2013-06-01, 13:24
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamoxifen
Evolutionsteorin säger ju inte att någon magisk ande inte kan sitta och mixra med skapelsen i smyg men den visar att det absolut inte behövs någon.

Tack för svaret. Evolutionsteorin säger att det absolut inte behövs någon gud. På vilket sätt? hur kommer man fram till denna slutsats?
Citera
2013-06-01, 13:25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
I vilken religion då? Sex dagar, är det en metafor? sex dagar, är det 24 timmar * 6? är en dag hos Gud när solen går upp och när den går ner? hur definieras en dag hos Gud? Missförstå mig inte, jag försvarar inte en religion, jag försöker förmedla att man bör vara objektiv när man undersöker ett påstående.

I bibeln påstås att jorden skapades på sex dagar.

Berättelsen börjar med "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord." Sedan konstateras att jorden är öde och tom, att "djupet täcktes av mörker" samt att Guds Ande svävar över vattnet.

Därefter börjar Gud skapa genom sitt ord; "Gud sade: ..." är en återkommande "befallning" genom vilket allt bringas fram. Detta sker under sex dagar, samt en vilodag utan skapande.

Dag 1: Gud skiljer ljuset från mörkret, och Gud kallar ljuset för "dag" och mörkret för "natt".

Dag 2: Gud delar upp vattnet på jorden i två delar, och ett valv som Gud kallar för "himmel" skiljer dessa åt.

Dag 3: Gud skapar det torra landet, och på det torra landet skapar Gud all växtlighet.

Dag 4: Gud skapar solen, månen och stjärnorna, till att utmärka tider, dagar och år.

Dag 5: Gud skapar alla vattenlevande djur och alla fåglar efter sina slag.

Dag 6: Gud skapar de marklevande djuren: vilda djur, boskapsdjur och kräldjur efter sina slag.
Till sist skapar Gud även människan till sin avbild

Dag 7: Gud vilar från sitt skaparverk.

Bibeln talar alltså specifikt om dagar. Bibeln är guds ord och gud har förmedlat just "dagar" som tidsenhet. Om han hade menat miljoner år i stället hada han väl sagt det. Gud är ofelbar.

Att börja "tolka" vad gud klart och tydligt uttryckt är blasfemi och uppstudsighet mot gud.

En dag är en dag är en dag. Sluta tramsa.
Citera
2013-06-01, 13:27
Medlem
Citat:
ok, då anser du att evolutionsteorin inte motbevisar kreationism (1)?

har jag förstått dig rätt?

(1) Kreationism är uppfattningen att världen och allt levande helt eller delvis har kommit till genom gudomligt ingripande eller på övernaturlig väg.

Nej. Som jag skrev ovan: en tolkning av skapelsen som en händelse som tog mindre än 10000 år är helt oförenlig med evolutionsteorin.
Citera
2013-06-01, 13:33
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=sanning05|43718116]
Citat:
Debatten kring evolution och Guds inverkan på uppkomsten av skapelsen (Kreationism) har pågått väldigt länge. Jag har några frågor som jag inte har fått svar på. För diskussionens skull antar vi att evolutionen stämmer.
Skapelse s.k teorin, skapades av människan. Evolution är mä'nskliga naturen och jordens element samt all den rymd omkring, universum, ur universum kommer allt ljus skuggspel ljudfenomen och en massa rörelser som inte varit lätta att försöka behärska och utnyttja ellr binda, ur havet likaså, en massa ljudvågor som uppfattades mystiska i de tider teknik eller människans logiska förmåga inte hade tänkt så mycket på fenomenen omkring oss : att kalla det gud.. fine.. men det är som jag förklarat för dig.

Sedan kommer luft och luftstötar ibland i komprimerad form och då kan det höras ljudformationer som din hjärna omtolkar till t.ex telepati, din vilja styr också din tolkning till att t.ex definieras från dig att ha kommit från t.ex den personen där och ditten och datten - det är väl vad man kallar för magi och kommersialiserat väldigt hårt, ju mer okunskap och vilja till bildning, desto mer kompenserar människan att falla åt den passaiva upptagningen av allt möjligt fantiserande, ofta om inte alltid, utan bäring eller som det heter, bevis.

