2013-05-18, 16:04
Medlem
AriskStolthets avatar
En arbetslös i Trollhättan erbjöds en praktikplats inom integrationsenheten. När mannen kom dit visade det sig att arbetsledaren var kvinna:
Citat:
När den kvinnliga arbetsledaren skulle hälsa praktikanten välkommen vägrade han att ta henne i hand. Han hänvisade till sin religiösa övertygelse som förbjuder honom att ta kvinnor i hand utan att efteråt behöva tvätta sig.

Den kvinnliga arbetsledaren meddelade då praktikanten att han, för att kunna jobba på den arbetsplatsen, måste kunna ta alla människor i hand. Möjlighet till efterföljande handtvätt finns, så det borde inte vara något problem, menade hon.

Praktikanten kunde inte acceptera det beskedet och Diskrimineringsombudsmannen kopplades in. Men innan en anmälan hann upprättas betalade Trollhättans stad ut 30 000 kronor i skadestånd. Den kvinnliga arbetsledaren tilldelades en skriftlig varning för att ha brutit mot Trollhättans stads mångfaldsplan.
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2161932-vagrade-ta-kvinnlig-chef-i-hand

Det här beslutet skapar förstås många upprörda känslor på stan. På vilket sätt har den kvinnliga chefen kränkt den arbetslöse? Varför ska han ha skadestånd? Händer detta i fler kommuner eller bara i Trollhättan?

Hur ser förresten kopplingen mellan integrationsenheten och integrationsforum Trollhättan ut idag? Den verksamheten startade ju för att skapa jobb åt vissa avdankade sossepolitiker. Det räcker med att kolla på deras hemsida för att konstatera att verksamheten snarare handlar om att mjölka skattepengar än om att producera något av värde för staden:
http://www.integrationsforumtrollhattan.se/
2013-05-18, 16:16
Avslutad
Min religösa övertygelse gör att jag mår fruktansvärt dåligt av att ha en muslim på närmare avstånd än 100 mil. Deportera alla muslimer till arabien nu!
2013-05-18, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans.Landa
Min religösa övertygelse gör att jag mår fruktansvärt dåligt av att ha en muslim på närmare avstånd än 100 mil. Deportera alla muslimer till arabien nu!

Just detta skulle ju aldrig fungera eftersom du inte är lika viktig som en muslim, men kom på något annat absurt och du kommer nog bli förvånad över vad du kan lyckas få för överdriven särbehandling. Jävla religionsfrihethelveteskuklag...
2013-05-18, 16:29
Medlem
Tror redan det finns en tråd om detta. Men ja tkr att vafaaaaaaaa-aaan lixom, nu måste det bli ett slut på det här jävla tramset med utlänningar och allt pk-trams! Vill han inte ta en kvinna i hand så slipper han, men då borde han lämna praktikplatsen och aldrig mer komma tillbaka. Vafan e det med komunen som ger han skadestånd? Jävla fjantland vi lever i, man blir ju förbannad för helvete. Alla e så jävla rädda för o kränka utlänningar så det e inte klokt! Vart e sverige på väg egentligen?
2013-05-18, 16:33
Medlem
Det är ju lite problematiskt när enbart ordet "Diskrimineringsombudsmannen" får en kommun att bli helt skräckslagna och betala ut ersättning i panik... Det kan väl leda till att det i tid och otid skriks på DO, det uppmuntras. Men det är ju förståeligt också att kommunen förlikas så här för att undvika negativ publicitet (blir väl iochförsig negativ publicitet hur de än gör här, nu med), de är väl känsliga för vad media och andra kan ställa till med...

Med det sagt så tycker inte jag att ta i hand är en så nödvändig del av arbetet (i normalfallet) att en kommun ska neka anställning/praktik, jag tycker det bryter mot saklighetskravet. Privata aktörer däremot borde självklart inte ha någon skyldighet att anställa någon som inte vill ta hand.
2013-05-18, 16:36
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans.Landa
Arabien? Saudiarabien kanske du menar? Eller du tror allt heter Arabien?

OnT: Riktigt sjukt faktiskt. Hade aldrig anställt någon som inte kan ta tjejer i hand. Vidrigt beteende.
2013-05-18, 17:04
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AriskStolthet
På vilket sätt har den kvinnliga chefen kränkt den arbetslöse?
Genom att hon inte respekterade islam, vår nya statsreligion.
2013-05-18, 17:26
Medlem
8xxSeriess avatar
Only in Sweden.. var fan är detta land på väg??
2013-05-18, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Arabien? Saudiarabien kanske du menar? Eller du tror allt heter Arabien?

OnT: Riktigt sjukt faktiskt. Hade aldrig anställt någon som inte kan ta tjejer i hand. Vidrigt beteende.

Hela Arabien heter Arabien, det är riktigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arabien

Givetvis är detta fall, givet att sakläget överensstämmer med rapporteringen, helt vettlös. I Sverige tar vi varandra i hand, det är vårt sätt att visa vår respekt och våra fredliga avsikter. Jag kan förstå att en till Sverige hitkommen tjuv, som fått en eller flera händer avhuggna, har svårigheter att utföra denna respekt- och fredsrit och det får man väl ha överseende med, men tjuvar skall å andra sidan inte släppas in i landet. Alla övriga, som inte är uppenbart vanföra, skall naturligtvis ta i hand. Jag som är kristen, och anser att muslimer är vantroende, vilka borde frälsas till den sanna läran, kan jag också vägra att ta en dylik i hand? Kan jag säga att jag inte tar muslimer i hand, ty jag vill mig icke besudla med kroppskontakt från den falske profetens anhang? Eller kommer DO och tar mig i så fall?
2013-05-18, 18:09
Moderator
Siegfrids avatar
Finns tråd i I&I. Använd den.
Låst.
/Mod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in