2013-05-15, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurumeye
Det ska bli intressant att följa media nu. Kommer de att försöka hitta så mycket fel de kan om SD och försöka tona ner den framgång som de egentligen har eller kommer de att inse att det inte går att förneka SD:s framgång och faktiskt framföra SD som de gör med övriga 7klövern?

Vad tror ni om det hela och hur lång tid tror ni det kommer att ta innan media neutraliserar SD?

Med "neutralisera SD", så menar du kanske "normalisera bevakningen av SD"?

Detta kommer att ske, men bara i kraft av ökat väljarstöd till SD. När väljarstödet passerat 15% så kommer tidigare rabiata, men i grunden fega och opportunistiska journalister se på Jimmie med en helt ny respekt och välvilja. Då kommer de först tystna med mobbartakterna, sedan börja fjäska i förhållande till SD.

Det är ju en sak att som SR-reporter "stå upp" mot ett löjligt, utmobbat rasse-parti på 6% tillsammans med hela medie-Sverige. En helt annan att gå på ett stridslystet SD på 18% som kommer att representeras i granskande nämnder och äger sociala medier.

Det kommer bli en hävstångseffekt och baksmälla då tidigare mobbare kommer vilja positionera om sig för den egna framtidens skull. När mediebevakningen därmed blir mer objektiv så kan SD öka ännu mer i en positiv spiral uppåt.

Det är detta krön på uppförsbacken SD så snabbt som möjligt måste över. Vid 12-14-16 procent någonstans blir det bekväm nedförsbacke och åka av.
2013-05-15, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Mdia lär inte våga lyfta fram denna undersökning, då det kan ge SD mer ved till brasan. Men man hoppas att det sprids ordentlig ändå. 18% 2014 skulle skrämma slag på de övriga och kanske rita om den politiska kartan i sverige.

Jag tror inte heller att en framlyftning av denna undersökning kommer att ske då 7klövern har kontroll över media och de kommer att göra allt i sin makt för att inte, som du säger "ge mer ved till brasan". Snart kommer de inte kunna hålla tillbaka SD och det blir minst sagt intressant att se hur dem kommer behandla ämnet i fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Med "neutralisera SD", så menar du kanske "normalisera bevakningen av SD"?

Detta kommer att ske, men bara i kraft av ökat väljarstöd till SD. När väljarstödet passerat 15% så kommer tidigare rabiata, men i grunden fega och opportunistiska journalister se på Jimmie med en helt ny respekt och välvilja. Då kommer de först tystna med mobbartakterna, sedan börja fjäska i förhållande till SD.

Det är ju en sak att som SR-reporter "stå upp" mot ett löjligt, utmobbat rasse-parti på 6% tillsammans med hela medie-Sverige. En helt annan att gå på ett stridslystet SD på 18% som kommer att representeras i granskande nämnder och äger sociala medier.

Det kommer bli en hävstångseffekt och baksmälla då tidigare mobbare kommer vilja positionera om sig för den egna framtidens skull. När mediebevakningen därmed blir mer objektiv så kan SD öka ännu mer i en positiv spiral uppåt.

Det är detta krön på uppförsbacken SD så snabbt som möjligt måste över. Vid 12-14-16 procent någonstans blir det bekväm nedförsbacke och åka av.

"normalisera bevakningen av SD" lät bättre, ja.

Det är ett risigt läge för 7klövern nu för dem kommer att börja mjukna upp och normalisera mot SD eftersom att dem annars bara kommer sjunka ännu mer i folks ögon och förlora väljare men hur dem än gör så tappar dem väljare då dem även ser till att SD stiger ÄNNU snabbare i takt med att dem normaliseras. Det är win-win situation för SD helt enkelt och taskigt läge för resterande. Om du förstår min spekulation? (är usel på att förklara)
2013-05-15, 14:23
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Mdia lär inte våga lyfta fram denna undersökning, då det kan ge SD mer ved till brasan. Men man hoppas att det sprids ordentlig ändå. 18% 2014 skulle skrämma slag på de övriga och kanske rita om den politiska kartan i sverige.

Tipsa vänner och släkt som fortfarande är osäkra om Uppdrag Granskning idag kl 20 som ska diskutera invandring, mörkläggning och att man är rasist om man inte äter kebab varje vecka. Det kommer bli tändvätska på opinionsbrasan.
2013-05-15, 14:42
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Vid "YouGov´s" sista mätning inför valet i UK hade "UKIP" 14% av rösterna,resultatet slutade på 26%.
Känns inte så där värst nära måste jag säga.
Nu var det tydligen så att UKIP ställde upp i ett urval av valkretsar. Högst troligt i de där de räknade med starkt stöd. Då är det inte konstigt att de fick en betydligt högre andel av rösterna där än i ett nationellt genomsnitt av opinionen.
2013-05-15, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Nu var det tydligen så att UKIP ställde upp i ett urval av valkretsar. Högst troligt i de där de räknade med starkt stöd. Då är det inte konstigt att de fick en betydligt högre andel av rösterna där än i ett nationellt genomsnitt av opinionen.