Ändå uppstår hallucinationer, de allra flesta 100% är narkotikabetingade eller medicinutlösta, eller uppstår p.g.a rubbad balans, man har tagit ifrån och/eller lagt till för att hjärnan då kopplar annorlunda och det ger då häftiga effekter som man uppenbart beundrat, och behagat fortsätta med, det mesta kommer ur nazitidens iver och starka frenesi över att komma på var gud i människan egentligen stammar, men man glömde universum, och den förklaringen jag gav dig här uppe.. du vet ytor studsar mot ytor, fortplantar sig så "fenomen" uppstår, studsar mot mark och olika i olika sinnen : det är iaf inte "gud" eftersom gud är en myt, saga, människokonstruerat KONCEPT, dvs artificiell, som förvisso enat mycket... ändå inte sann för det, men har visat sig duga för många och samtidigt varit det vapen som visat sig allra effektivast vad gäller att tillskansa sig makt och utöva förtryck, om inte annat så ta en blick mot USA eller Ryssland, ryska esoterismen är vet vad makt innebar och också konsekvenserna av fabricerandena av överlägsenhetskänslan.

Citat:

Hur motbevisar evolutionsteorin Guds inverkan på skapelsens uppkomst? Arternas uppkomst beskrivs med evolution och inte med Guds ingripande, på vilket sätt exkluderar evolution Gud?
Det enda evolutionsteoretiker pch praktiker gör, är att foska i evolution, man tar helt enkelt inte in något hypotetiskt gudsperspektiv, eftersom man sett klar utveckling ur havsmiljön, fukt och värme är ju grogrund för mycket liv, som i sin tur skapar liv, som i sin tur ger osv. somlingt försett med vingar, eller hur.. ja de kommer också i olika storlek och vissa med ägg inuti och olika innanmäten, olika hinnor vissa så bekalkade att det t.o.m kan stå upp på marken och från marken då vara livgivande åt ytterligare arter och växa till sig, celldela och mutera. V i har t.ex fosterhinnan som påminner om äggets hinna innanför kalkskalet. Men redan fiskrom hr den geléaktiga konsistens som återfinns i oss människor. Så en mussla skulle nog vara mer isf gud, än en gud som kommer ur vår tankeföring, det kan iofs vara förmågan att uttrycka sig i bokform med sagor som fascinerat människor att forska sig fram till evolutionsteorin, så sett finns visst samband, dock är gud den stora myten och tröstenappen när man är så envis att inte ens ta till sig kunskaper utan där lydnad och synd straff är det enda enkelspåriga hjärnor förmår - lite skamfullt för er fanatiker att ni befinner er på en nivå som en ko, idisslar sitt jävla gräs dg ut dag in, tittar snällt och nöjers sig med maktpositionen.

(
Citat:
obs! Jag tror med hög sannolikhet att en Gud/Skapare existerar. Jag vet inte hur Gud/skaparen skapade/designade skapelsen. Detta betyder inte att Gud inte existerar eller att evolutionen stämmer. Jag har ett neutralt förhållningssätt till evolutionsteorin och vill rationellt förstå hur evolutionsteorin motbevisar Guds inverkan på uppkomsten av skapelsen (detta förutsatt att vi antar att Gud existera)).
En gud kan inte designa, eftersom gud är en tanke som satte fjutt på människans kommersiella ådra, lika lite som siffran 2 kan designa, det är en siffra, oavsett den kommer med nollor åttor ettor streck och vinklar, så kan varken vinkeln eller siffran designa, då den kommer ur det mänskliga psyket, precis som gud gör, dvs ett mytologiskt GREPP eller våldtäkt att förhärska och belägra vbärlden med : jag kallar det att villfara, skicka folk för att själv bekosta sig, vilket du ser när du läser historia.. alla kungariken förstod detta, vara snäll & niga el bocka, be.. om lov, inte för hjälp utan för bevarandet av extremkonservatism, att konservera betyder att bevara gamla villfarelser och vurma spökmyter, det inbringade massor åt dem vilka njöt av det, så också med häxbränningarna, indicier.

Citat:

Jag ser att teister ställer sig kraftigt emot evolutionsteorin och vågar inte förstå evolutionsteorin och dess mekanismer. Sedan ser jag att ateister håller sig fast vid evolutionsteorin och vågar inte undersöka evolutionsteorins svagheter. Det är extremt i båda fallen. Ett neutralt förhållningssätt är det bästa i en diskussion tycker jag. Jag har själv varit med om att bli anklagad för att tillhöra någon mystisk sekt bara för att jag ställer frågor om evolutionsteorin.

Citat:
Hur som helst, jag blir glad om jag kan få svar på de frågor som jag ställt
Ja trovärdighet är sannerligen valuta för framkomlighet i de gyllene begären.
Citera
2013-06-01, 13:34
Medlem
Bogomils avatar
Att ställa upp en dikotomi mellan en metafysisk 'gud' och evolutions-teorin är bortkastat tid, för det finns inte mycket gemensamt mellan dom.

Sen har det ... ändå ..... redan gjorts i det oändliga; särskild av inkomptenta och okunniga apologeter som tror dom kan vinna poäng i sitt religions-pådyvlande. Vilket tydligen är fallet här när Sanning05 dammar av flosklerna igen.

