2013-05-11, 14:34
Medlem
Greenskys avatar
Jag håller på att läsa in mig på fallet och än så länge kommit in "en kvart".

Spekulationsteori:

Stackars alla oskyldiga som pekats eller skvallrats ut som eventuell Gm.
För att avskriva misstänkta enskilda Gm vill jag hänvisa till följande tes:

1: Gm och medhjälpare var totalt två personer. Anledningen att jag tror det är matematisk: Vittnet Hanna + Hade de vart fler så skulle sanningen läckt ut för länge sedan. ( ju fler som vet desto fler som golar).

2: Man kan ha kompisar som ställer upp 100% för en men om man mördar en oskyldig tjej så ställer inga upp pga det svinaktiga beteendet.

Hur i h-vete då finns det ngn som ställer upp och beskyddar en mördare? Jo, det är en bror eller kusin........

3. Enligt min tes så är det två mycket familjära personer som är Gm.

4. Bägge två är drogpåverkade och kör "rattfulla". Den mest "nyktra" av dom kör bilen.
Citera
2013-05-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag håller på att läsa in mig på fallet och än så länge kommit in "en kvart".

Spekulationsteori:

Stackars alla oskyldiga som pekats eller skvallrats ut som eventuell Gm.
För att avskriva misstänkta enskilda Gm vill jag hänvisa till följande tes:

1: Gm och medhjälpare var totalt två personer. Anledningen att jag tror det är matematisk: Vittnet Hanna + Hade de vart fler så skulle sanningen läckt ut för länge sedan. ( ju fler som vet desto fler som golar).

2: Man kan ha kompisar som ställer upp 100% för en men om man mördar en oskyldig tjej så ställer inga upp pga det svinaktiga beteendet.

Hur i h-vete då finns det ngn som ställer upp och beskyddar en mördare? Jo, det är en bror eller kusin........

3. Enligt min tes så är det två mycket familjära personer som är Gm.

4. Bägge två är drogpåverkade och kör "rattfulla". Den mest "nyktra" av dom kör bilen.

Intressanta tankar. Har du några särskilda tankar på aktuella bröder/kusiner? Har det figurerat bröder/kusiner i tråden? (jag har läst varje sidan men kan inte minnas bröder/kusiner)
Citera
2013-05-11, 21:57
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatsburk
Intressanta tankar. Har du några särskilda tankar på aktuella bröder/kusiner? Har det figurerat bröder/kusiner i tråden? (jag har läst varje sidan men kan inte minnas bröder/kusiner)

Min tes grundas enbart på ren människokännedom. Nej, jag har än så länge inte läst något om några bröder eller kusiner.
Jag har en avsikt med min teori men jag återkommer med det.
Citera
2013-05-12, 13:39
Medlem
Greenskys avatar
Räknar man vidare på området människokännedom kommer man fram till vissa resultat:

1: Om bägge två vart nyktra/ej drogpåverkade så skulle de aldrig begått något brott, (dvs Helena hade levt idag).

2: Om en av dessa vart nykter/ej drogpåverkad så skulle han avstyrt brott så det hade aldrig skett någonting, (Helena hade levt idag).

3: Då återstår endast alternativet att bägge två var påverkade av droger, och det säger lite om förövarnas personligheter och karaktärer.

4: Om man är drogpåverkad och har ett lik i bilen så kör man kortast möjliga sträcka helst bara några hundra meter. (Det torde vara likvärdigt med att ha en apterad bomb med sig).

5: Har svårt att tänka mig att kroppen senare flyttas någon längre sträcka eftersom en kropp som legat ute ett "tag" knappast är något man lägger in i en bil.

6: Spekulationer kan visa sig vara helt fel men ibland träffar man j-vligt rätt också!
Citera
2013-05-13, 01:04
Medlem
Zelogaths avatar
Människor är människor och passar sällan in i samma "mall".
Jag har inga egna teorier kring fallet men att två eller flera obesläktade personer inte skulle kumma mörda, dememterar jag.

Kanske imte lika vanligt i Sverige men det finns ligor som både våldtar och mördar folk i dagens samhälle.
Personligen tror jag inte på att man tar fast GM efter såhär lång tid, men skam den som ger sig.
Citera
2013-05-13, 18:38
Medlem
Ett bevis på att det aldrig är försent http://www.expressen.se/kvp/man-misstankt-for-mordet-pa-niklas/
Citera
2013-05-13, 22:46
Medlem
Greenskys avatar
Nu har jag läst igenom hela tråden och har lite tankar och funderingar om var kvarlevorna efter Helena kan finnas, men jag behöver åka upp och rekognosera, är det något markant förändring som skett invid stränderna runtikring aktuellt närområde? Typ nya bryggor, p-platser etc som man måste "räkna bort"?
Citera
2013-05-14, 01:03
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Nu har jag läst igenom hela tråden och har lite tankar och funderingar om var kvarlevorna efter Helena kan finnas, men jag behöver åka upp och rekognosera, är det något markant förändring som skett invid stränderna runtikring aktuellt närområde? Typ nya bryggor, p-platser etc som man måste "räkna bort"?
Mja, inget särskilt har väl hänt utmed vattnet förutom att västra delen av Tidans utlopp numer är bebyggd.
Har du lust att dela med dig om dina tankar och idéer?
Citera
2013-05-14, 10:11
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Mja, inget särskilt har väl hänt utmed vattnet förutom att västra delen av Tidans utlopp numer är bebyggd.
Har du lust att dela med dig om dina tankar och idéer?

1: Tror att ställen det är enkelt att gräva på + att man kommer fram dit med bil eller max 50 meter ifrån där bilen parkeras. (Det bör nog vara sand eller liknande väldigt lättgrävt). Tanken är att kanske inte dom ens haft någon spade eftersom de bor i lägenhet, så de grävt med bara händerna.

