2013-04-30, 11:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Kulor
Jag är uppvuxen i en stad av Mariestads storlek,hade det hänt där är jag fullständigt övertygad om att många hade vetat,samma sak borde det rimmligtvis vara i detta fallet!

Jag håller med dig! På mindre ställen brukar djungeltrumman gå - fort. Sedan är det en annan sak att (våga?) prata. Enligt ett par olika källor blir det - och blev även tidigt - inom vissa kretsar helt TYST, när Helena kommer på tal. Det gör det hela intressant!

Frågeställningen har tagits upp tidigare, men vad beror tystnaden på? Vågar inte folk prata p g a rädsla för repressalier? Vill de helt enkelt inte bli "indragna"? Är det lättare att låtsas som ingenting? Eller vad beror det på? För jag vägrar att tro att folk tycker att Helena (och hennes familj, släkt och vänner) var värd sitt tragiska öde. Det måste bero på något annat!

Med tiden förändras relationer, lojaliteter ändras osv. Jag är övertygad att det finns människor som vet vad som hände - och vem/vilka som var inblandade. Jag håller med övriga som tycker att det enda rätta är att - åtminstone - lämna ett anonymt tips om var Helena finns. Ska hon verkligen inte vara värd att få upprättelse? Du/ni som vet, gör det rätta en gång för alla!
Citera
2013-04-30, 11:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Jag anser, till skillnad till vad Jenvén uttryckt, att det skulle vara värt att gå igenom utredningen från början. Med nya ögon. Jag tror att sannolikheten inte är liten, att sanningen finns där. Börja om från början. Förhör vittnen igen. Fråga runt. Införliva nya tips. Undersök. Kartlägg. Analysera. Gör vad som krävs, så att ALLA stenar har vänts på, så att familjen A känner att verkligen ALLT har gjorts för att lösa detta fall. Avsätt ett par personer enbart för detta jobb. (Ja, jag vet, resursbrist...) Vore jag mångmiljonär, så vete sjutton om jag inte skulle betala för det.
Citera
2013-04-30, 11:28
Medlem
Jourhavandes avatar
Har inte fegisarna sjungit ut än lär dom inte göra det framöver heller tror jag
Citera
2013-04-30, 21:43
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Har inte fegisarna sjungit ut än lär dom inte göra det framöver heller tror jag

Risken är stor att det är så. Gm kommer aldrig att knysta, sådan ansvarskänsla har han inte. Det jag hoppas på är att de runt om honom/dem berättar vad de vet/har hört. Och att de gör det - inte bara sinsemellan utan - till utredarna.
Citera
2013-05-06, 17:40
Medlem
KiaWs avatar
En påminnelse om nya regeln 0.10:

Citat:
0.10. Personuppgifter
När icke offentliga personer diskuteras, och de riskerar att utsättas för andras missaktning, ska personuppgifterna (namn, personnummer eller kontaktuppgifter) maskeras, där en asterisk (*) ersätter minst en bokstav eller siffra i varje ord eller del.

/Mod
Citera
2013-05-06, 18:17
Medlem
Prinzezzans avatar
http://www.svt.se/nyheter/sverige/article1202596.svt

Flera erfarna utredare har nu rekryterats till de s k Cold case-grupperna. 300 olösta fall ska polisen försöka lösa. Jag håller tummarna för att Helena-fallet ingår i dessa.

"– Vi har fått ett uppdrag av Rikspolisstyrelsen att se över våra gamla olösta mordfall och eftersom till exempel dna-tekniken blivit mycket bättre ser vi möjligheter att lösa flera fall, säger Lars Hallberg, chef på Länskriminalen i Stockholm, till SVT."

"– Vi kommer att ha ett intensivt samarbete med Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) och vi har två tekniker i vårt kriminaltekniska analysteam som jobbar direkt mot SKL, säger Lars Hallberg till SVT."

Kanske man vågar hoppas på att SKL nu gör ett försök med sekretet på Helenas sko?
Citera
2013-05-06, 18:25
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Risken är stor att det är så. Gm kommer aldrig att knysta, sådan ansvarskänsla har han inte. Det jag hoppas på är att de runt om honom/dem berättar vad de vet/har hört. Och att de gör det - inte bara sinsemellan utan - till utredarna.

Det här fallet är gammalt och ändå aktuellt pga ideliga uppdateringar här på Flashback, jag är absolut inte insatt i fallet men funderar på att sätta mig in i det. Problemet är alla gamla länkar etc som inte funkar längre. Om man nu vill lägga kraft och energi på detta fallet var skall man då börja för att inte missa något? Man måste börja från scratch, (dvs, ingenting). Finns det någon som kan berätta för mig från början?
Citera
2013-05-06, 18:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Det här fallet är gammalt och ändå aktuellt pga ideliga uppdateringar här på Flashback, jag är absolut inte insatt i fallet men funderar på att sätta mig in i det. Problemet är alla gamla länkar etc som inte funkar längre. Om man nu vill lägga kraft och energi på detta fallet var skall man då börja för att inte missa något? Man måste börja från scratch, (dvs, ingenting). Finns det någon som kan berätta för mig från början?

Hej!

Menar du en kortare sammanfattning?
Citera
2013-05-06, 19:08
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Om du vill ha en sammanfattning om själva fallet gjorde tv4 en bra sådan förra året: http://www.tv4play.se/program/nyheterna-skaraborg?title=helenafallet_-_20_ar_senare&video_id=2200051

Vill du ha en sammanfattning om vad som diskuterats i tråden blir det lite värre, dock kan man följa Prinzezzans inlägg i tråden (klicka på nicket och välj "Hitta alla inlägg i denna tråd") då Prinzezzan då och då gör lite sammanställningar.
Jag drömmer om att någon ska ha ork och lust att göra en ordentlig sammanfattning om diskussionerna, men jag är rädd att det är ett väldigt omfattande arbete.
Citera
2013-05-06, 20:32
Medlem
Citat:
Jag är övertygad att det finns människor som vet vad som hände

Typ P*r Ullb*rg, fegisen utan ansvar ?
Citera
2013-05-06, 20:45
Medlem
Citat:
Jag är övertygad att det finns människor som vet vad som hände - och vem/vilka som var inblandade.

K*rl L*rsson bör berätta nu.... bry dej inte om va andra skvallrar om !!!!

För Helens skull, snälla goa DU , skriv !
Citera
2013-05-06, 21:04
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariestadnyheter
K*rl L*rsson bör berätta nu.... bry dej inte om va andra skvallrar om !!!!

För Helens skull, snälla goa DU , skriv !
Vill du skicka personliga meddelanden till någon får det ske på andra sätt än poster i tråden.

Vad är det denne KL ska berätta om? Delge gärna tråden, så att alla förstår och kan delta i diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in