Men det är väl den abrahamiska apologetikens M.O. .... ändlösa upprepninger.
Senast redigerad av Bogomil 2013-06-01 kl. 13:44.
Citera
2013-06-01, 13:36
Medlem
De allra flesta religioner har även en skapelseberättelse. De är mer eller mindre fantasifulla.

Det jobbiga med många utav berättelserna är att de ständigt omtolkas, vilket kristendomen är ett utsökt exempel på. Man omtolkar bibelns texter så att den bättre passar in i ett modernare samhälle.

Men kriserna och konflikterna har varit och är fortfarande många då dels många troende vägrar att omtolka texten och dels att det finns många texter där det är mycket tydligt att omtolkningen är väldigt krystad och fortfarande mest framstår som en ren skär fantasi, påhittad lösning eller en ren lögn.

De största stötestenarna idag för abrahamiska religinerna är väl

* Ålder på människan och jorden där det varje dag, ständigt och jämt bevisas och bekräftas att den vetenskapliga teorin stämmer men att bibeln är en lögn.

* Släktskapet med djuren, att människan är ett djur precis som alla andra djur och att vi härstammar från gemensam ursprung. Detta bevisas också dagligen inom vetenskapen där man på många olika sätt påvisar att vi är släkt med djuren.

Det är ingenting som på något sätt bevisar att en gud ej finns, men väl att Bibeln ljuger och att alla de troende har tänkt väldigt grovt FEL.

Dock finns ju möjlighet att omtolka texterna i bibeln.
Citera
2013-06-01, 13:53
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
I bibeln påstås att jorden skapades på sex dagar.

Berättelsen börjar med "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord." Sedan konstateras att jorden är öde och tom, att "djupet täcktes av mörker" samt att Guds Ande svävar över vattnet.

Därefter börjar Gud skapa genom sitt ord; "Gud sade: ..." är en återkommande "befallning" genom vilket allt bringas fram. Detta sker under sex dagar, samt en vilodag utan skapande.

Dag 1: Gud skiljer ljuset från mörkret, och Gud kallar ljuset för "dag" och mörkret för "natt".

Dag 2: Gud delar upp vattnet på jorden i två delar, och ett valv som Gud kallar för "himmel" skiljer dessa åt.

Dag 3: Gud skapar det torra landet, och på det torra landet skapar Gud all växtlighet.

Dag 4: Gud skapar solen, månen och stjärnorna, till att utmärka tider, dagar och år.

Dag 5: Gud skapar alla vattenlevande djur och alla fåglar efter sina slag.

Dag 6: Gud skapar de marklevande djuren: vilda djur, boskapsdjur och kräldjur efter sina slag.
Till sist skapar Gud även människan till sin avbild

Dag 7: Gud vilar från sitt skaparverk.

Bibeln talar alltså specifikt om dagar. Bibeln är guds ord och gud har förmedlat just "dagar" som tidsenhet. Om han hade menat miljoner år i stället hada han väl sagt det. Gud är ofelbar.

Att börja "tolka" vad gud klart och tydligt uttryckt är blasfemi och uppstudsighet mot gud.

En dag är en dag är en dag. Sluta tramsa.

Tack för svaret!

Jag försvarar inte kristendomen och vill inte heller göra det. Jag försvarar ingen religion heller. Om man ska vara rationell, hur definierade den kristna Guden begreppet dag? är dag 24 timmar, när solen sedd från jorden rör sig från öst till väst? solen fanns ju inte då, finns det en kristen som kan förklara detta för oss. För att vi ska få en konstruktiv diskussion krävs det att vi är objektiva och inte har fördomar.
Citera
2013-06-01, 13:57
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Skapelse s.k teorin, skapades av människan. Evolution är mä'nskliga naturen och jordens element samt all den rymd omkring, universum, ur universum kommer allt ljus skuggspel ljudfenomen och en massa rörelser som inte varit lätta att försöka behärska och utnyttja ellr binda, ur havet likaså, en massa ljudvågor som uppfattades mystiska i de tider teknik eller människans logiska förmåga inte hade tänkt så mycket på fenomenen omkring oss : att kalla det gud.. fine.. men det är som jag förklarat för dig.

Sedan kommer luft och luftstötar ibland i komprimerad form och då kan det höras ljudformationer som din hjärna omtolkar till t.ex telepati, din vilja styr också din tolkning till att t.ex definieras från dig att ha kommit från t.ex den personen där och ditten och datten - det är väl vad man kallar för magi och kommersialiserat väldigt hårt, ju mer okunskap och vilja till bildning, desto mer kompenserar människan att falla åt den passaiva upptagningen av allt möjligt fantiserande, ofta om inte alltid, utan bäring eller som det heter, bevis.

