2013-05-26, 21:27
Medlem
Vederborandes avatar
Hej!
Jag vet att rökningens skadeverkningar är högst individuella, men jag skulle vilja höra flashbackarnas höftningar om hur illa det ligger till för mig. Planerar att sluta med rökning omedelbart, men vill beskriva hur mycket jag rökt, och sedan höra era åsikter kring mina risker att drabbas av KOL eller lungcancer eller dyl.

Jag började röka för ungefär 1,5 år sedan och har uppskattningsvis rökt 1-2paket i veckan. Detta blir ca 1000 cigaretter allt som allt. Om jag slutar nu, idag, är det fortfarande hög risk för mig att drabbas i framtiden? Min morfar och mormor rökte i 20 år och fick aldrig några skador av det, men en annan släkting är nu döende i lungcancer pga rökning. Endast seriösa svar tack.
Citera
2013-05-26, 21:32
Medlem
hashish-boys avatar
alltid svårt att uppskatta risker för cancer/kol men att dina släktingar inte haft dessa sjukdomar bådar gott och tiden du har rökt är relativt kort så liten men betydligt större än om du låtit bli

jag har fått för mig att lungorna är rätt bra på att rensa bort skiten när man slutat då man får lättare att andas djupt och använda hela kapaciteten men jag är ingen doktor och har aldrig pluggat något som ger någon djup kunskap om detta.
Citera
2013-05-26, 21:35
Medlem
Malmbergsbos avatar
Ja du kan ju aldrig riktigt "veta" om du får lungcancer eller KOL. Har en släkting som har rökt större delen av sitt liv utan att drabbas av något av detta men man märker ju att hälsan verkligen inte är 100 %. Visst, det är gott att röka men det är fan inte värt det. Det kostar jävligt mycket pengar, man stinker som ett as samt stora risker för t.ex lungcancer och KOL.

Jag har rökt i 2 år men har slutat nu och det känns riktigt jävla bra...

Om du nu bara har rökt i 1,5 år och skall sluta omedelbart tror jag inte risken är stor för att du ska drabbas av exempelvis KOL eller Lungcancer.

Men bra att du har bestämt dig för att sluta!
Citera
2013-05-26, 21:37
Medlem
Vederborandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
alltid svårt att uppskatta risker för cancer/kol men att dina släktingar inte haft dessa sjukdomar bådar gott och tiden du har rökt är relativt kort så liten men betydligt större än om du låtit bli

jag har fått för mig att lungorna är rätt bra på att rensa bort skiten när man slutat då man får lättare att andas djupt och använda hela kapaciteten men jag är ingen doktor och har aldrig pluggat något som ger någon djup kunskap om detta.
Skönt att höra. Är jättenojjig. Var dock hos läkaren för ett tag sen och hon sa att hon kunde se att jag rökte via röntgen. Det var inte roligt att höra. Vill inte dö i lungcancer

Trots att jag bara rökt i 1,5 år, kan jag fortfarande drabbas av lungcancer pga av det när jag är typ 30?
Citera
2013-05-26, 21:41
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vederborande
Skönt att höra. Är jättenojjig. Var dock hos läkaren för ett tag sen och hon sa att hon kunde se att jag rökte via röntgen. Det var inte roligt att höra. Vill inte dö i lungcancer

Trots att jag bara rökt i 1,5 år, kan jag fortfarande drabbas av lungcancer pga av det när jag är typ 30?

ja eller nästa år eller om 60år, att du skadar dina celler nu kan göra att framtida celler går berserk tyvärr

ta det lugnt och njut av livet, det finns en anledning till att sjukvården försöker få 50+are att sluta röka och det är för att det minskar risken för nämnda sjukdomar
Citera
2013-05-26, 21:42
Medlem
Kroppen återhämtar sig jävligt bra mot det mesta. Och i ditt fall så har du inte rökt tillräckligt mycket/länge för att få bestående skador.
Så du kan röka några år till och fortfarande vara lugn
Citera
2013-05-26, 21:43
Medlem
TheShapes avatar
Vårdguiden summerar det ganska fint, med vad som händer när man slutar röka;
http://www.vardguiden.se/Tema/Halsa/Livsstil/Hjalp-att-sluta-roka/. Efter fem år av uppehåll så kan man i princip kalla sig "återställd".

Sen är det omöjligt att svara på individuella fall. 20 år är en ganska kort tid, de flesta sjukdomar likt KOL och cancer utvecklas efter kanske 30-40 år med rökande. Men att säga att man inte fått "några skador" av att röka är bara befängt. Klart som fan att det är skadligt, något annat ska ingen inbilla sig. Sen kan man alltid göra värre saker, men det är faktiskt utom min verklighet att människor röker idag, med tanke på hur väldokumenterat och välinformerade vi är om riskerna.
Citera
2013-05-26, 21:47
Medlem
Vederborandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Vårdguiden summerar det ganska fint, med vad som händer när man slutar röka;
http://www.vardguiden.se/Tema/Halsa/Livsstil/Hjalp-att-sluta-roka/. Efter fem år av uppehåll så kan man i princip kalla sig "återställd".

