2013-05-28, 22:12
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettherransliv
Ibland när jag läser den här tråden tänker jag att farsans göranden för Palmes IB och NATO borta i öststaterna verkar ha varit rätt onödiga. Som att kasta pärlor åt svin. Vi borde förstås ha blivit ett med Sovjett!
Hoppas du skojar om det sista!!!??
Citera
2013-05-28, 22:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Vad gäller Frånstedt kan jag inte förlika mig med att han säger att OP var en strulpelle vad gäller livvaktskyddet,vet inte om han har fått fel information av någon från säk.vem i så fall ,skulle vara intressant att få veta?

Det faktum att Anna Greta lejon hävdar i sina memoarer att hon och OP ofta pratade om livvaktskyddet och att de båda fann sig i säk:s beslut.

Som sagt,en av dem talar osanning,OF kanske för att denne är felinformerad!

Intressant det här med Christoph Andersson,då han kontaktar Radler,så försvarar hans hustru honom trots att bevis finns att han varit STASI spion,likaså hustrur till fd.IB folk.....

Efter MOP gick Olof Frånstedts förre chef, Carl Persson, ut i pressen förklarade att det inte varit svårt att få Olof Palmes att acceptera livvaktsskydd. För övrigt ett av få tillfällen när Persson var enig med Hans Holmer.
Citera
2013-05-29, 00:06
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellström
Ofattbart ändå att dom (SPF) låtit dig leva med tanke på hur grundligt du avslöjar dom.
Varför har dom gjort det tror du? Kan du tänka dig att det finns en promilles möjlighet att du faktiskt har fel och inbillat dig alltihop?

