2013-06-01, 21:03
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lycat
Assad skjuter terrorister som vi i väst sponsrar. Al nusra alkaida, samma gäng som vi använder som ursäkt för att ta över mali militärt, samma gäng sponsrar vi i Syrien.Erdogan är än värre en både khaddafi och assad. Han är duktig på slicka röv bara.
Precis när demonstrationerna började för två år sen så var det al-nusrah och al-qaida som låg bakom det absolut
Citera
2013-06-01, 21:05
Medlem
AstralProjectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Sticker det i ögonen att det turkiska folket vill gå i en islamiskt inriktning?

Ja det bör det väl göra med tanke på att islam inte är förenligt med frihet och demokrati. Att gå i islamistisk riktning innebär att töja mer och mer på gränserna tills individuella rättigheter suddats ut och en gammel bok dikterar reglerna för hur folk ska leva.

Citat:
Ursprungligen postat av mentos-fruit
Ni anar inte hur islamistisk Turkiet blivit de senaste åren. Turkiet var mycket mer sekulär och västerländsk för 10-15 år sen än vad det är idag.

Jo vi anar typ det Den religiösa faktorn och sekularismen är väl det som det skrivits mest om här i tråden.

Här ser man från polisers perspektiv: http://www.vgtv.no/#!/video/65035/live-direktebilder-fra-istanbul-live-video-from-istanbul
De gör nog bäst i att hålla sig borta från de tiotusentals demonstranterna istället för att egga upp dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Erbakan
Då får dessa demonstranter ta och rösta bort AKP vid nästa val som normala människor som står för demokrati

På sätt och vis håller jag med dig...men ändå inte. Du ska dock veta att jag respekterar din demokratiska syn på hur man bör gå till väga. Gällande Erdogans makttillträde och huruvida han agerar som en demokrat eller ej...ja det är där våra åsikter går isär.
Senast redigerad av AstralProjector 2013-06-01 kl. 21:11.
Citera
2013-06-01, 21:05
Bannlyst
Citat:
Då får dessa demonstranter ta och rösta bort AKP vid nästa val som normala människor som står för demokrati

Dessa demonstrationer har varit fredliga, men det är poliserna och deras vatten kanoner som skapat kaos och krig.

Erdogan sa i ett uttal att "Det ni gjorde mot oss för 15 år sen kommer vi nu göra samma sak mot er också" dvs. han syftade på de sekulära kemalisterna vad de gjorde mot islamisterna.
Citera
2013-06-01, 21:12
Bannlyst
Citat:
Dessa demonstrationer har varit fredliga, men det är poliserna och deras vatten kanoner som skapat kaos och krig.

Erdogan sa i ett uttal att "Det ni gjorde mot oss för 15 år sen kommer vi nu göra samma sak mot er också" dvs. han syftade på de sekulära kemalisterna vad de gjorde mot islamisterna.

Sa han det rakt ut bara utan att tänka för sig?
Citera
2013-06-01, 21:12
Medlem
Erbakans avatar
Citat:

Okej? Mitt uttalande står kvar, ta då och rösta bort partiet från makten, svårare än så är det inte.
Citera
2013-06-01, 21:14
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstralProjector
På sätt och vis håller jag med dig...men ändå inte. Du ska dock veta att jag respekterar din demokratiska syn på hur man bör gå till väga. Gällande Erdogans makttillträde och huruvida han agerar som en demokrat eller ej...ja det är där våra åsikter går isär.
Och du ska veta att jag har respekt för alla som väljer den demokratiska vägen att ta bort makthavare vi inte gillar och håller med. Problemet med Turkiet idag är att det inte ens finns nån riktig opposition utan bara ett gäng galningar och den extremt splittrade liberala rörelsen som hellre röstar på AKP än på de andra partierna.
Citera
2013-06-01, 21:15
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstralProjector
Ja det bör det väl göra med tanke på att islam inte är förenligt med frihet och demokrati. Att gå i islamistisk riktning innebär att töja mer och mer på gränserna tills individuella rättigheter suddats ut och en gammel bok dikterar reglerna för hur folk ska leva.

Men nu är det så att varken jag och du har något att säga till om hur turkiska medborgare i Turkiet ska leva. Islam innebär begränsning av frihet medan det innebär utvidgning av frihet för turkarna? Turkarna ska själva bestämma hur deras land ska styras i sann demokratisk anda.

Erdagon är framröstad precis som några har nämnt och om turkarna är missnöjda är det bara till att rösta bort honom. Men jag antar att Atatürkdyrkande kemalister vet att majoriteten utav de turkiska medborgarna är nöjda med Erdogan och kommer fortsätta att rösta på honom.
Citera
2013-06-01, 21:20
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Sticker det i ögonen att det turkiska folket vill gå i en islamiskt inriktning? Turkiet är turkarnas land och de ska bestämma själva vilken riktning deras land ska utvecklas i. Dessutom har väl Turkiet utvecklats enormt ekonomist under Erdogan om jag inte misstar mig?

Ja, Erdogan har bland annat minimerat landets skulder.
Citera
2013-06-01, 21:28
Medlem
Citat:
Okej? Mitt uttalande står kvar, ta då och rösta bort partiet från makten, svårare än så är det inte.
Håller helt med dig!

Men vad ska man göra äckliga Ataturk-anghängare värnar inte om demokrati, exakt som hunden Ataturk själv inte gjorde.
Citera
2013-06-01, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Ja, Erdogan har bland annat minimerat landets skulder.

Jag tror inte folk bryr sig så mycket om ekonomin och om AKP gör si o så. De sekulära turkarna vill hellre dö i svält än att bli styrda av islam.

Det skulle bli intressant och se fortsättningen på den framöver precis som Syrien osv. då kan kanske militären griper makten och får bort islamisterna från makten.
Citera
2013-06-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sbgm
Hitler var demokratiskt vald. Hade det då varit fel av judarna att göra uppror mot Hitler? Jävla statskramare

Ja
Citera
2013-06-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BortsprungenKatt
Hört talats om anarkister?
Ach! Så klart; tänkte inte på det.
På 80-talet var man tvungen att vara påläst. Ingen google.
På 90-talet var google en last resort när kunskapen saknades.
Idag: jag googlar före jag tänker - första träffen handlade om ur-islamska svarta flaggor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in