Sen är det omöjligt att svara på individuella fall. 20 år är en ganska kort tid, de flesta sjukdomar likt KOL och cancer utvecklas efter kanske 30-40 år med rökande. Men att säga att man inte fått "några skador" av att röka är bara befängt. Klart som fan att det är skadligt, något annat ska ingen inbilla sig. Sen kan man alltid göra värre saker, men det är faktiskt utom min verklighet att människor röker idag, med tanke på hur väldokumenterat och välinformerade vi är om riskerna.
Tack för ditt välformulerade och seriösa svar!
Jag röker under de perioder jag mår dålig för då skiter jag i livet och skiter i om jag kommer dö. Men på senare tid har jag mått bättre och då har jag börjat oroa mig eftersom jag är beroende. Tänker från och med denna dag aldrig röka en cigg till i hela mitt liv. Vill inte bli en rökande farsa... eller ännu värre.. inte hinna bli farsa alls.
Citera
2013-05-26, 21:53
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Tack för ditt välformulerade och seriösa svar!
Jag röker under de perioder jag mår dålig för då skiter jag i livet och skiter i om jag kommer dö. Men på senare tid har jag mått bättre och då har jag börjat oroa mig eftersom jag är beroende. Tänker från och med denna dag aldrig röka en cigg till i hela mitt liv. Vill inte bli en rökande farsa... eller ännu värre.. inte hinna bli farsa alls.

Jag är ingen ängel själv och har mina laster, men att röka - det är verkligen bara pengar i sjön som dessutom försurnar den.

Vill du sluta röka så fixar du det. Jag kan lugna dig med att de små skador som du kan ha fått under de knappa två åren (kanske lite rökhosta och att kondisen är lägre?), det kommer att bli återställt (och troligtvis ännu bättre) om du ger fan i giftpinnarna.
Citera
2013-05-26, 22:15
Medlem
AllaBarnensFars avatar
1000 cigg är inte så mycket, precis som 1,5 år. Jag har rökt i 6 år och jag är frisk som en nötkärna!
Citera
2013-05-27, 00:49
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Hej!
Jag vet att rökningens skadeverkningar är högst individuella, men jag skulle vilja höra flashbackarnas höftningar om hur illa det ligger till för mig. Planerar att sluta med rökning omedelbart, men vill beskriva hur mycket jag rökt, och sedan höra era åsikter kring mina risker att drabbas av KOL eller lungcancer eller dyl.

Jag började röka för ungefär 1,5 år sedan och har uppskattningsvis rökt 1-2paket i veckan. Detta blir ca 1000 cigaretter allt som allt. Om jag slutar nu, idag, är det fortfarande hög risk för mig att drabbas i framtiden? Min morfar och mormor rökte i 20 år och fick aldrig några skador av det, men en annan släkting är nu döende i lungcancer pga rökning. Endast seriösa svar tack.

Det finns ju stackare som får KOL och sådant utan att ha rökt en enda cigg Rökning är inte det ända som orsakar lungsjukdomar.

Men bättre ju tidigare du slutar ju. Nu har du ännu väldigt stora chanser att lyckas sluta Värre för de som rökt i trettio år eller så bara att sätta igång, lycka till
Citera
2013-05-27, 21:29
Medlem
20 minuter:
Blodtryck och puls återgår till det normala
8 timmar:
Nikotin och kolmonoxid i blodet halveras, syrehalten i blodet återgår till normal
24 timmar:
Kolmonoxid elimineras från kroppen och lungorna börjar rensa ut uppbyggnaden av tjära
48 timmar:
Det finns inget nikotin kvar i kroppen. Smak och lukt är betydligt bättre
72 timmar:
Andningen blir lättare, luftrören börjar slappna av, energi ökar
2 till 12 veckor:
Cirkulation förbättras, vilket gör promenader och löpning mycket enklare
3 till 9 månader:
Hosta, väsande och andningsproblem förbättra eftersom lungorna har plats för upp till 10% mer syre
1 år:
Risken för hjärtinfarkt halveras
10 år:
Risk för lungcancer halveras
10 år:
Risken för hjärtinfarkt är på samma nivå som icke-rökare

Min fader rökte innan(storrökare) och fick vatten i lungorna samt fick något med hjärtat han föll typ ihop. men överlevde och fördes snabbt in på sjukhuset och låg där ett tag. Detta var annandag jul 2006. Han har fortfarande problemet med hjärtat. Men innan detta så både rökte, snusade och drack han. Nu dricker han och snusar. Men han har blivit i princip återställd. Slutar du nu. Vet iofs inte hur gammal du är. Men lungorna har en STOR förmåga eftersom dem är levande så kan lungorna transportera eller ja rättare sagt förbränna tjäran i lungorna men "problemet" är att tjäran kan hamna på andra ställen i kroppen på t.ex. muskler eller så försvinner den helt från kroppen. Det är väldigt individuellt. Jag röker själv och har gjort det i ungefär snart två år. Först var det väl lite då och då. 9månader efter det blev det en mer vana att på morgonen har jag alltid min "ciggritual" Och ska väl sluta snart jag med Men sluta nu om du vill bli 100% återställd och slippa ännu mer tjära och skit.
I övrigt så har jag en låtsaspappa med som röker och har väl gjort det i över 30år och är pigg som en ärta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in