2: Platsen bör vara relativt enskilt typ några stenkast ifrån där folk kan tänkas finnas, (som båthamnen) dit det skulle kunna komma någon morgonpigg fiskare t.ex.

3: Där det finns mycket vass, om förövarna släpat ut kroppen i vassen och kanske lagt något järnskrot uppe på den för att den inte skall flyta upp. Skulle man gå inne i vassen där det är halvmeterdjup och man känner någon järnbalk eller något så ringer varningsklockorna.
Områdena med vass som skulle kunna vara tänkbara är dit man kan komma med bil och rakt ut,
dvs: Man utgår från att de inte släpat kroppen från bilen någon meter i onödan om man säger så.
Citera
2013-05-14, 10:47
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
1: Tror att ställen det är enkelt att gräva på + att man kommer fram dit med bil eller max 50 meter ifrån där bilen parkeras. (Det bör nog vara sand eller liknande väldigt lättgrävt). Tanken är att kanske inte dom ens haft någon spade eftersom de bor i lägenhet, så de grävt med bara händerna.

2: Platsen bör vara relativt enskilt typ några stenkast ifrån där folk kan tänkas finnas, (som båthamnen) dit det skulle kunna komma någon morgonpigg fiskare t.ex.

3: Där det finns mycket vass, om förövarna släpat ut kroppen i vassen och kanske lagt något järnskrot uppe på den för att den inte skall flyta upp. Skulle man gå inne i vassen där det är halvmeterdjup och man känner någon järnbalk eller något så ringer varningsklockorna.
Områdena med vass som skulle kunna vara tänkbara är dit man kan komma med bil och rakt ut,
dvs: Man utgår från att de inte släpat kroppen från bilen någon meter i onödan om man säger så.

Vid punkt ett utgår (tror) jag att de bor i lägenhet givetvis, med hänsyn till deras troliga unga åldrar och vad som skett. Om de eller någon av dom bor i hus så är det nog hemma hos ngn förälder i så fall så visst kan spade använts men det är nog långt ifrån säkert.
Om spade använts finns det nog möjlighet att de slängt ifrån sig den på plats där den användes så om någon hittar/hittat någon spade ute i naturen är det läge igen för varningsklockorna att ringa.
Citera
2013-05-14, 12:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Vid punkt ett utgår (tror) jag att de bor i lägenhet givetvis, med hänsyn till deras troliga unga åldrar och vad som skett. Om de eller någon av dom bor i hus så är det nog hemma hos ngn förälder i så fall så visst kan spade använts men det är nog långt ifrån säkert.
Om spade använts finns det nog möjlighet att de slängt ifrån sig den på plats där den användes så om någon hittar/hittat någon spade ute i naturen är det läge igen för varningsklockorna att ringa.

Om Helena grävts ner, så är det sannolikt att något spadliknande föremål använts. Alla kanske inte åker omkring med en spade i bilen, men en gm som inte bor långt ifrån en överfallsplats kan lätt åka hem/till föräldrar och hämta en sådan. Vid ett sådant scenario kan kroppen tillfälligt ha gömts ev. i närheten av brottsplatsen och plockats upp efter att grävverktyg har hämtats.

Men tror du verkligen att gm skulle lämna spaden vid platsen där han/de har grävt ner sitt offer? Det skulle ju vara en straffspark... Nej, då tror jag hellre att en spade skulle ha fått följa med hem alternativt kastats någon annanstans. En spade hemma i garaget/förrådet skulle knappast ses som speciellt konstigt; det är många som har en sådan. Och den skulle knappast kunna bindas till brottet, om inte Helenas DNA eller annat spår kunde hittas på den. Och speciellt inte så länge inte Helena hittas. (Å andra sidan skulle det väl knappast finnas jord från nedgrävningsplatsen kvar på spaden i dag att jämföra med, under förutsättning då att man vet vilken jord/sand eller vad det nu kan vara, som man ska jämföra med?)
Citera
2013-05-14, 13:37
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om Helena grävts ner, så är det sannolikt att något spadliknande föremål använts. Alla kanske inte åker omkring med en spade i bilen, men en gm som inte bor långt ifrån en överfallsplats kan lätt åka hem/till föräldrar och hämta en sådan. Vid ett sådant scenario kan kroppen tillfälligt ha gömts ev. i närheten av brottsplatsen och plockats upp efter att grävverktyg har hämtats.

Men tror du verkligen att gm skulle lämna spaden vid platsen där han/de har grävt ner sitt offer? Det skulle ju vara en straffspark... Nej, då tror jag hellre att en spade skulle ha fått följa med hem alternativt kastats någon annanstans. En spade hemma i garaget/förrådet skulle knappast ses som speciellt konstigt; det är många som har en sådan. Och den skulle knappast kunna bindas till brottet, om inte Helenas DNA eller annat spår kunde hittas på den. Och speciellt inte så länge inte Helena hittas. (Å andra sidan skulle det väl knappast finnas jord från nedgrävningsplatsen kvar på spaden i dag att jämföra med, under förutsättning då att man vet vilken jord/sand eller vad det nu kan vara, som man ska jämföra med?)

Visst du har rätt! Det är jag som fd Hisingsboende som tänker på höghusområdena där det är långt mellan spadarna och ofta långt till föräldrahemmen.
Kanske, jag säger kanske att Gm slängt iväg spaden (om de nu haft ngn) i några buskar längre bort från begravningsplatsen typ 100 meter pga att de inte vill se spaden igen...Så en spade i sig är totalt värdelös men om en sån hittas så skulle det kunna tyda på att det finns någonting nedgrävt i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in