Det begriper du väl att det faktum att SPF låtit Mollvik leva och upplysa allmänheten om sina upplevelser bara är ytterligare en bekräftelse på deras existens och oerhörda makt. De inser givetvis att hans resonemang för den oinvigde kommer låta som en vettvillings fantasier.
Citera
2013-05-29, 00:40
Medlem
Det är en mer eller mindre omedveten praxis att konspirationer inte kan genomskådas, att inga teorier om konspirationer kan vara riktiga eller ens förnuftiga:
Konspiration (av latinets conspirare: 'andas tillsammans'), eller sammansvärjning, syftar på ett hemligt samarbete mellan en grupp individer med dunkelt, olagligt eller illasinnat syfte. Wikipedia.
En konspirationsteori (av latinets conspirare som betyder 'andas tillsammans') är en hypotes eller teori om en komplott, sammansvärjning eller konspiration. Gemensamt för konspirationsteorier är att berättelsen omfattar en grupp mäktiga eller inflytelserika individer eller institutioner. Dessa personer har enorma resurser till sitt förfogande, och samarbetar i hemlighet för att uppnå ekonomisk eller politisk makt eller andra fördelar. Typiskt är dock att det finns ett antal personer, konspirationsteoretiker, som genomskådat ränksmideriet. De ser det som sin uppgift att avslöja sanningen för den ovetande allmänheten, och upplever sig ständigt vara under hotet att bli nedtystade på grund av sin kunskap. Wikipedia.
Vanföreställning är en psykiatrisk term för ett kognitivt symtom som yttrar sig i felaktiga föreställningar om sig själv eller omvärlden (personer eller händelser), vilka av omgivningen inte anses kunna vara sanna; som regel uppfattas föreställningarna vara absurda. Om personen som har vanföreställningarna inte kan övertygas om att de är falska genom att någon framlägger rationella belägg, är vanföreställningarna patologiska. Patologiska vanföreställningar är tecken på en psykisk störning av funktionell (psykisk) eller symtomatisk art (drogutlöst eller utlöst av en organisk sjukdom). Vanföreställningar brukar handla om att tro sig vara förföljd (paranoia), om svartsjuka, att ha storhetsvansinne, att kroppen förändras eller är styrd, eller att man har en sjukdom. Bisarra vanföreställningar, ofta av övernaturlig karaktär, är ett tecken på psykos, det vill säga (funktionell eller organisk) schizofreni eller vanföreställningssyndrom, där vanföreställningarna ofta fungerar förklarande för personen (till exempel angående hallucinationer). Vanföreställningar kan vid svåra psykiska störningar uppträda ensamma eller i system. En särskild form av vanföreställning är inducerat vanföreställningssyndrom, folie ā deux, vilket kan uppträda som masspsykos eller konspirationsteorier. Wikipedia.
Ove är i gott sällskap av oss andra. Förutom trådens desinformatörer förstås!
Människor brukar ofta reagera på känsloladdade händelser genom att skapa en teori. Personer som redan har en vag teori om något, har tendensen att rakt av acceptera påståenden de hör som stödjer teorin, medan de rakt av förkastar påståenden som motsäger dem. På så sätt förstärks tron på sådana teorier hos sådana personer. Uppkomsten av konspirationsteorier kan förklaras utifrån olika utgångspunkter.
  • Det psykologiska perspektivet. En konspirationsteori som innehåller logiska fel och motsägelser kan beskrivas som resultatet av ett psykologiskt tillstånd som kan kallas konspirationism. Det ingår i ett paranoid-schizofrent tankemönster som enligt en spekulativ teori beror av patienternas höga dopaminhalter, vilket leder till att de ser relevans i sådant som andra tar för normalt. Konspirationerna kan vara enkla, såsom att de tror att de egentligen är Jesus Kristus, eller komplexa. I olika kulturer kan sådana symptom ta sig väldigt olikartade uttryck.
  • Det praktiska perspektivet. Inte sällan får en tanke eller idé fäste på olika ställen i samhället ungefär samtidigt. Jämför Hegels "världssjäl". På så vis kan samma eller liknande ageranden ibland iakttas starta från olika håll tillsynes samtidigt. Detta lockar många att se konspirationer. Även kritiker förleds av detta att felaktigt beskylla iakttagare av trenden för att vara konspirationsteoretiker.
  • Det politiska perspektivet. Christopher Hitchens beskriver konspirationsteorier som en effekt av demokrati och yttrandefrihet.
Wikipedia.
Kanske var och en borde rannsaka sig själv? För min egen del är jag helt klar över att varken Halley/Dabih eller staganografin är vanföreställningar, i motsats till vad mina kritiker kanske anser?
Senast redigerad av lehs 2013-05-29 kl. 00:49.
Citera
2013-05-29, 09:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
För min egen del är jag helt klar över att varken Halley/Dabih eller staganografin är vanföreställningar, i motsats till vad mina kritiker kanske anser?

