2013-05-13, 13:22
Medlem
My name is Earls avatar
Jag begriper mig inte på hunden, en omplacering som nu är två år, hon verkar lite förståndshandikappad eller ha en bokstavsdiagnos.
1/ hon gillar inte märgben , tuggrullar och grisöron.
2/ hon gillar inte lek och leksaker, hon vill bara hoppa
3/ hon blir fort trött/uttråkad under lydnadsträning, och börjar clowna sig.
4/ hon hade lärt sig rymma över eller under staketet om jag inte gav henne tillräckligt uppmärksamhet, nu har hon en spårlina hängande efter sig ute på tomten, linan är alltså lös så hon kan gå hur långt som helst; men det fattar hon tydligen inte.

Är det bara min hund som är så, eller är alla staffar lite bakom flötet?
Citera
2013-05-13, 13:27
Medlem
Svårt att veta om din staffe bara är envis eller korkad :-) men visst finns det korkade hundar av alla raser. Hade en pudel en gång som var väldigt lik din staffe i beteende, fattade ingenting av lydnad eller avancerad lek ville mest göra sin grej och lärde sig aldrig av misstag eller konsekvenser
Citera
2013-05-13, 13:41
Medlem
Franzies avatar
Ingen hund kommer med en standardiserad bruksanvisning, alla är olika individer. Tycker hon inte om märgben/tuggrullar - fine! Det är inte så konstigt som det låter.. Finns det en djuraffär i din närhet där du kan ta med hunden in? Det har jag åtminstone, och jag brukar ta med min tjej in där. Är där något som nosen fastnar extra hårt för så brukar jag oftast köpa hem det. Men om hon inte gillar sådant öht så är väl det okej, låt det vara..

Är det bara en sällskapshund, eller får hon utlopp för sitt hoppande på något annat sätt? Om hon gillar att hoppa så kanske ni kan prova på agility eller något liknande. Det finns agilitygrejer att köpa i djuraffärer som man kan sätta upp i trädgården. Prova!

Angående linan så förstår jag det som att hon mest sitter stilla när hon är påkopplad? Som att hon inte förstår att linan är längre än så? Försök göra saker med henne när linan på påkopplad. Låt henne följa efter dig och lek lite med henne. Kanske är hon lite orolig eller ängslig också, vad vet jag.. Försök att koppla ihop linan med positiva saker, gör sånt som hon tycker är roligt.
Citera
2013-05-13, 14:03
Medlem
My name is Earls avatar
Jag har haft med henne i många djuraffärer; men hon bryr sig inte om såna saker, hon tycker bara det är skönt att bli klappad. Jag har henne bara som sälskapshund, jag har varit sugen på att prova agility; men jag har två dåliga knän och höft, så jag kan inte springa bara gå, och då blir det ju mindre kul.
Hon verkar inte ha nåt emot linan, hon har ju också haft den på sig på promenader för att hon skall få känna en viss "frihet", och då går hon bättre än i kobbel. På gräsmattan går hon och lägger sig i solen eller skuggan eller går och nosar runt, som en "normal" hund gör, hon försöker inte fånga fåglar. Jag skall testa med bara ½ meter rep och se hur hon betér sig.
Citera
2013-05-13, 14:24
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Hon har förmodligen inte blivit tillräckligt stimulerad i det hem hon hade tidigare. Därför vet hon inte riktigt vad leksaker är och vad dom är till för. Samma sak med märgben etc, hon har väl aldrig haft tillgång till det innan.
Att hon inte förstår att hon har en lång lina nu, beror nog lite på samma sak -att hon har suttit kopplad i någon kort länk eller så och kanske även blivit tillrättavisad om hon har försökt leka och röra på sig.
Hundar kan också bli deprimerade, är du säker på att hon mår bra psykisk? Tror däremot inte hon är "förståndshandikappad" som du säger.
Citera
2013-05-13, 14:33
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Hon har förmodligen inte blivit tillräckligt stimulerad i det hem hon hade tidigare. Därför vet hon inte riktigt vad leksaker är och vad dom är till för. Samma sak med märgben etc, hon har väl aldrig haft tillgång till det innan.
Att hon inte förstår att hon har en lång lina nu, beror nog lite på samma sak -att hon har suttit kopplad i någon kort länk eller så och kanske även blivit tillrättavisad om hon har försökt leka och röra på sig.
Hundar kan också bli deprimerade, är du säker på att hon mår bra psykisk? Tror däremot inte hon är "förståndshandikappad" som du säger.
Jag tror inte att hon satt mycket kopplad i sitt första hem, hon var en "som blev över" i en valpkull, och hon var tillsammans med både föräldrarna som hon ju lekte med, och även fyra barn. Hon har väl helt enkelt inte fått tillräckligt mänsklig uppmärksamhet från början kan jag tänka mig.
Citera
2013-05-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Hon har väl helt enkelt inte fått tillräckligt mänsklig uppmärksamhet från början kan jag tänka mig.

