissa på att den militära ledningen inte vill riskera utlösa ett inbördeskrig som kan ha förödande effekter på Turkiet självt samt hela regionen i stort.
Citera
2013-06-03, 23:24
Bannlyst
När jag var i Marmaris med min mamma på en charterresa 1994 (jag var 17 år) så träffade vi en intressant person. Han skötte allt från transporter till och från flygplatsen, bussutflykter till Pamukkale och Efesos, båtutflykter till lokala stränder och t o m till Rhodos vid bra väder. Han sa en sak, på brokig engelska, som jag aldrig kommer att glömma. I korta ordalag sa han att om turken så mycket som luktar sig till att en islamisering börjar förekomma så kommer folk gå man ur huse i alla städer och protestera mot det. Han sa något i stil med att vi är alla Atatürk. Så här nästan 20 år senare är det nästan otroligt hur rätt han hade. För det är just det som händer. Erdogan är en proxy åt NATO, USA, Saudierna/Qatar och sionisterna. Hade det inte varit för Erdogan så skulle det varit lugnt i Tunisien, Egypten, Libyen och Syrien. En sak till, jag fick detta bekräftat av ännu en person en gång i tiden. Han lever inte längre men var en mycket duktig schackspelare. Jag har skrivit om det tidigare så citera mig gärna på den punkten. Jag lyfter på hatten åt alla turkar som så snabbt mobiliserade hela städer.

Som vanligt har Morris rätt i sin analys.
http://www.youtube.com/watch?v=rIA4U1_cul0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in