2013-06-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsbabykills
funderar kring en liten grej i det "rörelsemönster" som beskrivs vid utplacering av kroppsdelarna... bara för att benen hittades först så måste de ju inte vara UTPLACERADE först? eller tänker jag helknasigt nu?
GM kan ju ha gjort allt i en tvärt-om ordning mot för vad alla verkat stirrat sig helblinda på...
är jag helt ute o cyklar nu?
Spelar det ngn roll i vilken ordning de placerades ut?
Hur menar du nu? Förklara gärna
Citera
2013-06-03, 21:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
]

Egentligen tycker jag att alla diskussioner som går ut på att ifrågasätta KJ som den i nuläget mest troliga gärningsmannen är ganska naiva. För att kunna bedöma styrkan i den "alternativa gärningsmannahypotesen" så måste man ju känna till hela den indiciekedja som i nuläget finns mot KJ. Först med tillgång till det blir det möjligt att komma med sakligt grundade invändningar mot åklagarens och polisens bedömning. Varken du eller de andra i tråden som fortsätter förfäkta era alternativa teorier har mig veterligen tillgång till förundersökningsmaterialet. Ändå fortsätter ni att på den mycket mer begränsade mängd fakta som finns att tillgå via tråden här och pressen hävda att utredningen är fel ute och att ni begriper något som yrkesmännen inte har begripit.

Det är faktiskt ganska löjligt. Men kom igen när åtalet väcks (allt talar i nuläget för att det blir ett åtal av det här tror jag) så kan vi diskutera utifrån fakta och inte utifrån era gissningar och fantasier.

Vi kan utgå ifrån att åtal inte kommer att väckas såvida inte annan bevisning än att blod tillhörigt VB påträffas i utrymmen som tillhör KJ eller på klädespersedlar. Det räcker inte till en fällande dom och det vet åklagarna. Det krävs betydligt mer än detta.

Poänglöst uttalande - det är väl ingen här som tror att man kommer att gå till rättegång och åberopa blodfyndet som enda bevisning? Om nu inte killen erkänner (jag tror det är mer sannolikt att han erkänner än att han håller ihop och fortsätter neka) så kommer det att åberopas en mängd olika bevisning, varav väldigt mycket troligen är av indiciekaraktär. Att det finns besvärande omständigheter för honom känner vi redan till i tråden. Jag är säker på att polisen även har mer saker än det och mer kommer de förmodligen att gräva fram. Därmed inte sagt att detta blir en enkel match om killen fortsätter sitt nekande. Men åtal kommer det att bli - det är jag faktiskt så gott som säker på.

Förmodligen kommer det att finnas en hel rad frågor som KJ inte kommer att ha någon som helst rimliga svar på om han ska vidhålla sitt nekande. Nu räckte inte det mönstret i Mats Alm-fallet, men här finns ju redan teknisk bevisning och en dödsorsak som fastslår övervåld. I fallet C Schürrer var ju dessutom en av de omständigheter som fick henne fälld trots avsaknad av teknisk bevisning att hon helt saknade rimliga svar på en mängd frågor kring hennes förehavanden i samband med mordet.

Tänk på att det kan finnas åtskilligt mer sådant än vi känner till. Ett exempel bara: Mordvapnet skulle mycket väl kunna vara en av hans favoritknivar och det är inte helt osannolikt att man i förhör med hans kompisar genom att visa dem beslag kunnat komma fram till att en viss specifik kniv saknas. Hur ska han förklara en sån omständighet när han konfronteras med den?
Citera
2013-06-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur kunde folk på plats avgöra att livmodern var uttagen?
Källan som lämnat dessa uppgifter kan inte anses trovärdig..
Militär fann vid sök en grop där det såg ut som att det låg människodelar.
Militären gjorde då halt och tillkallade polis.
Polisen spärrar av fyndplatsen och övrigt folk får lämna platsen.
Hur ska någon då kunna ha sett vad du säger att dom gjort?
När polisen spärrade av och tältade fp och satte likdelarna i säck.
Tror dom uppgifterna du fått ska ta en sväng till runt byn ..
Citera
2013-06-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Kj eller ngn annan som verkligen inte ville att det skulle vara så = klassiskt motiv för mord.
KJ skulle nog vara överlycklig om det var hans. En kärlekstörstande ungdom...

Kan reagerat precis tvärtom, OM VB var gravid och OM det var KJs så kan det vara så att VB ställde krav på KJ att t.ex. sluta springa runt i skogen och leka krig hela dagarna. Samtidigt kan en graviditet väcka rädslor hur ens liv kommer att förändras man får barn.
Jag var rädd inför första barnet just för att det kändes så overkligt och överväldigande trots att det var planerat, helt annorlunda men människor reagerar ju olika.
Igen OM så var fallet så kanske KJ fick panik och högg ner henne. Men spekulationer, spekulationer...