Kan mycket väl vara så. Du kanske måste "visa" henne hur man leker för att få i gång henne.
Dom flesta hundar tycker om att leka "dragkamp", har du testad det? Då är det ju inte bara lek, utan lite tävling också vilket kan vara stimulerande. Sen så får du passa på att belöna henne när hon visar tecken på att ha "kul". Då förstår hon att det är okej att röra på sig och göra annat än att sitta fint.

Annars kan det ju vara så att hon skulle tycka det vore roligare att leka mer intelligenta leker, t.ex använda nosen mycket och leta reda på saker som du gömmer. Gärna då saker som enligt henne doftar gott.
Du kan även stoppa ner t.ex skinkbitar (om hon tycker om skinka) eller annat gott i en pet-flaska, och låta henne försöka få ut det vid att skaka på flaskan. Se bara till att hon inte tuggar i sig flaskan i så fall.
En av mina hundar älskar detta, hon blir helt galen och bara SKA ha ut det så fort som möjligt!
Citera
2013-05-13, 15:12
Medlem
My name is Earls avatar
Jag tycker jag har försökt mig med allt; men jag funderar på att ta en privatlektion hos en "hundpsykolog", vi har varit anmälda två gångar till kurser; men både har blivit inställda pga. brist på deltagare; men hon bör ju kunde ge mig lite råd om hur man skall gå fram med den, en hund som är i princip ointresserad av allt, är fan inte lätt. Jag försökte mig med dragkamp ett tag; men det ville hon inte.
Citera
2013-05-13, 15:57
Medlem
Citat:
Jag tycker jag har försökt mig med allt; men jag funderar på att ta en privatlektion hos en "hundpsykolog", vi har varit anmälda två gångar till kurser; men både har blivit inställda pga. brist på deltagare; men hon bör ju kunde ge mig lite råd om hur man skall gå fram med den, en hund som är i princip ointresserad av allt, är fan inte lätt. Jag försökte mig med dragkamp ett tag; men det ville hon inte.

Det är alltid värt ett försök. Själv har jag inte så bra erfarenheter av hundpsykologer, det är dyrt och hjälper oftast inte alls. Men prova, absolut!
Citera
2013-05-13, 17:08
Medlem
My name is Earls avatar
Mina erfarenheter är blandade, gick en kurs förra året hos en IMMI instruktör; men hon förstod inte hunden alls. Jag har haft bra kontakt med en tjej som var otroligt duktig och alla hundar älskade henne; men hon har lagt av, så nu har jag denna kvar, hon tar 300/timme, och det är inte farligt OM hon är bra.
Jag har även funderad på att köpa en lekkompis till henne; men då vill jag helst ha en staffe(tik) och lite äldre; men där finns ju bara blandraser, och med tanke på att jag är närmare 60 än 50 köper jag helst inte en valp, man har mycket att tänka på.
Citera
2013-05-13, 21:16
Medlem
Tror du får köra mycket kontaktövningar sök på nätet efter bra sådana. När ni har bra kontakt så tar ni nästa steg-
Citera
2013-05-13, 21:28
Medlem
Citat:
Jag har även funderad på att köpa en lekkompis till henne; men då vill jag helst ha en staffe(tik) och lite äldre; men där finns ju bara blandraser, och med tanke på att jag är närmare 60 än 50 köper jag helst inte en valp, man har mycket att tänka på.

Tycker kanske du borde fokusera på hunden du redan har, och göra henne trygg och stabil först och främst.
Tanken är god, men risken finns att hundarna då kommer ty sig till varandra istället för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in