Nej, det är nog inga vanföreställningar. Problemet är att på ett trovärdigt sätt baxa ner din teori om Halley/Dabih & dörrskyltarna till hörnet Sveavägen/Tunnelgatan. Dock knappast ett oöverstigligt problem som inte en pedagogisk, lättfattlig redogörelse och några oantastliga argument biter på ?
Citera
2013-05-29, 11:38
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Sedan undrar jag en sak: vad är det som säger att det då inte kan ha varit SÄPO som t.o.m stod bakom hela IB-avslöjandet via Jan Guillou? Som redan sagt, det var väl inte för inte Palmes gode vän och förtrogne Carl Lidbom krävde en utredning av SÄPO efter MOP? Vi känner ju till att Palme hade en mycket frostig relation till SÄPO sedan många år, att Frånstedt även har bekräftat detta och jag utgår ifrån att relationen mellan Birger Elmér och SÄPO var ganska likartad......
När jag förklarade sambandet mellan MOP och MAL för några år sedan tog mina tre helt oberoende källor och vänner från ett helt år plötsligt avstånd från mig och utpekade mig som Säpoagent. Då förstod jag att Säpo var helt oskyldigt och att gycklarna på jobbet gått på den stora bluffen från SPF i tro att de företrädde seriösa säkintressen ända sedan starten av tv4.
Palme, Elmér, Lidbom, Holmér osv kunde väl aldrig ana att det fanns sådana ynkliga karaktärer som Carl Persson, Frånstedt, PG Näss osv som låtit sig utnyttjas som mobbledare i anonyma statsmaktens tjänst. Guillou vill jag ännu dock tro ha varit ett lika aningslöst offer som Bratt och Ekberg. Men så blev jag också genast karaktärsmördad på Google igen efter att tagit del av bevisen i förra veckan......
Citera
2013-05-29, 11:47
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Här är den enklare förlagan som heheho gav oss här 2011-02-26. - Hundra ännu ouppklarade och fullt berättigade enkla frågor som ingen utredning ens har försökt ge förklaring till.http://pastehtml.com/view/1den7uc.rtxt
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Den där listan ska du verkligen inte lita på. Den är full av skrönor och direkta felaktigheter.
Kom gärna med ett enda konkret exempel på att någon av dessa hundra punkter är fullt uppklarad.
Citera
2013-05-29, 11:58
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Som sagt innehåller en bra desinformationskampanj några delar sanning. Vad som framkommer här väcker givetvis en mängd frågor. Frågan är ifall tidigare desinformatörer och utjänstfolk fortsätter med att desinformera tidigare desinhormation av ren självbevarelsedrift? skydda något eller dödar korrekt info?!.......
Just så här går det till. Med ett långt liv i mediebranschen så är det lika tragiskt som skrattretande att se hur enkelt man från centralt håll kan manipulera folk till att tro på allt annat än den verklighet vi delar och lever i.
Citera
2013-05-29, 12:38
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Kom gärna med ett enda konkret exempel på att någon av dessa hundra punkter är fullt uppklarad.

Försök inte nu Mollvik. Den här taktiken med att söka locka in till ytterligare en meningslös pseudodiskussion funkar inte. Du är inget annat än en klockren desinformatör.
Citera
2013-05-29, 16:28
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellström
Ofattbart ändå att dom (SPF) låtit dig leva med tanke på hur grundligt du avslöjar dom.
Varför har dom gjort det tror du? Kan du tänka dig att det finns en promilles möjlighet att du faktiskt har fel och inbillat dig alltihop?
När så många andra drabbats betydligt värre och än mer oförklarligt än jag så är det svårt att inbilla sig att enbart tillfälligheter ligger bakom. Hade Palme vetat vilka sjuka idéer Lisbet umgicks med bland sina kollegor så skulle han förstått att demokrati och MR har en annan innebörd för de flesta och i högsta grad för dem som har verkliga makten över samhället.
Citera
2013-05-29, 16:56
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Precis som jag tänker angående Israelerna,men som sagt i nuläget är det svårt att få dem ner på Sveavägen,ens en koppling,förutom insinuationer.
,Jag måste ha missat att aktion från två håll kommit mot Näss vid samma tidpunkt....
Misstankarna mot Näss kom i lika hög grad från NATO/CIA som Tunander kunde berätta. Men att Näss på något vis skulle samverkat med KGB eller Mossad är lika löjligt. Han måste helt enkelt ha haft ett solitt stöd från någon svensk utomparlamentarisk organisation med makt över media, rättsstat och säkerhetspolitik eller journalistkår, juristkår och officerskår samtidigt. Konspiration på så hög nivå och i sådan omfattning är omöjligt för en enskild att förstå. Näss må ha varit lika aningslös som Palme fast deras karaktärer var rakt motsatta. Finns då någon bättre förklaring på samordning och mörkande än SPF?
Citera
2013-05-29, 17:15
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ibland när jag läser den här tråden tänker jag att farsans göranden för Palmes IB och NATO borta i öststaterna verkar ha varit rätt onödiga....
Även Guillous insats i god tro och ungdomligt äventyr är lika hedervärd som Ekbergs eller Bratts. Ingen av dem kan ha vetat egentliga syftet eller ansvaret bakom. Typiskt för konspirationer på högsta nivå är att alla oskyldigt medverkande skyller på varandra då det går fel. Och Palme själv sparkade hellre nedåt än vilja avslöja Lisbet och Feldt tillsammans med SPF....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in