2013-05-28, 08:49
Medlem
Quarrels avatar
Aftonbladet: De kämpar – mot klockan
Citat:
– Det måste finnas saker i utredningen som är intressanta, annars hade han inte blivit häktad. Fast det är svårt att veta vad det är, inget fall är det andra likt.

En annan metod för att stärka bevisningen är att genomföra förhör.

– Man kan beslå honom med lögn och försöka få fram nya uppgifter, säger [JO].

Gårdagens häktningsförhandling i Luleå tingsrätt tog drygt en och en halv timme.

– Åklagaren hade mycket att berätta. Det var därför det tog lång tid, säger 22-åringens advokat [BF].
Citera
2013-05-28, 08:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Var det inte så med Natalie Johansen att hon mördades i lägenheten av pojkvännen? Sedan lyckades han få ut henne från hyreshuset utan att någon märkte något. Det går alltså.

http://www.expressen.se/gt/har-dog-nathalie-johansen/

Visserligen gick det i efterhand att se lite konstigheter. Han hade enligt grannar verkat nervös mordkvällen. Setts vid en lite mer undanskymd port i huset och sådär.

Men visst måste det gå att få ut en kropp utan att någon ser.

Det tror jag också, i synnerhet när det är hockeykväll, folk har fokus på annat. En grundläggande uppgift som jag pinsamt nog inte brytt mig om och det har inte nämnts vad jag har sett, bor han på bottenvåning eller första?
Citera
2013-05-28, 08:50
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Var det inte så med Natalie Johansen att hon mördades i lägenheten av pojkvännen? Sedan lyckades han få ut henne från hyreshuset utan att någon märkte något. Det går alltså.

http://www.expressen.se/gt/har-dog-nathalie-johansen/

Visserligen gick det i efterhand att se lite konstigheter. Han hade enligt grannar verkat nervös mordkvällen. Setts vid en lite mer undanskymd port i huset och sådär.

Men visst måste det gå att få ut en kropp utan att någon ser.
Det är klart att det går men helt enkelt är det inte om det rör sig om en lgh i flerbostadshus. Det smäller ju oftast i portar/dörrar och det hörs om man knatar runt och släpar saker i lgh på udda tider vilket väcker grannars nyfikenhet mm. Men visst är det möjligt, men kräver nog mer tur än skicklighet.
Citera
2013-05-28, 08:51
Medlem
Tänk lite. Lär knappast gå att se på dessa bilder hur kroppsdelarna legat. I SYNNERHET inte när Teknikerna varit där och dels själva använt kemikalier och vätskor för att sedan städa rent platsen. Snälla sluta nu.. Inte nog med att det finns en massa andra fläckar och kladd där inne som "fotografen" inte fotat så har polisen varit där och kladdat runt med sina kemikalier och annat skit...

Hon verkar gillat män? Inte så värst förvånande förvisso då hon kommer från importland där dom ofta gillar att ligga runt och sen urminnes tider haft sexuellt umgänge med män som en slags "nyckel till frihet". Tydligen har Mackarenas morsa blivit köpt till boden av någon sladdrig gubbe som inte får nordisk mus med krulligt könshår, istället för rakt. Vilket i sig är en tragedi men inte ovanligt i dessa inavelshålor. Oavsett vad så är det så klart en tragedi att en ung människa bragts om livet på detta sätt. Men knappast konstigt. Inte första gången thaisar får en påk för mycket av fel snubbe. Är det inte gamla perversa gubbar som inte får mus på annat håll så är det skelögda psykfall utan verklighetsuppfattning. ADHD barn som leker med leksaksvapen, skulle inte bli förvånad om han spelade rollspel också? Förmodligen har han idkat samlag med hunden också... Den ser lite besvärad/stressad ut på bilden. Även om detta som sagt är en tragedi så är det fantastiskt fint att mina trevliga små fördomar (som egentligen inte är fördomar då dem baseras på fakta) gång på gång bekräftas. Ritualmord med text på golvet? Nä.. Bara en mupp som inte hann gömma likdelarna ordentligt.