Edit: kan till och med huggit mot magen utan att tänka på att han dödade VB i paniken.
Senast redigerad av Steelmachine33 2013-06-03 kl. 21:36.
Citera
2013-06-03, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Spelar det ngn roll i vilken ordning de placerades ut?
Hur menar du nu? Förklara gärna

näe, det spelar ingen roll MEN det går o har gått väldigt mycket prat om varför GM har gjort "ologiska" placeringar o många verkar vara av den uppfattningen att just BENEN är utplacerade FÖRST... men rent teoretiskt så kan väl benen lika väl ha varit de SISTA kroppsdelarna GM spridde ut?
sen hurvida detta har någon betydelse eller inte var tämligen ointressant, bara frågade, chill.
Citera
2013-06-03, 21:34
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är det någon som har övervägt möjligheterna för att en olycka kan ha inträffat, t ex där sprängmedel från början varit inblandat? - Om man antar att något rituellt inte finns i de nio knivsticken, skulle man då kunna tänka sig att de direkt dödande huggen utdelats av barmhärtighetsskäl - och övriga sju av en gm som bara ville testa sin kniv lite medan han ändå höll på, alt. ville kamouflera sprängolyckan?
Eh, nej. Barmhärtighetsskäl?? Det var ju ingen påkörd ren det handlade om.
Fast iofs, de alternativa möjliga teorierna känns inte så mycket bättre heller.
Citera
2013-06-03, 21:35
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toxe
Är det inte vettigt att tro att GM planerade att lägga hela kroppen (utom händerna) där benen hittades. Han bar in benen, blev störd, kanske hörde han en bil åkandes på vägen intill eller en bildörr som slog igen? Avbröt alltihop och dumpade i all hast de andra kroppsdelarna i skogen.

175m från huset? Då har man nog inte så bråttom.
Citera
2013-06-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engultomat
Nej, jag har inte hört några sådana uppgifter.
Jag tror diskussionen om livmodern började för att vissa trodde hon kanske var gravid (hon hade gillat/delat saker om graviditet). Och då började diskussionen om hur det såg ut vid nedre delarna av magen, vid livmodern, och om det kanske kunde vara ett motiv. Med den information vi har nu skulle jag vilja säga att det nog inte är så troligt.

Håller med. Det är mycket mer troligt att magen var skadad av knivhuggen eller skadad av ett djur än att gm tagit ur livmodern. Som några andra påpekat - det är inte så enkelt att ens hitta livmodern om man inte är rätt bra på anatomi.

De uppspikade benen låter otäckt, men jag undrar hur mycket sanning det ligger i det också. Det verkar som om fantasin skenar iväg med många i Boden just nu (inte alls konstigt för övrigt) och händelsen görs till något rituellt.
Citera
2013-06-03, 21:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Det där med 15-20 minuter har jag läst upprepade gånger, även i andra trådar, var kommer den uppgiften ifrån?

Sedan det där med att skilja på det ena och det andra, hunden markerar starkast på det färskaste spåret
.Uppgiften kommer från en kriminaltekniker som berättade det under ed i rättegången om mordet på Marina i Spekeröd.
Det är ett normalfall, och det finns en variationsbredd på det där. Döende cancerpatienter kan lukta lik tillräckligt tydligt för att också en mänsklig näsa kan urskilja det redan under sina sista timmar i livet.
Citera
2013-06-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
175m från huset? Då har man nog inte så bråttom.

Heter man Ben Johnson så går det nog under minuten att dumpa kroppsdelarna 175m bort men det låter lite ologiskt att dumpa så om det är bråttom.
Citera
2013-06-03, 21:46
Medlem
Vi människor tenderar att försöka rationella och naturliga förklaringar. Även då det gäller bisarra mord som detta. Ibland kanske vi får lov att inse att det inte går att förklara varför en person, eller flera, begår ett sådant här fruktansvärt brott ( oavsett om det är KJ eller ej). Bara en tanke....
Citera
2013-06-03, 21:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du har kanske en länk, seriöst intresserad. Betvivlar inte, och det är såklart en viktig omständighet, kan iaf bli det lite längre fram i det här fallet.

Dock vill jag lyfta det här,

Men även om söklusten finns där, hunden är fullt frisk och den är specialtränad - hur är det möjligt att träna hundarna på att upptäcka döda människor?
- Vi får kläder från rättsläkarstation som suttit på döda kroppar, berättar Jü*gen Cl*ve.
Men det kan också handla om delar från levande människor som hår, naglar, blod eller tänder - något som tandläkare brukar bidra med enligt Cl*ve.
- Tänder som är utdragna ur munnen får samma process och samma dofter. Det är humana dofter och det är det vi lär hundarna att markera.

så att ingen går i villfarelsen att det är skillnad på blod som avsatts från död eller levande människa.

Ett blodspår är ett blodspår oavsett.

http://www.dt.se/brottsplats/1.3383979--vi-kan-inte-begripa-hur-lite-dom-kanner-
Det här vill jag ifrågasätta rätt starkt. Keratininnehållande hår och naglar från levande människor producerar varken pustrescin eller kadaverin, och är odugliga för att träna likhundar med, oavsett hur Cleve än citeras i den där artikeln. Vad gäller blod, så kan det bildas likluktande substanser också från blod från en levande människa, men det behöver inte ske. En väsentlig faktor är hur snabbt blodet har torkat. Tänder däremot, som ju innehåller rätt normal levande vävnad i pulpan, ruttnar när de rycks ut precis som vilken död kropp som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in