20 minuter:
Blodtryck och puls återgår till det normala
8 timmar:
Nikotin och kolmonoxid i blodet halveras, syrehalten i blodet återgår till normal
24 timmar:
Kolmonoxid elimineras från kroppen och lungorna börjar rensa ut uppbyggnaden av tjära
48 timmar:
Det finns inget nikotin kvar i kroppen. Smak och lukt är betydligt bättre
72 timmar:
Andningen blir lättare, luftrören börjar slappna av, energi ökar
2 till 12 veckor:
Cirkulation förbättras, vilket gör promenader och löpning mycket enklare
3 till 9 månader:
Hosta, väsande och andningsproblem förbättra eftersom lungorna har plats för upp till 10% mer syre
1 år:
Risken för hjärtinfarkt halveras
10 år:
Risk för lungcancer halveras
10 år:
Risken för hjärtinfarkt är på samma nivå som icke-rökare
Min fader rökte innan(storrökare) och fick vatten i lungorna samt fick något med hjärtat han föll typ ihop. men överlevde och fördes snabbt in på sjukhuset och låg där ett tag. Detta var annandag jul 2006. Han har fortfarande problemet med hjärtat. Men innan detta så både rökte, snusade och drack han. Nu dricker han och snusar. Men han har blivit i princip återställd. Slutar du nu. Vet iofs inte hur gammal du är. Men lungorna har en STOR förmåga eftersom dem är levande så kan lungorna transportera eller ja rättare sagt förbränna tjäran i lungorna men "problemet" är att tjäran kan hamna på andra ställen i kroppen på t.ex. muskler eller så försvinner den helt från kroppen. Det är väldigt individuellt. Jag röker själv och har gjort det i ungefär snart två år. Först var det väl lite då och då. 9månader efter det blev det en mer vana att på morgonen har jag alltid min "ciggritual" Och ska väl sluta snart jag med

Men sluta nu om du vill bli 100% återställd och slippa ännu mer tjära och skit.
I övrigt så har jag en låtsaspappa med som röker och har väl gjort det i över 30år och är pigg som en ärta!