Har inte denna tönt som är för utvecklingsstörd för att ens får göra GMU (då är det illa, Riktigt illa... Värre än vad som beskrivs om honom här i tråden) något ex eller liknande då? Enligt någon profil på en fjortissida som postades tidigare så skrev han ett tjej namn som "det bästa som hänt". Hade ju varit intressant att höra om han kanske har någon udda sexualitet... Ingen som känner henne? Antar förresten att denna unge herre tittat på manga och tecknad japansk tentackelporr, förklarar ju i så fall hans förälskelse i en asiatisk flicka. Kanske hans mål i livet... Japaner är ju inte så vanliga här i landet och även lite för fina i kanten ibland. Kan upplevas som svåra, Men en thaire är ju lite mitt emellan och enklare att göra bisarra saker i sängkammaren med. Har jag hört.
Citera
2013-05-28, 08:51
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Fick för mig att om man slänger in någonting (i det här fallet syftar jag på underben) igenom ett fönster och de landar på den högra sidan av själva fönstret - kan det vara så att GM är vänsterhänt? Jag menar tänk dig att du i förbigående bara slänger in någonting så gör ju du det med den handen du är van att använda och därav hamnar de inslängda sakerna spegelvänt så att säga. Inget genombrott men bara en tanke...

Någon som vet om KJ är vänsterhänt?

Kolla bilderna när han lossas skjuter i Fallen Angel som har bifogats tidigare.
Citera
2013-05-28, 08:54
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det tror jag också, i synnerhet när det är hockeykväll, folk har fokus på annat. En grundläggande uppgift som jag pinsamt nog inte brytt mig om och det har inte nämnts vad jag har sett, bor han på bottenvåning eller första?
Bristerna med det resonemanget är väl främst att han då skulle ha hunnit mörda, stycka henne och bortforsla kroppsdelarna innan hockeymatchen tog slut. Jag tror knappast att han släpade iväg kroppen ostyckad om mordet nu skedde i lgh. Även om hon var liten är en kropp tung och otymplig och svårhanterlig. Nä, har mordet skett i lgh har sannolikt även styckningen skett där och då har han inte hunnit med allt detta innan hockeymatchen var slut, då har det skett senare på natten/en annan dag.
Citera
2013-05-28, 08:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Bristerna med det resonemanget är väl främst att han då skulle ha hunnit mörda, stycka henne och bortforsla kroppsdelarna innan hockeymatchen tog slut. Jag tror knappast att han släpade iväg kroppen ostyckad om mordet nu skedde i lgh. Även om hon var liten är en kropp tung och otymplig och svårhanterlig. Nä, har mordet skett i lgh har sannolikt även styckningen skett där och då har han inte hunnit med allt detta innan hockeymatchen var slut, då har det skett senare på natten/en annan dag.

Nej, jag menar mörda, därefter transportera ut kroppen till bilen, ska ju inte behöva ta så lång tid. Matchen var väl inte slut 21, började väl 20:15?
Citera
2013-05-28, 09:00
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Vart är svårt att sia om men varför? Ja främst för att det inte tycks finnas några iakttagelser om att KJ kånkat ut en massa sopsäckar, tunga väskor eller liknande och lastat in dessa i någon bil. Hade såna funnits hade det troligen också blivit sannolika skäl. Jag TROR att mordplats, styckplats och fyndplats ligger nära varandra av den enkla anledningen att ingen har sett något skumt agerande från KJ:s sida den aktuella kvällen/närmsta dygnet därefter.

Det som talar emot, utifrån känd info, är väl i så fall bara de skrik som grannarna rapporterat om, men VET vi att dessa kom ifrån KJ:s lgh? Även om så vore fallet kan de ju ha bråkat bara, sen har VB, arg, lämnat lgh varefter KJ åker efter henne och plockar upp henne, vädjande om att han nu ska skjutsa hem henne. I bilen fortsätter bråket dock och det spårar ur. KJ dödar VB, i bilen eller utanför. Gömmer undan kroppen för att återkomma, senare samma natt eller dagarna närmast efter och utför styckningen.

Nu spekulerar jag sannerligen fritt här, men ett tänkbart scenario utifrån känd information.

Iakttagelser utav honom bärandes på en väska/flera väskor kan ju undgått grannar och dylikt ifall han gjort det på natten. Bostadsområdet som han bor i känns iaf inte så livat. Det är även möjligt att han på söndagen och måndagen städat plus legat lågt och rört sig ute endast när det mörknat för att göra sig av med ytterligare bevisning. Skulle bra gärna vilja veta om han umgåtts med någon under just söndag eller måndag? Hans alibi under lördagen verkar iaf ha spruckit...
Citera
2013-05-28, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du tror att alla bryr sig om hockey eller? Tycker det är dags att sluta fylla tråden med massa dumma spekulationer.
Citera
2013-05-28, 09:01
Medlem
Jag är ny här men jag har läst stort sett allt i tråden. Jag bor i Boden i närheten av det området som de spelat soft air gun. Senaste veckan har jag vistats mycket ute i de områdena och gått genom ett antal gamla militära bunkers, "korvar" och värn. Det finns ett gigantiskt antal. Det finns en karta över Bodens Fästning som kan köpas på typ turistbyrån där alla såna gamla är karterade. Jag eller mina hundar har dock inte hittat något underligt annat än inne i en av bunkerserna står det med röd skrift "WELCOM TO HELL" (felstavat ja) och ett djävulstecken i rödsvart kladd som ska se ut som blod antar jag. Tror dock inte att det är det. Foto taget men det är irrelevant tycker jag.