Jag har för mig att BBC efter valet viktade om resultatet 25% i de lokala och aktuella valkretsarna och kom fram till att UKIPs "nationella" stöd var 23%. Hur detta rimmar med de senaste mätningarna där UKIP får 18% efter succén, vet jag inte riktigt, men det verkar onekligen som om UKIP underskattades av brittiska opinionsmätningar.

Lägg därtill att "skämsfaktorn" i Sverige måste vara högst i Europa pga det uppskruvade hatet mot SD, så blir det ju intressant. En sak är väl åtminstone säker: ingenstans ÖVERSKATTAS invandringskritiska partier i europeiska opinionsundersökningar.

Som jag brukar skriva: genomsnittet av SD:s siffror är det absoluta golvet för det verkliga stödet.
2013-05-15, 15:40
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag har för mig att BBC efter valet viktade om resultatet 25% i de lokala och aktuella valkretsarna och kom fram till att UKIPs "nationella" stöd var 23%. Hur detta rimmar med de senaste mätningarna där UKIP får 18% efter succén, vet jag inte riktigt, men det verkar onekligen som om UKIP underskattades av brittiska opinionsmätningar.

Lägg därtill att "skämsfaktorn" i Sverige måste vara högst i Europa pga det uppskruvade hatet mot SD, så blir det ju intressant. En sak är väl åtminstone säker: ingenstans ÖVERSKATTAS invandringskritiska partier i europeiska opinionsundersökningar.

Som jag brukar skriva: genomsnittet av SD:s siffror är det absoluta golvet för det verkliga stödet.

UKIP fick 25% i de valkretsar de ställde upp i och 23% i genomsnitt i alla valkretsar det var val i. Man kan därför inte jämföra resultatet med optionsundersökningarna, då de inte täcker samma geografiska område.
2013-05-15, 21:23
Medlem
Economicums avatar
Tror ni SD ökar efter dagens UG?
2013-05-15, 21:28
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Tror ni SD ökar efter dagens UG?

SD ökar med eller utan UG... Har ni sett senaste undersökningen i gammelmedia än? Var är Rejdar förresten?
Senast redigerad av Janbanan74 2013-05-15 kl. 21:30.
2013-05-15, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
UKIP fick 25% i de valkretsar de ställde upp i och 23% i genomsnitt i alla valkretsar det var val i. Man kan därför inte jämföra resultatet med optionsundersökningarna, då de inte täcker samma geografiska område.

För att förtydliga var det alltså lokalval i stora delar av England, dock minus bland annat London, och någon liten region i Wales. I dessa val fick UKIP i genomsnitt 23%, och man pollar nu tydligen 18% nationellt, men dessa två kan inte jämföras då det inte täcker samma område.
2013-05-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
För att förtydliga var det alltså lokalval i stora delar av England, dock minus bland annat London, och någon liten region i Wales. I dessa val fick UKIP i genomsnitt 23%, och man pollar nu tydligen 18% nationellt, men dessa två kan inte jämföras då det inte täcker samma område.
Ännu mer anmärkningsvärt är att BNP fick 4 procent i samma mätning. Tänk om SD och SvP låg på 18 och 4 procent. Och det är egentligen ingen dålig jämförelse. England är om möjligt ännu mer totalitärt än Sverige. Om man t.ex. följer brittisk inrikespolitik på Twitter så är andelen pk-kommentarer säkert 95 procent.

Jag tror jag underskattat kraften i det nationella uppvakvandet i de vita länderna. Det kanske inte alls är omöjligt att ett sådant parti som SvP kan komma in i riksdagen. När tidsandan vänder så gör den det rejält.
2013-05-15, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Ännu mer anmärkningsvärt är att BNP fick 4 procent i samma mätning. Tänk om SD och SvP låg på 18 och 4 procent. Och det är egentligen ingen dålig jämförelse. England är om möjligt ännu mer totalitärt än Sverige. Om man t.ex. följer brittisk inrikespolitik på Twitter så är andelen pk-kommentarer säkert 95 procent.

Jag tror jag underskattat kraften i det nationella uppvakvandet i de vita länderna. Det kanske inte alls är omöjligt att ett sådant parti som SvP kan komma in i riksdagen. När tidsandan vänder så gör den det rejält.

Att BNP får 4% kan dock vara en slump: http://ukpollingreport.co.uk/blog/archives/7435

Citat:

That strange boost of support for the BNP is almost wholly amongst women, almost wholly amongst C2s, almost wholly amongst over 65s and almost wholly in Wales. The unweighted number of 2010 BNP voters in the sample was 1, increased to 18 by weighting. What that strongly suggests to me is that there was one little old C2 BNP-voting Welsh lady who got a very high weighting factor, and probably makes up almost all of that 4%! Such things happen sometimes, but it means the BNP blip is probably just a data artifact that can be ignored.
2013-05-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Att BNP får 4% kan dock vara en slump: http://ukpollingreport.co.uk/blog/archives/7435
Intressant. Det är ju i så fall oerhört pinsamt för Yougov.

Edit. Det var ett institut som heter ICM, vilket tycks vara ett lokalt engelskt bolag. Då får man väl även sätta ett frågetecken i kanten för UKIP:s siffror.
Senast redigerad av Andraandningen 2013-05-15 kl. 22:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in