Ändå uppstår hallucinationer, de allra flesta 100% är narkotikabetingade eller medicinutlösta, eller uppstår p.g.a rubbad balans, man har tagit ifrån och/eller lagt till för att hjärnan då kopplar annorlunda och det ger då häftiga effekter som man uppenbart beundrat, och behagat fortsätta med, det mesta kommer ur nazitidens iver och starka frenesi över att komma på var gud i människan egentligen stammar, men man glömde universum, och den förklaringen jag gav dig här uppe.. du vet ytor studsar mot ytor, fortplantar sig så "fenomen" uppstår, studsar mot mark och olika i olika sinnen : det är iaf inte "gud" eftersom gud är en myt, saga, människokonstruerat KONCEPT, dvs artificiell, som förvisso enat mycket... ändå inte sann för det, men har visat sig duga för många och samtidigt varit det vapen som visat sig allra effektivast vad gäller att tillskansa sig makt och utöva förtryck, om inte annat så ta en blick mot USA eller Ryssland, ryska esoterismen är vet vad makt innebar och också konsekvenserna av fabricerandena av överlägsenhetskänslan.

väl skrivet, håller med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det enda evolutionsteoretiker pch praktiker gör, är att foska i evolution, man tar helt enkelt inte in något hypotetiskt gudsperspektiv, eftersom man sett klar utveckling ur havsmiljön, fukt och värme är ju grogrund för mycket liv, som i sin tur skapar liv, som i sin tur ger osv. somlingt försett med vingar, eller hur.. ja de kommer också i olika storlek och vissa med ägg inuti och olika innanmäten, olika hinnor vissa så bekalkade att det t.o.m kan stå upp på marken och från marken då vara livgivande åt ytterligare arter och växa till sig, celldela och mutera. V i har t.ex fosterhinnan som påminner om äggets hinna innanför kalkskalet. Men redan fiskrom hr den geléaktiga konsistens som återfinns i oss människor. Så en mussla skulle nog vara mer isf gud, än en gud som kommer ur vår tankeföring, det kan iofs vara förmågan att uttrycka sig i bokform med sagor som fascinerat människor att forska sig fram till evolutionsteorin, så sett finns visst samband, dock är gud den stora myten och tröstenappen när man är så envis att inte ens ta till sig kunskaper utan där lydnad och synd straff är det enda enkelspåriga hjärnor förmår - lite skamfullt för er fanatiker att ni befinner er på en nivå som en ko, idisslar sitt jävla gräs dg ut dag in, tittar snällt och nöjers sig med maktpositionen.

Tack för den långa beskrivningen. Jag har fortfarande inte förstått hur evolutionsteorin motbevisar Guds inverkan på skapelsens uppkomst. igen, min inställning gentemot evolution är neutral.
Citera
2013-06-01, 13:59
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att ställa upp en dikotomi mellan en metafysisk 'gud' och evolutions-teorin är bortkastat tid, för det finns inte mycket gemensamt mellan dom.

Sen har det ... ändå ..... redan gjorts i det oändliga; särskild av inkomptenta och okunniga apologeter som tror dom kan vinna poäng i sitt religions-pådyvlande. Vilket tydligen är fallet här när Sanning05 dammar av flosklerna igen.

Men det är väl den abrahamiska apologetikens M.O. .... ändlösa upprepninger.

Hej bogomil!

Anser du att evolutionsteorin motbevisar kreationism?
Citera
2013-06-01, 14:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag försvarar inte kristendomen och vill inte heller göra det. Jag försvarar ingen religion heller.

Citat:
Om man ska vara rationell,

Du skulle ta och prova det.

Citat:
hur definierade den kristna Guden begreppet dag? är dag 24 timmar, när solen sedd från jorden rör sig från öst till väst?

Vid polarna och vissa tider av året.

Citat:
solen fanns ju inte då, finns det en kristen som kan förklara detta för oss. För att vi ska få en konstruktiv diskussion krävs det att vi är objektiva och inte har fördomar.

Gäsp.
Senast redigerad av Bogomil 2013-06-01 kl. 14:07.
Citera
2013-06-01, 14:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Anser du att evolutionsteorin motbevisar kreationism?

Nej; och det behövs inte heller, för kreationismen klarar i stort sett av att motbevisa sig själv.
Citera
2013-06-01, 14:04
Medlem
Kreatonisterna försöker iallafall modernisera sitt sätt tänka, men det är dödsdömt eftersom verkligheten är sådan att där finns inga gudomligheter. Man måste släppa tanken på att det finns en gud för att komma vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in