Utöver det har jag lite funderingar.

Har man letat i jägarnas styckningsplatser, dvs där älgjägarna styckar sina djur? Det borde ju vara ett bra ställa att bryta sig in i om man vill stycka, någon lada brukar det vara med bra arbetshöjd, möjligen med en del verktyg och ligger oftast avsides. Det borde gå att ta reda på var dom finns för det är ju inte så många jaktlag i området.

En annan fundering är om det nu skulle vara någon i soft air spelet som var med på detta och som någon skrev att det fanns en gul ICA påse på bild 23 , i den gröna Town and Country bilen ligger den väl ihop med en grön presenning. De hittade en gul påse och det har nämnts en presenning i samband med torso och huvudfyndet. Är det möjligen några av dessa personer som plötsligt sålt sin bil eller bytt in den på någon bilfirma för att "bli av med ett problem"?

Jag kan även med säkerhet berätta om det med hunden är en delvis sann historia berättat av killens ena förälder som hjälpte han med hunden. Den var död en morgon och det var efter att den bitit på en elkabel, han ringde föräldrarna efter hjälp... Inget märkligt alls och han var jätteledsen efter det enligt föräldrarna.
Citera
2013-05-28, 09:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Skarakannibalen skyllde på att han hörde röster i huvudet som sa åt honom exakt vad och hur han skulle göra. Kan va samma sak här.

Här har vi ju ett intressant uppslag, ren och skär spekulation, vad tror ni, kan KJ ha hört röster och att det var detta som orsakade mordet? Detta har inte fångat trådens intresse i någon större omfattning, osannolikt eller helt enkelt bara en spekulation tagen ur luften? Finns det något som tyder på att KJ kan ha hört röster?
Citera
2013-05-28, 09:06
Medlem
Leverflundras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det kan ju vara ett sätt av avskärma sig, att man inte vill befatta sig med vad man har gjort i affekt.
Han kanske skäms, i värsta fall har han multipla personligheter och har kanske bara vaga minnesbilder av det hela. Det man beskriver är ett dissociativt beteende.

Detta förutsätter att man har gripit rätt person och att vi bara förklarar reaktionen.

Är det fel man som är gripen måste det ju dels vara chockerande att få reda på att någon man hållit kär dels är död och att man står anklagad för det. Att inte bli eld och lågor över det utan sitta still i båten tills man är avförd är en strategi som åtminstonde i rätten fungerar, att man för resten av livet blir brännmärkt av en sån här händelse, speciellt i en liten rykteshåla måste ju väga rätt tungt över allt annat.

Liten kommentar ang. om han är oskyldig:
Kom ihåg att personen uppenbarligen har en diagnos (något är det med honom, jag vet inte om ni konstaterat Asperger?). Det kan göra att han om han är oskyldig inte reagerar på saker som vi andra "normalt" skulle, även om han på riktigt skulle vilja. Har han dessutom fått höra i flera dagar att de tror att han är skyldig för mordet så är ju inte informationen vid häktingsförhandlingarna jätteoväntad.
Vet många människor som i vissa situationer inte är utåtagerande, däribland jag själv, och därför hellre håller reaktioner inom sig. Exempel: "Ok, min pappa har cancer och kommer dö. Min reaktion hjälper inte detta faktum. Det är hemskt, men jag är ledsen utan att behöva gråta". I detta exempel ser omvärlden en som en känslokall idiot, men ur ens eget perspektiv spelar det ingen roll, för man orkar inte spela det sociala spelet...

Slutsats: Kom ihåg att killen ev. har Aspergers eller liknande, och därför kan ha svårt att förstå alla sociala regler som finns i samhället om hur man beter sig vid olika situationer. Han kan därför mycket väl vara oskyldig och ändå helt kallt sitta och ta emot info om att han är häktad för mordet. Enligt mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in