2013-05-31, 15:32
Medlem
En till liten bild på en Blue från Norden Seeds.

https://anonfiles.com/file/c757e17850cce19aa0fcdaac2cf43b38
Citera
2013-05-31, 18:41
Medlem
184s avatar
4 utav mina 8 har börjat titta upp! Gjorde misstaget att sätta petflaskor på dem resterande 4a, så jag antar att dem har fått alldeles för lite sol.. Tog bort petflaskorna och hoppas på det bästa. Varför jag satt på dem från första början var på grund utav ett elakt lång artat regn.. Men nu har det ju inte vart regn på några dagar.. Tror jag måste konka ut en massa vatten och börja vattna....
Citera
2013-05-31, 19:07
Medlem
Alla dessa jäkla mygg! Men 5 gropar vart det idag iallafall. 7 till ska det bli och sen ska all jord dit. Bilder kommer. Btw kan man lägga upp film anonymt nånstans?
Citera
2013-05-31, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av possimest

Tjena!

Till att börja med ser dina odlingar ser riktigt fräscha och proffsiga ut! Får man fråga hur mycket jord du har i baljan med 4 plantor och den med 1 planta i? Samt hur mycket pengar har du lagt ut på ett ungefär?

Min odling då:

2 plättar på kanske 3-4 m^2 totalt med 40 liter köpejord och några liter sand. Blandade runt allt detta med ursprungsjorden som är en morän jordart. Köpte 40 Typhoonfrön av T*nska. Fick 58st

La 40 i blöt och ivrig som jag var satte jag ut dom på min odlingsplats 2 dagar senare då "endast 35 hade fått groddar. Av de resterande 5 fröna visade sig 3st få groddar.

Nåväl, jag åkte ut och vattnade de 2 dagarna efter att jag sått fröna eftersom att det var sjukt varmt. Sen besöker jag inte platsen på en vecka på ett ungefär. När jag kommer dit igen så kan jag räkna till 22 plantor ovan jord.

20 av dessa ser väldigt friska ut och de andra 2 verkade ha blivit utsatta för lyxmatprovning av sniglarna . Nu idag, 4 dagar sen jag var ute sist så har jag köpt snigelgift och åter igen 22 plantor ovan jord som förrutom den ökade storleken ser likadana och friska ut.

Ser fram emot det soliga vädret och regnet som kommer om några dagar!

Mvh.

Antagligen tråkigt att läsa utan att få se bilder. Tyvärr har jag inte tillgång till någon uppladdningssida och är lite för lat för att greja och fixa en fredag som idag
Citera
2013-05-31, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meskalin
Alla dessa jäkla mygg! Men 5 gropar vart det idag iallafall. 7 till ska det bli och sen ska all jord dit. Bilder kommer. Btw kan man lägga upp film anonymt nånstans?

Det där med anonym film vet jag inte. Men de där jäkla myggorna gjorde dagens skogsbesök riktigt snabbt. Aldrig rensat ogräs med den farten haha. Mitt på dagen, soligt och runt 20 grader varmt och ändå mygg..
Citera
2013-05-31, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoxxy
Förodla inomhus 7 dagar eller mer och plantera sedan ut dem.
Gräv ett ca 10-15 liter stort hål i marken och fyll det med bra jord, plantera där och se vad som händer
Era nuvarande plantor behöver dock inte vara körda

Hmm okej tack för infon! Men jag ser ju direkt ett problem och de e att både jag å min polare kan inte förodla våra frön inomhus då vi båda bor hemma kvar hos föräldrarna..

Men hur funkar det med att förodla sina sötnosar i pet-flaskor? Skulle det inte funka nu under sommaren att förodla sina frön utomhus genom att odla dem i pet-flaskor? Annars vad har ni för förslag?
Citera
2013-05-31, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geve
Hmm okej tack för infon! Men jag ser ju direkt ett problem och de e att både jag å min polare kan inte förodla våra frön inomhus då vi båda bor hemma kvar hos föräldrarna..

Men hur funkar det med att förodla sina sötnosar i pet-flaskor? Skulle det inte funka nu under sommaren att förodla sina frön utomhus genom att odla dem i pet-flaskor? Annars vad har ni för förslag?

Jag körde mina frön mellan 2 lager hushållspapper i en stängd burk med lite lite luftcirkulation. Drog bort en lös list så jag kunde få in det över kylskåpet där det är lite varmare. Och ja, jag bor också hemma.

När fröerna sedan hade fått groddar så planterade jag ut dom i jorden med grodden neråt. Jag var nogrann med vattning första dagarna då det var väldigt varmt. Gick bra för mig iallafall.
Citera
2013-05-31, 22:22
Medlem
Gick tillbaka en gång till, med mer vatten. 4 till bekräftade damer och 3 hanar!

Sålunda:
Totalt 22 plantor
4 döda
6 honor
7 hanar/hermisar
5 ännu obekräftade
Citera
2013-05-31, 23:57
Medlem
Ilove420s avatar
Hahha, det var någon som hade hittat samma odlingställe som jag, och ställt sina plantor brevid mina... Undrar hur jag ska göra, om jag ska flytta mina eller låten dom stå där haha... Lite små roligt
Citera
2013-06-01, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilove420
Hahha, det var någon som hade hittat samma odlingställe som jag, och ställt sina plantor brevid mina... Undrar hur jag ska göra, om jag ska flytta mina eller låten dom stå där haha... Lite små roligt

Haha vad komiskt, oroade mig för samma sak efter att jag hittat något som liknade lecakulor i backen. Dock helt igenvuxet på marken.

Säg mig. Var "gästens" plantor små som sjutton, 4 st true-leaves i genomsnitt? Om det är på det sättet så kan det vara jag
Citera
2013-06-01, 00:15
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av possimest

Den var inte liten den. Hur gammal är den?
Citera
2013-06-01, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilove420
Alltså menar du precis bredvid dina? I så fall är det riktigt bizzart. Om du menar att dom är nära dina plantor så skulle jag nog flytta plantorna.

Om dom är exakt bredvid dina så skulle jag låta dem vara där dom står och skriva en lapp på som du fäster på dina krukor där det står "Do we have a mutual understanding?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in